• minjalin

Januaribebis 2012

Mea skrev 2011-07-19 19:47:37 följande:
    Ni som börjat med järntabletter, har ni gjort det på eget initiativ, eller på BMs inrådan?
    Vilka har ni köpt? Känns som jag måste testa för att bli av med tröttheten och kanske huvudvärken...... *hoppas*
    Jag har gjort det på eget initiativ då min bm är på semester och jag hade ju inget högt värde för 5 veckor sedan så det lär ju inte vara nån fara att testa nån vecka och blir man piggare och huvudvären försvinner så är det ju antagligen järnet som spökar. Jag äter niferex eftersom det var dom jag blev rekommenderade förra grav och det funkade ganska bra. Tyckte nog inte jag blev hårdare i magen än vad jag är när jag är gravid ändå :p
  • minjalin
    kikidil skrev 2011-07-19 12:06:40 följande:
    Jag har fått urinvägsinfektion. Var hos husläkaren i fredags och lämnade urinprov. Nu i förmiddags ringde läkaren och sa att det fanns tillväxt av bakterier så nu ska jag ta en antibiotikakur. Jag vet att det inte ska vara någon fara gör bebisen, men det känns ändå olustigt. Hoppas att jag inte får återkommande besvär med uvi under graviditeten! Någon av er som haft liknande bekymmer?
    Det tillkommer att jag är riktigt illa förkyld just nu. Har sjukt ont i halsen, hosta, snuva och sprängande huvudvärk. Idag är sambon hemma från jobbet och tar hand om lilleman. Så skönt! Jobbigt att vara sjuk och behöva underhålla en ettåring hela dagen.

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite!
    Jag åt antibiotika 2 ggr förra grav pga uvi och så fick jag antibiotika under förlossningen pga GBS och ut kom en frisk fin pojke på 3,8 kg :) Dom på mvc vet vad dom gör och vilka antibiotika som är ok att äta när man är grav. En kompis ska ha bebis vilken dag som helst och har åkt på nån uvi som beror på en bakterie som bara går att behandla med ett antibiotika som är skadligt för bebisen så hon får vackert härda ut. Så dom säger till om man absolut inte kan äta den typen av antibiotika som behövs :) Det är farligare för bebisen att du går runt med uvi.
  • minjalin
    erajka skrev 2011-07-19 21:07:39 följande:
    UVI  sitter i urinvägarna
    Njurbäckeninflammation sitter i njurarna

UVI kan leda till njurbäckeninflammation, uvi ska behandlas för att förhindra att den går vidare till njurarna. Men UVI är INTE farligt!!!
    Fast där motäsger du ju dig själv. Anledningen till att dom behandlar uvi under grav är ju för risken att det kan utvecklas till den njurbäckeninflammation. Uppenbarligen är det inte bra att gå med i alla fall i och med att de behandlar. De ger ju inte antibiotika i onödan. Jag kände inte av mina uvi när jag var gravid vilket tydligen är vanligt när man är gravid, att man inte får några symtom. Dom bara såg det på urinodlingarna så de behandlade ju knappast för att jag skulle slippa obehag. De tar inga onödiga risker. Jag hade inte mycket GBS heller men de ville inte chansa utan gav mig antibiotika vid förlossningen för säkerthets skull. Tycker det är skönt att de inte tar onödiga risker.
  • minjalin
    Skåne85 skrev 2011-07-19 21:52:06 följande:
    Ursäkta äcklig information här nu men mitt bajs blir nästan helt svart och är ganska kletigt samtidigt som jag kan känna mig hård i magen av Niferex..., är detta vanligt ?
    Ja det är vanligt :p
  • minjalin
    Päron1986 skrev 2011-07-19 21:59:47 följande:
    Det gör hon ju inte.
    Hon säger att njurbäckensinflammation är kan vara farligt.

