• zatori

Januaribebis 2012

missable skrev 2011-11-29 12:23:34 följande:
    TVÅ: GRATTIS!!!!

Västeråsmamman: Ja vad skönt att det växer på, inte långt kvar nu alls!!

Pusselbiten: Lycka till!!

BM besök idag... 
    sf-mått 30 cm, men fortfarande fixerad, allt ok annars med alla värden osv!
    men jag retar mig så på sf-kurvan! Sakta men säkert har den dalat ganska rejält! Paet vi har ju legat lika fram till förra gången läste jag!  Ska försöka att låta bli och oroa mig, hon kankse bara ligger långt bak med resten av kroppen och huvudet ner iom hon är fixerad... och tidigare kankse hon legat långt fram.. asch jag vet inte! 

Vi ligger ju ganska lika när de tgäller BF, jag harBF  22/1, var hos bm förra veckan (förra måndagen) och då låg mitt sf-mått på 29 och bm verkade inte oroad över det, då bebisen följer sin egen kurva som den ska. Jag tyckte dock att det lät lite lite just då. Din bebis kanske precis haft en stor tillväxtperiod och nu kanske det går lite långsammare igen. Eller så har magen sjunkit lite så det är därför sf-måttet inte ändras så mkt. Och som du skriver kan det ju bero på hur hon ligger också. Oroa dig inte så länge inte din bm oroar sig! :) Kram.
  • zatori
    bebis1201 skrev 2011-11-30 18:18:05 följande:
    Stas: Jag har inte heller fått kolla järnvärdet sen v 25 trots att jag då hade lågt värde och blev tillsagd att äta niferex. Sen när jag klagat på att jag varit trött har bm ändå inte velat kolla järnvärdet igen... Konstigt tycker jag. Kan ju vara intressant att veta. Och märker ju att de flesta av er andra verkar kolla järnet ofta. Är i v 35 och hon har inte känt efter hur bebisen ligger heller. Skulle hon göra nästa gång (v36) sa hon sist...
    Jag kollade järnvädet senast i vecka 26, och nu ska jag ta prover igen nästa vecka. Då är jag i vecka 34. Tror att de tar ett tag att bygga upp järndepåerna och därför gör man det väl inte alltför ofta, (när man lämnar blod kan man ju få med sig järntabletter hem för att äta i ca 4 veckor) men det verkar vara lite olika beroende på var man går också. Men barnmorskorna ska ju följa "basprogrammet" och då borde alla provtagnngar ligga på samma graviditetsveckor oavsett var i landet man bor.
  • zatori
    Haggski: Det skulle kunna vara ett tecken på havandeskapsförgitfning. Då kan man se suddigt, få huvdvärk, svullna upp, få högt blodtryck och äggvita i urinen samt gå upp i vikt snabbt. Tycker du ska ringa rådgivningen eller förlossningen och höra vad de har att säga om saken.
  • zatori
    Västeråsmamman: Vad roligt! Grattis till er lila tjej. Hoppas att det gick bra och att ni mår bra allihop. Kram.
  • zatori

Jag stod nyss i köket och kände att min mage blev stenhård och det liksom drog inuti åt alla håll. Jag gick in i vardagsrummet för att sätta mig i soffan men blev stående en stund eftersom magen fortsatte vara hård och det inte gick över. Kändes lite obehagligt, men gjorde inte alls ont. Det höll på ungefär en minut, kanske lite mer. Kan det ha varit min första sammandragning?

• zatori
    missable: Ja, det var första sammandragningen. Har inte känt någon mer sedan igår kväll. Alltså, det kändes... obehagligt men ändå inte så jätteobehagligt. En konstig känsla mest. En ny känsla som jag aldrig känt förut. Jag stod och skrattade och sa till min sambo: Men vad fan är det som händer med magen?! Så det var inte sådär jätteobehagligt egentligen, mest en ny upplevelse.
  • zatori
    Syoss: Om undertrycket ligger på 90 eller högre brukar man säga att det är högt. "Gränsen" för högt tryck brukar på 140/90, men även om bara det ena trycket är förhöjt brukar man säga att det är högt, tex 170/70 eller 120/100. Men försök att inte oroa dig om nu inte din bm gör det. Jag hade också hög puls förra veckan på mitt bm-besök, runt 80-90 i vilopuls och blodtryck på 140/75, vid kontrollen igår hade jag 130/75 och lite lägre puls än förra gången även om den var lite för hög nu också.
  • zatori
    Jämthund skrev 2011-12-16 20:59:55 följande:
    Hm, har haft en konstig dag.. Den blev inte alls som jag hade tänkt mig. Var hos bm idag på morgonen. Mätte magen sf-mått 36. Är idag i v.35. Hjärtljud kring 150. Inga ketoner i urinen heller. Klockrent! Sen var det ju det där med blodtrycket. Har ju legat på förhöjt dem senaste fem veckorna men idag fick det vara nog. Jag har verkligen vilat och tagit det lungt men tydligen har det inte hjälpt... Blev sjukskriven från och med idag tills dess att barnet behagar att titta ut. Snacka om att bli chockad. Hon har sagt flera gånger att sjukskrivning ligger nära till hands men aldrig trodde jag att jag skulle bli sjukskriven. Får inte göra någonting annat än att ligga hemma och göra ingenting. Känns skitkonstigt....
    Vad bra att allt annat såg bra ut iaf. Men jobbigt att inte trycket gått ner fast du försökt vila. Hur högt ligger blodtrycket då? Förstår att det känns konstigt att du inte "får" göra något annat än att ligga hemma och vila, men försök se det positivt att du nu verkligen kan försöka samla kraft inför förlossningen och förhoppningsvis går trycket ner också!
Svar på tråden Januaribebis 2012