• minjalin

Januaribebis 2012

Jag mår också fortfarande illa och är i v14+3. Mådde knappt illa alls med sonen men den här gången spyr jag till och med ibland på kvällarna. Mår värst på kvällarna. Har huvudvärk varje dag, knarkar nässpray (och min bm är på semester och vill inte ringa allmäntelefonen för att höra om man kan få en kortisonnässpray utskriven och prova) har också börjat känna av foglossningen, med sonen kom den inte förrän v 20, är så trött så jag vet inte vart jag ska ta vägen, har halsbränna och mår allmänt piss. Hade liksom hakat upp mig på v 12 men nu känns det bara hopplöst och känns som att jag kommer få må så här fram tills ungen kommer ut plus alla andra krämpor jag vet kommer komma när magen växer och foglossninge börjar på allvar :( Så nu har jag fått gnälla av mig lite :p

• minjalin

Glömde skriva att för er som är oroliga att bebis inte får vad den sak behöver inte oroa er. Har förstått att det finns sånna som knappt får behålla nån mat fram till förlossningen och de får ändå normalstora bebisar trots att de själva ligger på sin startvikt och är kraftigt undernärda. Bebisen är som en "parasit" och tar vad den behöver. Det är mamman som drabbas om hon inte kan äta. Kanske en liten tröst :p

• minjalin
    MiAmore skrev 2011-07-16 12:30:00 följande:
    Känns skönt att veta att jag inte är ensam om att fortfarande inte må riktigt bra. Denna graviditeten har hittills inte varit rolig, och har varit VÄLDIGT annorlunda mot första graviditeten
    Samma här!!!! Blir spännande att se om det är olika kön när det är så olika xD
  • minjalin
    MiAmore skrev 2011-07-16 13:11:33 följande:
    Ja det ska bli riktigt spännande att se Något som tyder på att det är en flicka, är att alla mina vänner som har en pojke och en flicka, säger att dem mådde mkt sämre när dem var gravida med sin dotter än med sin son. Precis som jag gör nu... Så man kan ju inte låta bli att hoppas Självklart är en till pojke minst lika välkommen, men det hade varit SÅ roligt att få en av varje, och jag har alltid velat ha en flicka
    Majskorn skrev 2011-07-16 12:47:26 följande:
    Jag har och mår fortfarande oförskämt bra vilket gör mig orolig åt andra hållet ist...man hör om alla som mår räv och själv mår man typ bättre än innan plusset...Hade det inte varit för ömmande bröst och akneexplosion på hela kroppen så hade jag nog inte trott på plusset :/

V14+1 idag och känner inget annorlunda mot innan. Magen e lika stor som den varit sen vecka 8 men den är något hårdare nertill nu...tror kanske foglossningar e på g, det hugger till ibland i höftpartiet och om jag sitter eller står för länge så gör ryggen så ont att jag tror jag ska dö...

