• minjalin

Januaribebis 2012

minjalin skrev 2011-08-06 22:43:03 följande:
    Det är olika. Alla har olika SF-mått och min går under naveln fortfarande och är i v 17+3 idag :) och det är dessutom andra barnet för mig och första för dig :)
    Jag tar tillbaka det. Kände nu och min livmoder går till mtt på naveln så den har växt som sjutton på bara en vecka typ :p Sist var den ju 3 cm under och det var nog ungefär en vecka sedan jag kände :p Galet. Men börjar bli riktigt starka buffar nu också så den växer väl så det knakar. Sambon har känt flera gånger nu :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-06 23:13:45 följande:
    Leia: Okej! Visste inte att det kunde vara så pass olika. Men spelar det någon roll om det är första eller andra gällande det? Har första bebisen det trängre än den andra?? :S
    Nä men alla säger ju att man får mage tidigare andra barnet så livmodern kanske växer snabbare. Inte vet jag :p Men när barnmorskan mäter SF-mått sen så har hon ju olika kurvor, en lägsta kurva, en medelkurva och en högstakurva och man ska ju helst ligga inom normalramen och varken över eller under så som sagt har ju inte alla samma SF-mått utan det finns en medelkurva. Har för mig att på medelkurvan så följer man veckorna ganska bra så om man följer den så får man ett SF-mått på 39-40 cm om man går tiden ut, men man kan ju även ha lite högre eller lägre. Jag låg på medel i slutet men i v 32 hade jag ett SF-mått på 37 cm så det hade helt plötlisgt dragit iväg massor, men sen lugnade ner sig och sista mätningen ahde jag 39 men det var 2 veckor före förlossningen. Mycket fostervatten kan ju ge större SF-mått exempelvis. Behöver inte alltid betyda stort barn. 
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-07 13:13:00 följande:
    Jo det är sant.. men det behöver kanske inte betyda att livmodern blir större. Kan ju vara annat runt om?? Eller vad vet jag ;)
    Sant, det kan ju vara mer fostervatten.. men i det hela så låter det ju som att förstagångsbebisar har det mkt trängre än vad de andra som kommer efter får det om de får större livmoder och mer fostervatten att röra sig i. Egentligen? :)

Okej.. nej det är sant.. får väl se då. Kanske mitt barn får ligga och trängas då ha ha, nä då skämt och sido. Kroppen är en gåta! Ska bli intressant att se hur mkt som händer. Man är ju så nyfiken hela tiden! Kan ju säga att efter molvärken igår så har livmodern nästan nått upp till i mitten av naveln nu.. är det möjligt att det kan gå så snabbt? Antar ju att molvärken var just växtvärk ;) Det här med måtten får jag lära mig sedan antar jag :)
    Nja, i slutändan spelar det nog ingen roll om man är omföderska eller inte utan det slutar nog på ungefär samma utan det är väl mer att det växer fortare i början för omföderskor. Man har ju tillväxtfaser  men känner du varje dag så är jag tveksam till att det händer flera cm på över en natt utan då ha du nog antingen känt fel elelr så kanske det känns tydligare när man är kissignödig och sånt. Jag känenr som tydligast när jag får sammandragning elelr är kissignödig. Men jag brukar känna nån gång i veckan för att lättare känna skillnad. Är ju roligt att ha lite koll nu när man går så sällan hos bm. Förra grav gick jag ju så ofta så fick ju veta av henne vart livmodern var hela tiden. 
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-07 14:20:19 följande:
    Det handlar inte om flera centimeter. Snarare om 1cm. För den har legat en centrimeter under naveln i några dagar nu innan idag. Jo jag vet att det är då man känner den mest. Det är ju även av den anledningen de vill att man ska ha druckit lite innan UL med.. lättare att komma åt. Och det är det ju.

Jo det är väl så att det går snabbare i början för en omföderska. Måste ju gå riktigt snabbt för dig i med att det inte var så längesedan du var gravid heller. Sådant lär ju också spela in..
    Ja men precis! Lyxigt ni hade det som fick gå ofta när man var förstagångs! Sådant lyx har vi ju tyvärr inte här som sagt.. det är tre månader mellan inskrivningen och nästa besök. Känns lute väl långt tycker jag. I och för sig har man ju RUL innan.. men ändå.
    Ja fast uppenbarligen har du större mage än mig för min var 3 cm under naveln för en vecka sedan och är precis på naveln nu ju ;) men jag räknar med att bli jättestor igen i slutet. Läste min journal förut och jag låg strax över övre nivån på sf-kurvan så medel är väl lite under veckorna då och jag hade ju 39 cm i v 38 (38 + nåt då alltså men på mvc säger dom ju att man är i v 38 då istället för 39) Men inte hade jag än onormalt stor bebis ändå. liten var han ju inte med sina 3785 gram men inte jättestor heller. Ganska lagom :) Oj jag gick flera gånger innan rul på min mvc men alla har ju olika rutiner.
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-07 15:29:31 följande:
    Ja ändå syns inte min mer ;) Ja min var också runt 2-3cm nedanför naveln för 1 vecka sedan. Men sedan sitter kanske naveln olika på alla också. Vissa har ju sin högre upp eller längre ned än andra också :) Så det är ju svårt att jämnföra på det sättet med kan jag tänka mig. Hoppas vi slipper bli jätte stora båda två i slutet! :)

