Haanky skrev 2011-12-12 17:49:44 följande:
Jag kom in till fl med vattenavgång och när bm kännde efter så låg hon i säte så det gick inte att vända henne eftersom vattnet gått... så jag har ju goda chanser så sätt att föda vanligt... men man vet ju aldrig om mitt bäcken är format så att denna också hamnar i säte... än så länge är det inte nån som fixerat sig alls utan ligger kors å tvärs

är bara i v 34 så hoppas bebis vill vända sig med huvudet ner :)
hur har de kännt att din bebis ligger så då? eller nått man ser på ul?
Okej, ja men då kanske dom hinner göra vändningsförsök den här gången då om bebis inte vänder på sig

En kompis bebis låg i säte nu när hon väntade andra men där lyckades vändningsförsöket.
Jag känner bara knän och fötter fram i magen och inga sparkar bakåt. Hickan känns också inuti magen mer och när jag frågade bm förra gången och hon kände efter så kunde hon inte hitta nåt som skulle kunna vara ryggen så den måste ligga så. Sen var redan fixerad också i v 34+0 och det är inte så vanligt på omföderskor tydligen eftersom det oftast finns så gott om plats för bebisen. När jag väntade sonen kände jag tydligt ryggen på ena sidan av magen och kände hickan tydligt utanpå. Men sen kan bebisen snurra extra mycket i förlossningskanalen och komma rätt ändå (alltså att den tittar ner i golvet om man ligger på rygg) men kommer den så den tittar upp i taket (om man ligger på rygg) så blir ju omfånget lite större på huvudet så det kan vara lite tuffare, och om den vrider sig extra så kan det ju ta längre tid för att den ska vrida sig så mycket. Men startade en tråd där jag efterlyste andra som fött barn i vidöppet läge och det hade inte vart några problem där och flera hade fött i kronbjudning första och andra i vidöppet läge och hade ändå upplevt andra förlossningen som enklare och inte spruckit mer än med första. En tjej hade fött sitt i vidöppet läge som förstföderska och det hade gått fort sista cm och hon sprack mindre än mig fastän min son kom som han skulle så det verkar ju spela in mycket om man är "gjord för att föda barn" också. Min förra förlossning gick ju väldigt snabbt och smidigt fastän jag var förstföderska (5 timmar från första värk) så förhoppningsvis är jag en sån som pluppar ut ungarna ganska lätt