Att uvi KAN leda till njurbäckensinflammation är ju en annan sak. Men uvi i sig ska inte vara farligt för fostret enligt hennes bm eller den länken hon angav som källa så vart motsäger hon sig själv?
    att uvi är farligt om den inte behandlas eftersom den kan elda till njurbäckeninflammation. Det är ju det som är det farliga med den, att den kan leda till nåt värre.
  • minjalin

Idag kände jag bebisen 2 gånger. 2 små fjäderlätta buffar inifrån. Nu var jag i alla fall säker på att det inte var tarmrörelser. Har känt lite fladder också ett tag. Åh, snart börjar dom mysiga sparkarna på riktigt ^^ är v 15+0 idag.

• minjalin
    twistedtofit skrev 2011-07-21 07:55:27 följande:
    Jag har haft en dov huvudvärk i 2 dagar, lite tryckande. Sen vaknade ush i natt av att jag hade riktigt ont. Ok så länge jag är helt stilla, men ONT så fort jag vippar huvudet fram el hostar.i natt kunde jag inte ens vrida huvudet. Igår hjälpte inte alvedon alls. Så i natt tog jag alvedon, nässpray och lade huvudet högt. Det hjälpte lite. Ni med hv, hur har er huvudvärk varit o vad har hjälpt?
    Jag har också haft några sånna huvudvärksattacker då inget hjälper, har strålat fårn nacken så jag smörjde med tigerbalsam i nacken och fick massage av sambon och efter 4 dagar gav äntligen huvudävrken med sig. Sen läste jag i nån tråd att man helst inte ska äta panodil när man är gravid utan ta alvedon istället och läser man på bipacksedeln så står det faktiskt på alvedon, inga kända risker, medan det på panodil står att man ska tala med läkare, visserligen om man bara äter det under längre period men dumt att chansa kanske. Tog panodil på morgonen och kvällen huvudvärkens första dag men det hjälpte inte och nu är jag lite nojig att nåt ska ha hänt, Men intalar mig att jag åt ju för sjutton panodil flera gånger med sonen och han mår bra, men då var det okej att äta panodil vad jag vet utan dom verkar ha ändrat. Sen tycker jag det är konstigt att sjukvårdsrådgivningen och apoteket alltid säger att panodil och alvedon är samma sak, bara olika namn, när det tydligen inte är det. Ja ja, bara ett litet tips som du vill ta det säkra före det osäkra. Jag ska köpa kortisonspray till min nästäppa och alvedon idag :p
  • minjalin
    Syoss skrev 2011-07-21 11:07:35 följande:
    Det verksamma ämnet i både alvedon och panodil är paracetamol, vilket är helt okej att ta under graviditet. Även dom danska tabletterna pamol, som också innehåller paracetamol. Min barnmorska säger att det är helt okej att äta panodil, så det äter jag.
    Däremot ska man inte äta tabletter med acetylsalicylsyra, som finns i tex treo, ibuprofen. Men både panodil och alvedon är okej :)

Jag ska till läkaren idag för att prata om min huvudvärk och migrän. Panodil/alvedon hjälper inte och jag håller på att bli galen. Hoppas han kommer med några goda råd. 
    Jo jag har också hört så men den här tjejen skrev i alla fall så här:
    Idag har jag sjukt ont i ryggen!! Fattar inte varför, om det kan vara foglossning el vad det är. Det gör ont precis i svanken mitt på ryggraden. Var ute och tog en promenad på 1 timme för jg hoppade att det skulle hjälpa att röra på mig, men det har det inte gjort. Har även tagit 2 panodil men dom hr hjälpt föga. Ska ta en panocod om en stund, ska ivög och jobba idag och då vill jag inte ha ont i ryggen.

Har för övrigt en liten krabat i magen som rör på sig väldigt just nu. Det fladdrar som bara den  Har inte kännt av den på någon veka nu så det var roligt att han skickade en hälsning.
    Hej!
    Ville bara säga att man inte skall äta panodil under graviditet, endast alvedon.
    Panocod innehåller kodein som absolut inte är något att rekomendera under graviditet! Vilken läkare är så jäkla dum så dom skriver ut det till gravida?... Ursäkta att jag blir så upprörd över detta men har tidigare jobbat som medicin ansvarig & förstår inte när man tar olämpliga mediciner...
    från Ang läkemedel och graviditet.  Min förste son fick tyvär inte leva pga fosterskadorsom är direkt läkemedels relaterade och då åt jag inte ens läkemedlet som gravid utan långt innan men tydligen lagras det i kroppen, både det barn jag har samt det som ligger i magen kontrolleras extra noga just av den anledningen. (det jag hade ätit var brufen en "släkting" till ipren och då långvarigt pga en skada i axlarna)

panocod
      Graviditet
    Långvarig behandling under graviditet kan påverka fostret. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.

