-
Samma här. Igår och idag har den lille varit jättelugn, även om jag har känt av den litegrann. Konstigt att det kan variera så. Egentligen är jag inte jätteorolig, för bebisarna har ju lugnare perioder också. Samtidigt känns det lite olustigt. Ska till bm idag.Alltochinget skrev 2011-10-11 10:18:35 följande:Nu vet jag inte hur jag ska göra! Jag har känt bebisen flera gånger om dagen sen vecka 18, varje dag. Och den har varit väldigt aktiv, rena cirkusen i magen. Men igår och idag har jag känt bebisoch er sällan och när jag väl känner så är det inte alls lika starkt som innan. Bör jag oroa mig? Ska jag ringa min BM? Vi har tid torsdag morgon därför känns det dumt att ringa. Men tänk on bebis inte mår bra och jag bara undviker det?! -
Var hos bm idag. Tog upp det där med att jag känt av bebis lite mindre. Hon lyssnade på hjärtljuden och de lät bra och sen kände både hon och jag att bebis sparkade när hon höll på och lyssnade efter hjärtljuden. Det var ju skönt. Däremot har jag fortfarande knappt känt av den sen dess. Märkligt.
Mätte magen också för första gången. Måttet låg på 23. Hur har ni andra legat i vecka 26? (25+1 idag)
Sen skulle det tas blodtryck. Det var högt! 140/75. Bm trodde först att hon fått fel och mätte en gång till, men fick samma resultat. Jag tänkte att det kanske kunde bero lite på att jag varit småorlolig för bebis som varit så stillsam, men det trodde inte bm. Fick ta urinprov - ingen äggvita i urinet.
Sen ville hon att jag skulle ta lite prover och jag sa att jag skulle ta andra prover på torsdag och om jag kunde ta dessa samtidigt, men hon ville absolut att jag skulle ta dom IDAG, och sen fick jag en preliminär ny tid nästa vecka för uppföljning! Jag blev faktiskt lite nervös efter detta, för min bm är i vanliga fall väldigt lugn och nästan lite för laid back ibland. Men nu verkade hon vara på sin vakt riktigt ordentligt. Hon frågade om jag kände mig svullen och jag sa att händerna svullnat på mig. Hon sa att jag måste ringa direkt om jag får tung huvudvärk eller känner mig konstig. HON kändes orolig fast hon liksom inte sa det till mig. Vad säger ni, behöver jag bli orolig? -
Fast jag frågade min bm speciellt om jag fick ta urinprov för att hon misstänkte en eventuell havandeskapsförgiftning och då sa hon nej. Hon sa att enligt basprogrammet som de går efter tas alltid urinprov runt vecka 25. Dessutom hade jag ingen äggvita i urinet och det är ju också annars ett tydligt symtom på havandeskapsförgiftning.
Tycker dock att det var konstigt att hon inte bad mig att lägga mig och vila 10-15 minuter och ta ett nytt tryck i ordentligt viloläge? Det KAN ju ha berott på att jag var stressad/orolig för att jag känt av bebis mindre. Men jag är självklart glad över att jag fick gå och ta prover och att hon har koll på mig. -
Tror inte att hon skickade iväg det på odling. Hon sa iallafall inget om det. Det gäller väl att vänta och se vad proverna visar nu. Tänkte faktiskt ta ett nytt blodtryck på jobbet nästa gång jag jobbar (torsdag). Bara för att kolla läget lite liksom.PrickenoGrodan skrev 2011-10-11 20:59:27 följande:Jag tror högt blodtryck är första tecknet. Menade du att du inte fick lämna odling? Bara ett vanligt urinprov som hon snabbtestade med stickor? -
leia:
Hon tog bara med den "riktiga." Alltså med blodtrycksmanschett + stetoskop och inte med någon såndär automatisk sak som man bara trycker på en knapp.
Tack för att du håller tummarna! :)
Nu har förresten bebis hållit igång som attan inne i magen så det är väl bara så att de har sina lite lugnare perioder ibland och sen blir mer aktiva igen. Men som blivande förstagångsmamma oroar man sig ju lätt för minsta lilla grej. -
MissT: Vilken tur att det inte verkade vara någon fara med bebisen iallafall. :) Jag har haft full aktivitet i magen idag, efter att ha haft några dagar med en väldigt lugn bebis.
-
missable: Nähä?! Säg att hon inte kallade dig för dålig förälder? Jag blir så jävla förbannad. De verkar helt dumma i huvudet där. Jag har också blivit dåligt bemött och flera vänner till mig också. CHARMKURS kanske vore något? De ska väl inte få folk att må sämre när man ringer in! Jävla idioter.
Jag tycker du ska försöka slappna av och inte tänka på det för mycket, för så hemskt mycket kan ju inte hända med bebis känns det som? Två tabletter liksom. Det hade kanske varit en annan sak om du åt dom varje dag under graviditeten. Du är inte en dålig förälder till ditt ofödda barn! Kram. -
Bm ringde och enligt proverna såg allt okej ut. Hb:t var lite lågt fortfarande, men på uppgång efter att jag börjat med järntabletterna. Jag tog ett blodtryck på jobbet idag och det var 120/65 nu, så jag hoppas att det bara var något tillfälligt det därhöga trycket i tisdags!
-
100 dagar kvar idag! :D
-
Någon mer som börjat drömma om förlossningen? Jag har drömt om det ganska mycket nu ett tag. Överhuvudtaget känns det som att jag drömmer mer och oftare än vanligt?
millablom.blogspot.com