Ja precis det är ju hur lagomt som helst :) Ja jag önskar jag fick gå så många ggr jag med.
    Eller så är det du som tycker att det inte syns för ajg tycker då du ser ut ungefär som jag gjort hela tiden om man jämför veckor men så ligger jag ju 2 veckor före så du kan ju inte jämföra din mage nu med min mage nu utan man får ju jämföra samma vecka ;) Blir lättare att jämföra när man kan jämföra SF-mått ;)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-07 15:50:27 följande:
    Haha sant! Man tycker väl att man är mindre för att man vill att det ska synas mer :)
    Jo så är det ju också! Ja det ska bli spännande sedan när man kan jämföra med alla här inne :)

Åh nu slutar jag äntligen jobbet om 10min!! Sedan får jag vara ledig en dag imorgon, då blir det att fira min födelsedag. Nyfiken på om man får något till bebis redan måntro? Hihi!
    Åh, grattis i förskott :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-07 18:06:02 följande:
    Hittat ett sådant här babyskydd: leksaker.toyland.se/sv/product/4622/BRIO-Prim... med en bas till för 600kr begagnat här i min kommun precis. Ska man slå till???
    Vi har det babyskyddet men personligen skulle jag aldrig köpa en bilbarnstol begagnat. Man vet aldrig vad den varit med om och där handlar det ju trots allt om barnets säkerhet vid en krock. Då kan ni ju lika gärna hyra ett babyskydd. Kostar nästan ingenting.
  • minjalin
    curiosa skrev 2011-08-07 18:29:24 följande:
    Det skiljer ju inte många kronor från ett nytt.
    Jag hade inte köpt det.
    Nja, med bas kostar ett sånt nytt 1500 kr (gjorde vårat i alla fall och var exakt samma märke och modell, men var kampanj på vår vagn så det ingick) så det är ju halva priset, men skulle personligen inte ha en begagnad bilbarnstol till mitt barn, varken hyrd eller köpt.
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-07 20:34:59 följande:
    Jo fast man fick med basen i det priset också. Men det lutar åt att vi köper allt nytt ändå. Hoppas ju på ett till barn efter denna iaf ändå :)
    minjalin skrev 2011-08-07 19:35:58 följande:
    Nja, med bas kostar ett sånt nytt 1500 kr (gjorde vårat i alla fall och var exakt samma märke och modell, men var kampanj på vår vagn så det ingick) så det är ju halva priset, men skulle personligen inte ha en begagnad bilbarnstol till mitt barn, varken hyrd eller köpt.
    Satt och tänkte på det också.. Törs inte köpa sådär ändå trots allt. Som sagt så blir det nog att vi köper nytt alltihopa istället ändå. Man vill ju ha ett till barn efter denna kommande sedan också. Jo vi såg att det kostade 700kr att hyra ca. Men så ska man ju i alla fall ha en bas till som man kan sätta fast den i så det är nog lika bra att köpa helt nytt. Britax har ju fått bra omdömen och de finns ju på babyproffsen här i stan.. och dom säljer ju även Brio. Nä nytt och fräscht blir det allt.

Men tänkte på det här med basen till babyskyddet/bilstolen. Kommer den bara kunna vara till babyskyddet eller kan man köpa en som går till den nästa storleken i bilstol som de ska ha när de nått över 13kg? Någon som vet?:) Satt och funderade på det.
    Du måste inte ha bas till babyskyddet utan man kan bälta det också, men det är bökigare tycker jag plus att jag tror det är säkrare med bas. Men det är smidigt om man ska åka i nån annans bil, då slipper man ta med basen. Sen var det nog dyrt att hyra hos er då för jag har hört folk som hyrt mycket billigare.

Tror det finns några bilbarnstolar med bas men dom är oftast inte till så stora barn så de räcker inte så länge och kan bara vara bakåtvända. Våran stol är upp till 6 år och kan både vara bakåtvänd och framåtvänd och sätts inte med en bas utan man har bältesremmar som går under sätet, ett stödben samt att man sätter fast stolen i sätet med hjälp av bältet också. Sen är det där med 13 kg ganska individuellt. Man brukar säga att babyskyddet används till barnet är mellan 6 och 9 månader och dom får inte passera en viss längd (alltså huvudet får inte gå över en viss gräns på stolen, benen kan växa så mycket dom vill. Leon är ju 1 år och 9 månader och väger 12 kg ;) Men han fick bilbarnstol när han var 6 månader för då såg det inte så bekvämt ut i babyskyddet längre även om han klarade längdgränsen, men de måste kunna sitta utan stöd för att kunna sitta i en riktig bilbarnstol.
  • minjalin

Igår var bebis helt tokig. Förs sparkade den massor i bilen, och sen när jag låg i soffan med sambon och tittade på film på kvällen så sparkade den som tokig så han fick känna hur många som helst plus att dom syntes på utsidan. Myyyyyys <3 är i v 17+5 idag :) När sonen låg i magen så brukade han ofta sluta sparka så fort man la handen på men den här bebisen verkar vilja sparka mer när det ligger en hand på :p

Svar på tråden Januaribebis 2012