• zatori
    carooo skrev 2011-12-18 19:44:04 följande:
    Vad fint det va! Vill se mer ju Flört!!

Vi har också pysslat en massa till bebis och rummet är nästintill klart. Jag byggde t o m en garderob till bebis i vecka 20+ någonting - det gick, trots magen! Fick inte igen byggarbyxorna bara Skrattande 
    Finns i bloggen hjartegrynet.blogspot.com

Tack. :) Ditt rum var verkligen också superfint! Gillade verkligen elefantkudden du sytt också. Önskar jag var lika pysslig, men jag har tyvärr tummen mitt i handen när det kommer till såna saker.
  • zatori
    sandy87: Hoppas det inte är någon fara med lilla bebisen och att de får bukt på hjärtat. Undrar också hur det upptäcktes att något var fel? Hoppas verkligen att allt går bra nu!
  • zatori

Var hos bm idag, vecka 35+0.

Hjärtljud: 142

Sf-mått: 33

Blodtryck: 135/75

Blev lite nervös en sväng, för när bm skulle känna hur bebisen låg kunde hon inte alls förstå hur den låg. Hon kände och kände, men det gick inte. Den har legat med huvudet neråt sen vecka 28-29 ungefär, med rörligt huvud.Och ryggen har varit på min vänstra sida.  Nu misstänkte hon att den eventuellt hade vänt sig och låg i säte! Hon bad om att få göra ett ultraljud för att se dess position. Så det gjorde vi. Bebisen låg som tur var inte i säte, men hade vänt sig så den hade ryggen på min högra sida istället. Så uppenbarligen är det fortfarande ganska gott om plats att böka runt på därinne. Hoppas bara att den inte ska hålla på och vrida och vända sig särskilt mycket längre nu, utan istället sjunka ner och fixera sig! :)

• zatori

Ja, jag hoppas verkligen att den lille rackarn tänkt fixera sig inom en snar framtid! :)

Min systers bebis låg i säte och jag har läst att det typ är ca 2-3 % bara som ligger så, alltså vore det lite konstigt om min bebis också skulle göra det egentligen.

paet: Det är inte ovanligt att pulsen ökar under den senare delen av graviditeten. Man kan ha runt 80-85 och det är helt normalt. Hjärtat tvingas ju jobba mer eftersom blodmängden i din kropp ökat. Det kan kännas lite tyngre att andas då också, men om trycket över bröstet fortsätter hålla i sig tycker jag att du borde ringa och prata med din bm eller med förlossningen. Hoppas du mår bättre snart!

• zatori
    roxylady skrev 2011-12-19 14:52:57 följande:
    Ja den här hjärtklappningen har man ju fått stå ut med sedan man trädde in i tredje trimestern nästan.. sjukt jobbigt eller hur? Ja inte ens lillens fixering fixade att man kunde andas lättare heller.. gud vad jag klagar haha. Okej kan det vara farligt om det håller i sig? Tack så mkt det hoppas jag med :)
    Ja, det är inte roligt med hjärtklappning. Tycker min började efter att jag började äta Levaxin (pga något låg ämnesomsättning, som upptäcktes av en slump vid en provtagning) och det är också en av de vanligaste bieffekterna av medicinen. Sen tror jag även att det beror på att man är höggravid och magen är stor och blodmängden i kroppen större i mitt fall. Jag hade runt 80-90 i vilopuls när jag var hos bm för ett par veckor sedan. Tror också att det kan ha att göra med stress. Jag har känt mig stressad både av inre och yttre stress. Tex allting kring jul och julklappar osv och inför förlossningen och alla förberedelser innan bebis kommer. Så det är många faktorer som spelar in.

Tror inte att det är farligt, men kanske olustigt för dig om det känns obehagligt/obekvämt. Testa att ta pulsen i vila och se vad den hamnar på. När ska du till bm nästa gång? Du kanske kan ringa och få komma tidigare om du inte har tid än på ett tag så du åtminstone kan få ta ett blodtryck och prata med henne om saken? Oroa dig inte för mkt nu bara! :)
  • zatori
    roxylady skrev 2011-12-19 17:16:36 följande:
    Nej men verkligen inte. Får sätta mig ned varje morgon när jag ska sminka mig innan jobbet ha ha! Man känner sig som en gammal kärring ibland

Okej vad skönt att de upptäckte det i alla fall. Vad är Levaxin? Jo det beror nog på både och då. Är faktiskt jättedålig på det här med att mäta pulsen.. har aldrig riktigt lärt mig det. Jag håller med dig.. är också superstressad hela tiden trots att man egentligen kanske inte behöver det. Men det beror nog mkt på att jag fortfarande arbetar. Men nu är det bara 6 dagar kvar efter idag med sista dag nyårsafton. Känns lite skönt men hade gärna gått hem nu med en gång känner jag faktiskt. Ja visst blir det många faktorer..

Jag hoppas också på det. Har släppt några korta stunder under dagen men sedan kommit tillbaka igen. Mkt är nog att man pressas en aning av att ta mot kunder dagligen bara. Ska till BM nästa Onsdag så blir det värre får jag ringa innan. Ja men precis :) Hihi ska försöka att inte göra det. Tack för dina svar
    Levaxin är en medicin som man använder när man har någon form av störning i sköldkörteln, tex om man har för låg ämnesomsättning (som det visade sig att jag hade.)

Det är jättelätt att mäta pulsen själv! Lägg två fingrar på ena handens handled. På "tumsidan" alltså precis nedanför tummen, fast på handleden. Är det svårt att känna kan man även känna på halsen, men jag tycker det är enklast på handleden. Du känner liksom var det pulserar om du känner dig fram lite. Sedan räknar man antal pulsslag under en minut. Eller om man vill göra det lite lättare för sig räknar man bara under 15 sekunder och tar det sen gånger fyra. Då får du rätt siffror. Testa får du se! :)

Skönt att du bara jobbar 6 dagar till. Jag hade inte orkat en dag till kan jag säga!
  • zatori

Här är en till som sovit dåligt. Har faktiskt sovit ganska okej den senaste tiden annars, förutom allt spring på toa. Men inatt och igår natt var det fan helt omöjligt att sova! :/

• zatori
    Yrla skrev 2011-12-20 11:39:45 följande:
    Hej allihopa!

Efter enbart nattliga värkar (heeelt lugnt på dagarna) så gick mitt vatten idag 11.05 HOS BM!! ^^
    Dock har värkarbetet inte riktigt satt igång än, men jag tänkte bara tala om det för er:)
    Åh, vad spännande! Vilken vecka är du i? Hoppas allt går bra nu. :) Lycka till!
  • zatori
    paet: Hur mår du idag? Testade du att ta pulsen på dig själv? Hoppas du mår bättre!
Svar på tråden Januaribebis 2012