Panodil
    Graviditet och amning
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.
    Går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Panodil under amning.

Alvedon
    Graviditet
    Inga kända risker vid användning under graviditet

Ipren
    Graviditet
    Intag av Ipren ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.Fass.se
    Och eftersom det står som det gör i bipacksedeln tar jag hellre alvedon hedanefter i alla fall för säkerhets skull :p Men inget av det verkar ju hjälpa på min huvudvärk heller och tigerbalsam står ju också att man inte ska ta när man är gravid eftersom det inte är testat, men känner lite så att vad kan hända med nånting man smörjer i jätteliten dos utanpå kroppen ett par gånger under en graviditet efter första trimestern så där chansar jag. Treo brukar alltid funka på mig men får ju inte äta det nu :(
  • minjalin
    harmonihalsa skrev 2011-07-21 12:12:08 följande:
    Ames: Vilket bra tips om balanscykel, kollade upp det och ska helt klart beställa det till min 2 åring. Han sparkar sig fram med trehjulingen och det är svårt att köra på grusvägarna här. Tack igen .

Vi har med köpt ett baspacket från ikea och kompliterat med brio. Finns massor prylar som är roliga för barnen. Sebbe fick en lyftkran med bil och motor till som kan lyftas ur .

Längtar till ultraljudet i morgon, hade en liten blödning igår igen men inte alls som i lördags. Så vilar mer idag igen. Ikväll kommer Sebbes kusin så ska de få måla med fingerfärg-passar mig perfekt att kunna roa dem på så vis.

Tycker synd om er som har huvudvärk, jag har mycket i vanliga fall med under mina graviditeter försvinner de. Lite tvärtom men skönt. Jag brukar hitta knutor i nacken och skulderbladen som min huvudvärk strålar ut i från och så ber jag min sambo trycka ut dem. Att hålla på det ömma stället tills det lättar. Jag är sjukgymnast så vet att det är ok att göra det där men man ska inte trycka nere i ländryggen under graviitet. Nätt och mjuk massage går bra där.

Konstigt det där för min svärfar är massör och akupunktör och säger tvärtom, att min sambo inte ska trycka på mina axlar för där finns mamma punkter, samma med fötterna, men däremot är det bra om han trycker på alla mina ömma punkter i ländryggen och rumpan eftersom jag får typ nervsmärta i ena skinkan när jag är gravid. Konstigt att alla säger så olika.
  • minjalin
    fabler skrev 2011-07-21 20:28:36 följande:
    Fötterna ska man väl låta bli mot slutet av grav för ett de kan sätta igång en, de var vad jag hörde när jag var gravid med sonen. Men nu lär de ju inte va nån fara.

Vesslan: visst är de så att man blir "glad" av att se att man inte är ensam. Själv har jag beach 2020 i sikte hoppas ju på ett till barn efter den här så de e dumt att tro att man ska komma ner snabbt när man snarare hoppas på att bli gravid ganska snabbt efter den här.
    Ja han sa också fötterna för att det kan sätta igång, och att det är väl inte så troligt att det sätter igång så här tidigt men att det var väl dumt att chansa. Men massage går bra, men man ska inte trycka på punkter i fötterna eller i axlarna. Blev mest nojig när han saäger att min sambo får trycka på punkter i korsryggen och skinkorna och hon här på forumet säger att man inte får det. Men tycker samtidigt att min svärfar har ju 20 års erfarenhet av massage och akupunktur så han borde ju veta vad han pratar om men man blir ju osäker. Samtidigt har det ju inte hänt nåt än när sambon tryckt och hjälper gör det ju så är inte så sugen på att sluta :p
Svar på tråden Januaribebis 2012