roxylady skrev 2011-08-17 11:40:56 följande:
Leia: Åh jag förstår det.. det hade jag också gjort. Man vill ju alltid vara på säkra sidan! Jag tror hon förstår att man hellre frågar en gång extra för att känna sig trygg!
Men skönt att det går bra i alla fall att använda den! Jag har faktiskt inte frågat min BM om mina omega3 är ok. Men jag gick in på hälsokosten hälsokraft vi har här och frågade vad jag kan ta. Och då fick jag en som heter Mor&Barn som man kan äta när man är gravid eller ammar. De borde väl inte sälja sådant som är avsett för graviditet om det inte är det? Nu blev jag nojig. Hon i butiken lär väl veta? Iofs om jag minns lite granna vad jag pratat med BM om så tror jag att jag nämnde det och hon slog inte ned på det eller vad man säger. Ja jag tror att en del grejer kan man använda med måtta ändå. Barnet är ju skyddat där inne.. men det är väl för att ingen ska överkonsumera man skriver ut sådana varningar.
Någon som jag hjälpa mig med detta? Jag börjat fundera på aspartam som finns i en del läskedrycker, safter och sådant. Hört att det kan vara farligt, nästan abortframkallande., är det sant????? Jag har ju druckit coca cola nångång.. kanske kommer vilja göra det på cypern nu nästa vecka.. hrm... hjälp mig!
Jo fast bm har ingen direkt koll på hälsokostgrejer utan deras rekommendationer är att man inte äter nåt före v 12 men sen får man göra som man vill. Men mina tabletter är inte avsedda för gravida men dom är även bra för min torra hy eftersom dom innehåller nattljusolja och även för barnets hud. Men det verkade ju som sagt okej :) Sånna som är avsedda för gravida behöver du nog inte oroa dig för :)
Jag är väldigt skeptisk mot aspartam då de är ett nervgift och man kan döda myror med funsaft pga de innehåller det. Men var och en gör som man vill. Vet att många färgämnen och sånt kan öka risken för att få barn med ADHD och liknande också men är som sagt överlag ganska skeptisk mot alla konstigheter i maten och äter knappt godis och försöker äta så rent och möjligt och inte så mycket halvfabrikat och sånt. Men dricker man lite cola med måtta händer ju knappast nåt men vräker man i sig lösgodis varje och sköljer ner det med läsk så ökar enligt experter risken för ADHD och sånt visar sig ju inte förrän barnen är äldre. (sen kan man självklart få barn med ADHD ändå och man kan ha ätit massa sånt och ändå få ett barn utan, men det fattar du nog) ;)