RaraS skrev 2011-08-11 13:00:35 följande:
Aha...är det så det funkar! Bra att veta!
Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.

Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.
Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga historier från vänner som har barn....
Det är din arbetsgivare som räknar ut din lön och för mig gjorde de i alla fall så att de räknade ihop vad jag hade tjänat senaste året. Men sen är du med och klättrar i lönestegen även när du är föräldraledig så när lönerna går upp på ditt jobb så får du be din arbetsgivare att räkna om årslönen så skickar du in en blankett till försäkringskassan. Likadant om man exempelvis jobbar inom handels där man får olika lön beroende på om du jobbat 1, 2 eller 3 år inom handels. Däremot betalar aldrig fk retroaktivt så de betalar inte ut föräldrapenning för din nya lön förrän avtalet skrivits under så segt om de alltid är flera månader sena då du förlorar pengar på det. Handels som jag jobbar inom brukar vara nån månad sen med undertecknandet men det är riktigt dåligt att man inte får det retroaktivt av fk.