Syoss skrev 2011-07-21 11:07:35 följande:
Det verksamma ämnet i både alvedon och panodil är paracetamol, vilket är helt okej att ta under graviditet. Även dom danska tabletterna pamol, som också innehåller paracetamol. Min barnmorska säger att det är helt okej att äta panodil, så det äter jag.
Däremot ska man inte äta tabletter med acetylsalicylsyra, som finns i tex treo, ibuprofen. Men både panodil och alvedon är okej :)
Jag ska till läkaren idag för att prata om min huvudvärk och migrän. Panodil/alvedon hjälper inte och jag håller på att bli galen. Hoppas han kommer med några goda råd.
Jo jag har också hört så men den här tjejen skrev i alla fall så här:
Idag har jag sjukt ont i ryggen!! Fattar inte varför, om det kan vara foglossning el vad det är. Det gör ont precis i svanken mitt på ryggraden. Var ute och tog en promenad på 1 timme för jg hoppade att det skulle hjälpa att röra på mig, men det har det inte gjort. Har även tagit 2 panodil men dom hr hjälpt föga. Ska ta en panocod om en stund, ska ivög och jobba idag och då vill jag inte ha ont i ryggen.
Har för övrigt en liten krabat i magen som rör på sig väldigt just nu. Det fladdrar som bara den

Har inte kännt av den på någon veka nu så det var roligt att han skickade en hälsning.
Hej!
Ville bara säga att man inte skall äta panodil under graviditet, endast alvedon.
Panocod innehåller kodein som absolut inte är något att rekomendera under graviditet! Vilken läkare är så jäkla dum så dom skriver ut det till gravida?... Ursäkta att jag blir så upprörd över detta men har tidigare jobbat som medicin ansvarig & förstår inte när man tar olämpliga mediciner...
Och eftersom det står som det gör i bipacksedeln tar jag hellre alvedon hedanefter i alla fall för säkerhets skull :p Men inget av det verkar ju hjälpa på min huvudvärk heller och tigerbalsam står ju också att man inte ska ta när man är gravid eftersom det inte är testat, men känner lite så att vad kan hända med nånting man smörjer i jätteliten dos utanpå kroppen ett par gånger under en graviditet efter första trimestern så där chansar jag. Treo brukar alltid funka på mig men får ju inte äta det nu :(