• minjalin

Januaribebis 2012

minneli skrev 2011-08-09 18:25:20 följande:

Hej allihopa och tack för erat stöd!

Nu är vi hemma och det gick som förväntat. Bäbisen har inga njurar och därför bildas inget fostervatten och utan fostervatten utvecklas lungorna dåligt. Läkaren kunde endast hitta binjurarna. Men det ver verkligen en bra läkare och tydligen en riktigt bra sådan också när jag läste om honom. Iaf så var han riktigt peppande i eländet.
    I sverige är det bara möten på fredagar som godkänner aborter, så jag måste vänta tills dess. I norge har de sådana möten hela tiden så att man ska slippa vänta.
     Det blir ganska långa timmar att vänta... 
    Det jag är mest rädd för är att jag måste föda ut barnet. Riktig mardröm.  Men så fort jag känner mig okej så tänker vi pröva igen och denna gång KRÄVER jag ultraljud så tidigt som bara möjligt. Och nu har det ju verkligen ingen anledning att neka mig det.      

Tänker på er i denna svåra stund! Massa styrkekramar!
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-08-09 18:31:00 följande:
    Jag undrar det jag med ! Jag har en sjujäkla foglossning, och många gånger har jag så ont att jag knappt kan vare sig sitta, ligga eller stå. Varje dag har jag ont 7- 10 på en skala mellan 1-10.
    Kan inte gå längre än 30 m utan att det värker rejält, kan inte sitta länge, kan inte ligga länge.. 
    Nej usch för denna foglossning !! 
    Då har du värre än mig. Jag har mest ont när jag anstränger mig, typ går eller står längre stunder (efter en timme börjar jag få riktigt ont och sen blir det bara värre och värre) Så mitt största problem är ju när jag jobbar eftersom jag står upp hela dagarna mellan 8 och 10 timmar på en dag. Har ont både fram och bak den här gången. Förra gången hade jag bar abak så tensen var ju räddningen för att jag skulle kunna jobba. Hoppas det blir bättre för oss snart! Jag funderar på att försöka få till en halvtidsjukskrivning om det blir väldigt jobbigt på jobbet. Börjar jobba om 2 veckor så får se hur det går. Halvtid ska tydligen avra lättare att få godkänt än heltid.
  • minjalin
    anmaelli skrev 2011-08-09 18:56:44 följande:
    Angående foglossning vill jag bara påpeka att det inte är säkert att försäkringskassan godkänner det trots att man har massa läkarintyg som säger att man inte kan jobba....
    Bara så ni vet. Har inte själv råkat ut för det, men har hört skräckexempel av vänner och bekanta Tycker det borde räcka med ett läkarintyg, de vet ju bäst!! 
    Jo det var därför jag frågade den som skrev först om hon hur mycket foglossning hon hade eftersom jag är lite nyfiken på hur mycket som behövs för att fk ska godkänna det. Har hört att det ofta är lättare att få halvtidssjukskrivning beviljad eftersom de så ser att man vill försöka jobba. Men verkar tyvärr mest bero på vilken handläggare man får. Sökte havandeskapspenning förra grav och fick 1/4 beviljad bara medan min jobbarkompis vars papper jag skrev av fick full fast vi utför exakt samma arbetsuppgifter. Jag fick världens surkärring som handläggare. Får se hur det går den här gången men tänker argumentera för min sak att kunde de bevilja 1/4 förra gången när det gällde att gå hemma september och oktober så borde de kunna bevilja minst halv den här gången då det handlar om november och december när vi har julrusch och massa mer lyft och jobbiga arbetsställningar. Ska även påpeka att min jobbarkompis fick full och tycker det var märkligt när jag abra fick 1/4 och påpeka att det kanske bara handlade om att hon också skulle ha barn i januari som jag ska ha nu och om det var det som gjorde skillnad och se vad dom säger om det ;) För dom kan väl knappast erkänna att det är olika beroende på handläggare.
  • minjalin
    RaraS skrev 2011-08-11 13:00:35 följande:
    Aha...är det så det funkar! Bra att veta!

Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.  Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.

Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga  historier från vänner som har barn....  
    Det är din arbetsgivare som räknar ut din lön och för mig gjorde de i alla fall så att de räknade ihop vad jag hade tjänat senaste året. Men sen är du med och klättrar i lönestegen även när du är föräldraledig så när lönerna går upp på ditt jobb så får du be din arbetsgivare att räkna om årslönen så skickar du in en blankett till försäkringskassan. Likadant om man exempelvis jobbar inom handels där man får olika lön beroende på om du jobbat 1, 2 eller 3 år inom handels. Däremot betalar aldrig fk retroaktivt så de betalar inte ut föräldrapenning för din nya lön förrän avtalet skrivits under så segt om de alltid är flera månader sena då du förlorar pengar på det. Handels som jag jobbar inom brukar vara nån månad sen med undertecknandet men det är riktigt dåligt att man inte får det retroaktivt av fk.
  • minjalin
    Moniqe1979 skrev 2011-08-11 13:23:36 följande:
    jag fick retroaktivt i slutet av 2008 när jag uppdaterade min lön... vad konstigt!
    Kan ju vara nåt som är ändrat då för jag ändrade lönen första gången 2010 och jag ringde och frågade och dom sa att man inte får retroaktivt och jag har ändrat i år med och fick inte retroaktivt för den månad som avtalet tog att skriva under.
  • minjalin
    RaraS skrev 2011-08-11 13:28:24 följande:

Aha…så det är arbetsgivaren som bestämmer? Det kanske klarnar lite mer sedan när jag får hem blanketterna. Undra hur arbetsgivaren räknar ut lönen, räknar ut ett medel från förra året eller typ bara tar min nya lön som jag får i oktober. Jag har ju flera killar här på företaget (är ensam anställd tjej så de har inte direkt någon erfarenhet av gravida) och killarna är ju pappalediga ibland så jag får väl fråga dem hur företaget brukar göra. Vore ju bra om de typ bara skrev min nya lön som jag får sedan….

Dom får inte lov att skriva den nya lönen förrän den börjar gälla utan dom ska skriva den nuvarande lönen. Min arbetsgivare snittar på nåt sätt i och med att jag har OB och sånt och inte någon fast månadslön så är ju min lön lite olika varje månad. Men har du en fast månadslön så tar dom väl den månadslönen du har nu och gångrar med 12 skulle jag tro, men som jag kan ju inte göra så i och med att det är så olika varje månad så då får minarbetsgivare hjälpa mig.
  • minjalin

Jag tror också jag får en pojke igen, även om jag inte mår likadant som med sonen. Men sambon vill inte fråga efter könet på rul och det vill ju inte jag igentligen heller samtidigt som jag är sååå nyfiken på om jag har rätt :p Med sonen hade jag ingen känsla så då var det lättare att hålla sig men nu är känslan att det är en pojke jättestark och då blir man så mycket mer nyfiken. Men sambon är stenhård så får nog vackert hålla mig på rul :p

• minjalin
    Majskorn skrev 2011-08-11 15:08:16 följande:
    Kändes som att jag hade skrivit det där =)
    Hehe. Vad har du för känsla att du får? :p
  • minjalin
    Majskorn skrev 2011-08-11 15:24:35 följande:
    Magen säger 100% pojke men egentligen har man ju ingen aning. Har dock inga barn sen innan så kan ju inte jämföra symptom och sånt även om det inte ska spela nån roll. Men vi kommer inte ta reda på könet för min man vill verkligen inte veta innan det är dags att komma ut och då är det inget roligt om jag vet heller så om det är så viktigt för honom så kan jag vänta även om jag ska göra allt för att försöka tyda på RUL om man ser nåt i de regionerna :) Kommer dock inte våga köpa en klänning även om jag tycker det skulle se ut som en flicka efter RUL, mest för att då skulle min man kanske hitta den och bli ledsen...
    Nä vi ska också försöka se själva men inte fråga :) Med sonen var det lätt att inte ta reda på det men nu lockar det väldigt när jag har sån stark känsla och de dessutom nu måste tala om på det sjukhuset om man vill och om de kan se vad det är. Men igentligen är det oslagbart att få se vad det är vid förlossningen :) Min mage med sonen sa också pojke för det syntes inte bakifrån att jag var gravid, och nu verkar det bli likadan mage men svårt att säga så här tidigt så vi får se :)
  • minjalin
    LillaEko skrev 2011-08-11 15:52:44 följande:
    Det här med fl, trodde de utgick från årslönen?!?! Jobbar ju upp mina procent privat för en av våra elever + att jag på sommarlovet har haft annat jobb då mitt jobb på gymnasiet bara är vik som skrivs termin för termin. Eller hur räknar de då liksom?!?! Kommer ju vara arbetslös i jan innan bebis kommer då jag bara har höst terminen på anställningsavtalet?!?!?!
    Då räknar dom väl vad du tjänat senaste året? Vet i alla fall att dom alltid räknar så fördelaktigt som möjligt men ring och fråga så får du säkra svar. Jag vet abra hur det fungerar när man är fastanställd på ett ställe :p
Svar på tråden Januaribebis 2012