4 veckor kvar till RUL....suck
    Min mamma har alltid pratat om att hon aldrig mått så bra som hon gjorde när hon var gravid. Synd att det inte gick i arv till mig.. *ler smått* Njut av att du mår bra
    Jo jag tänker så också, att det hade vart jätteroligt om det var en flicka så vi får en av varje plus att då blir hon och kusinen ganska nära i ålder (8 mån) och kan ha roligt tillsammans. Men blir det en pojke så är det också jättevälkommet och då får förhoppningsvis de båda bröderna roligt tillsammans under uppväxten när det bara skjiljer 2 år så en win win situation ;) Ska ni ta reda på könet?
  • minjalin
    shadowstorm skrev 2011-07-16 12:54:28 följande:
    Ingen fara :) jag hade ingen mage när jag vänta min första heller. fick mage efter vecka 20...sen sa det pang efter 25!  Kolla i galleriet så ser du att det var inte mycket mage jag hade :) Men det kan ju vara bra också tyder på att man har starka magmuskler sa min BM :)
    Har också funderat på det där med magmusklerna eftersom många oftast får mage tidigare med andra barnet. Oftast kanske man har sämre magmuskler med andra barnet, speciellt om det är ganska tätt mellan graviditeterna och att det är därför magen kommer tidigare, men jag vet inte :p Hade iofs bra magmuskler innan jag väntade sonen och fick ändå mage tidigt. Efter att jag fått barn har det blivit lite si och så med träningen. Plannerar att komma igång ordentligt när denna bebisen är född för sen blir det ingen mer på några år för sen ska jag plugga. Sen beror det nog lite på hur bebisen ligger också. På mig låg sonen väldigt långt fram så jag hade mycket svank. Kunde inte bli av med svanken hur mycket jag än skjöt fram bäckenet. Likadant denna gången. Min mamma hade knappt nån mage alls med min bror. Barnmorskan trodde det skulle komma ut ett kuvösbarn men ut kom en kille på 4080 gram och det syntes knappt på mamma att hon var gravid och var i princip helt rak i ryggen så han låg nog långt bak och pressade :p
  • minjalin
    RaraS skrev 2011-07-19 13:26:51 följande:
    Jag ska också på RUL 19 augusti! Hoppas det blir en bra dag för oss båda!!! *längtar*
    jag ska också på rul den 19 augusti :)
  • minjalin
    sandy87 skrev 2011-07-19 14:34:53 följande:
    Hej!
    Ville bara säga att man inte skall äta panodil under graviditet, endast alvedon.
    Panocod innehåller kodein som absolut inte är något att rekomendera under graviditet! Vilken läkare är så jäkla dum så dom skriver ut det till gravida?... Ursäkta att jag blir så upprörd över detta men har tidigare jobbat som medicin ansvarig & förstår inte när man tar olämpliga mediciner...
    Jag har alltid fått förklarat för mig av sjukvårdsupplysnig och apotekspersonal att panodil och alvedon är samma och att paracetamol är helt okej när man är gravid, men självklart ska man inte äta det om man inte behöver. Däremot typ treo och ibumetin ska man inte äta som gravid. Min barnmorska har också sagt att jag får lov att ta panodil eller alvedon.
  • minjalin
    Moniqe1979 skrev 2011-07-19 15:03:31 följande:
    från Fass.se Ang läkemedel och graviditet.  Min förste son fick tyvär inte leva pga fosterskadorsom är direkt läkemedels relaterade och då åt jag inte ens läkemedlet som gravid utan långt innan men tydligen lagras det i kroppen, både det barn jag har samt det som ligger i magen kontrolleras extra noga just av den anledningen. (det jag hade ätit var brufen en "släkting" till ipren och då långvarigt pga en skada i axlarna)

panocod
      Graviditet
    Långvarig behandling under graviditet kan påverka fostret. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.

Panodil
    Graviditet och amning
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.
    Går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Panodil under amning.

Alvedon
    Graviditet
    Inga kända risker vid användning under graviditet

Ipren
    Graviditet
    Intag av Ipren ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.
    Ja där står ju att man ska rådfråga läkare vid mer än tillfälligt bruk av panodil. Så tar man en panodil om man har riktigt ont i huvudet en dag t. ex så är det ju ingen fara. Behöver man ta det varje dag under en längre preiod ska man rådfråga läkare. Beklagar det som hände med din son.
  • minjalin
    Mea skrev 2011-07-19 19:11:19 följande:
    Hur mår ni allihopa?
    Jag har börjat få huvudvärk allt oftare nu... inte så kul.. Även om alvedon ska vara accepterat vid graviditet försöker jag klara mig så länge som möjligt utan...

Märker ni av tröttheten än? Min börjar avta så smått men känner mig ändå fortfarande rätt så trött.

Är det någon som börjat med järntabletter redan?
    Jag började idag med järntabletter för att se om jag blir lite piggare och min huvdvärk kanske lättar. Hade ett värde på 125 för 5 veckor sedan och vet inte hur fort det kan sjunka, men har inte tid hos bm förrän 26 augusti. Märker jag ingen skillnad på nån vecka så slutar jag. Har gått 15 veckor imorn.
  • minjalin

Kan tillägga att jag är mer trött än jag var första 10 veckorna. Känner mig aldrig pigg och känns som att jag vandrar i en dimma typ. Har världens nästäppa också och ont i örat och käken men fick tips om en kortisonspray som går bra att ta när man är gravid så tänkte ringa apoteket imorn och höra om dom har den här.

Svar på tråden Januaribebis 2012