roxylady skrev 2011-08-07 20:34:59 följande:
Jo fast man fick med basen i det priset också. Men det lutar åt att vi köper allt nytt ändå. Hoppas ju på ett till barn efter denna iaf ändå :)
minjalin skrev 2011-08-07 19:35:58 följande:
Nja, med bas kostar ett sånt nytt 1500 kr (gjorde vårat i alla fall och var exakt samma märke och modell, men var kampanj på vår vagn så det ingick) så det är ju halva priset, men skulle personligen inte ha en begagnad bilbarnstol till mitt barn, varken hyrd eller köpt.
Satt och tänkte på det också.. Törs inte köpa sådär ändå trots allt. Som sagt så blir det nog att vi köper nytt alltihopa istället ändå. Man vill ju ha ett till barn efter denna kommande sedan också. Jo vi såg att det kostade 700kr att hyra ca. Men så ska man ju i alla fall ha en bas till som man kan sätta fast den i så det är nog lika bra att köpa helt nytt. Britax har ju fått bra omdömen och de finns ju på babyproffsen här i stan.. och dom säljer ju även Brio. Nä nytt och fräscht blir det allt.
Men tänkte på det här med basen till babyskyddet/bilstolen. Kommer den bara kunna vara till babyskyddet eller kan man köpa en som går till den nästa storleken i bilstol som de ska ha när de nått över 13kg? Någon som vet?:) Satt och funderade på det.
Du måste inte ha bas till babyskyddet utan man kan bälta det också, men det är bökigare tycker jag plus att jag tror det är säkrare med bas. Men det är smidigt om man ska åka i nån annans bil, då slipper man ta med basen. Sen var det nog dyrt att hyra hos er då för jag har hört folk som hyrt mycket billigare.
Tror det finns några bilbarnstolar med bas men dom är oftast inte till så stora barn så de räcker inte så länge och kan bara vara bakåtvända. Våran stol är upp till 6 år och kan både vara bakåtvänd och framåtvänd och sätts inte med en bas utan man har bältesremmar som går under sätet, ett stödben samt att man sätter fast stolen i sätet med hjälp av bältet också. Sen är det där med 13 kg ganska individuellt. Man brukar säga att babyskyddet används till barnet är mellan 6 och 9 månader och dom får inte passera en viss längd (alltså huvudet får inte gå över en viss gräns på stolen, benen kan växa så mycket dom vill. Leon är ju 1 år och 9 månader och väger 12 kg ;) Men han fick bilbarnstol när han var 6 månader för då såg det inte så bekvämt ut i babyskyddet längre även om han klarade längdgränsen, men de måste kunna sitta utan stöd för att kunna sitta i en riktig bilbarnstol.