• minjalin

Januaribebis 2012

partouze skrev 2011-12-12 15:55:22 följande:
    Ja känner nog östra isf som ni säger så finns allt där om de skulle tillkomma komplikationer. Har nog närmast till östra hoppas nog på östra nu . Ja tänk om haha . Men hoppas lite på att hon kommer lite tidigare än 12/1 ;)
    Jag med. 5 januari hde vart smidigt för sonen är född 5 nov och jag och sambon har årsdag 5 maj ;)
  • minjalin
    solala skrev 2011-12-12 17:06:53 följande:
    Jag är också göteborgare med BF den 15/1.
    Vi kan ha riktig mammaträff på BB då om vi synkar bra ;)
  • minjalin
    Velociped skrev 2011-12-12 17:08:57 följande:
    Leia - 19/1, men när som helst efter nyår är helt okej med mig! :) Kommer Skrutten 3e eller 6e så blir det trippel födelsedagar då jag och sambon är födda 4e resp. 5e. :)
    Det hade ju vart roligt om den kom nån av dom datumen då :P här fyller vi nov, dec, jan (om in bebis kommer tidigare) och mars. Så nästa bebis får vi tajma in i feb ;)
  • minjalin
    partouze skrev 2011-12-12 17:23:44 följande:
    Någon som vet vad detta kan vara. Har aldrig haft problem me smärta i rygg eller så men nu sedan i förmiddags har jag haft sååå ont i ljumskarna när jag rör mig. Ryggen gör också skitont. De strålar liksom i rygg och hela ljumskar å lår när ja bara rör mig :(
    Låter som foglossning =/
  • minjalin
    partouze skrev 2011-12-12 17:33:09 följande:
    Usch då men kan det komma så plötsligt då ? Det kom liksom bara helt från ingenstans och väldigt smärtsamt ;p
    Ja det kan komma plötsligt, och det kan försvinna plötsligt också om man har tur :)
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-12 17:34:57 följande:
    jag vill jätte gärna ha en vaginal förlossning!  men om jag föder på mölndal så vet jag denna gången om vad jag ska fråga om hehe
    ja ha vad bra då vet jag att det är fri väg dit nu då :D

kanske går över tiden max denna gången bara för jag fick tidigt sist hehe vem vet
    ska du föda på mölndal eller östra? hade du vaginal fl sist?
    Får man fråga vad anledningen till snittet var sist och verkar det som att det kommer gå att föda vaginalt denna gången? :)

Ja man vet ju aldrig. Jag fick på BF sist så det ska bli spännande att se när denna behagar titta fram :p Jag vill föda på Östra igen :) Tar 15 minuter dit med bil (10 minuter mitt i natten) och var nöjd där sist :) Jag födde vaginalt sist och om inget oförutsett händer så blir det samma denna gången. Bebis är fixerad med huvudet neråt, dock med bakhuvudet mot min ryggrad istället för mot min mage så kan bli lite segare och jobbigare förlossning om jag har otur, men är ju omföderska så min bm trodde inte det skulle bli några problem. Kallas att bebis ligger i vidöppet läge tror jag.
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-12 17:49:44 följande:
    Jag kom in till fl med vattenavgång och när bm kännde efter så låg hon i säte så det gick inte att vända henne eftersom vattnet gått... så jag har ju goda chanser så sätt att föda vanligt... men man vet ju aldrig om mitt bäcken är format så att denna också hamnar i säte... än så länge är det inte nån som fixerat sig alls utan ligger kors å tvärs är bara i v 34 så hoppas bebis vill vända sig med huvudet ner :)

hur har de kännt att din bebis ligger så då? eller nått man ser på ul?

Okej, ja men då kanske dom hinner göra vändningsförsök den här gången då om bebis inte vänder på sig Solig En kompis bebis låg i säte nu när hon väntade andra men där lyckades vändningsförsöket. 

Jag känner bara knän och fötter fram i magen och inga sparkar bakåt. Hickan känns också inuti magen mer och när jag frågade bm förra gången och hon kände efter så kunde hon inte hitta nåt som skulle kunna vara ryggen så den måste ligga så. Sen var redan fixerad också i v 34+0 och det är inte så vanligt på omföderskor tydligen eftersom det oftast finns så gott om plats för bebisen. När jag väntade sonen kände jag tydligt ryggen på ena sidan av magen och kände hickan tydligt utanpå. Men sen kan bebisen snurra extra mycket i förlossningskanalen och komma rätt ändå (alltså att den tittar ner i golvet om man ligger på rygg) men kommer den så den tittar upp i taket (om man ligger på rygg) så blir ju omfånget lite större på huvudet så det kan vara lite tuffare, och om den vrider sig extra så kan det ju ta längre tid för att den ska vrida sig så mycket. Men startade en tråd där jag efterlyste andra som fött barn i vidöppet läge och det hade inte vart några problem där och flera hade fött i kronbjudning första och andra i vidöppet läge och hade ändå upplevt andra förlossningen som enklare och inte spruckit mer än med första. En tjej hade fött sitt i vidöppet läge som förstföderska och det hade gått fort sista cm och hon sprack mindre än mig fastän min son kom som han skulle så det verkar ju spela in mycket om man är "gjord för att föda barn" också. Min förra förlossning gick ju väldigt snabbt och smidigt fastän jag var förstföderska (5 timmar från första värk) så förhoppningsvis är jag en sån som pluppar ut ungarna ganska lätt Flört 
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-12 20:09:52 följande:
    ja ha!! men då blir det nog inga problem!  hahah det gick fort ja!! men finns det chans att bebien vänder rätt på sig innan fl??

aa hoppas jag slipper.. har ju även hört att det är lika lätt att bebisen hoppar tillbaka till säte efter vändning.. och att det är mycket obehagligt för vissa när de bökar runt magen...bm ska kolla i v35 om bebis vändt sig neråt med huvudetmed ul! känns så skönt att denna bm lyssnar på mig:) min förra sa att min dotter visst låg rätt med huvudet fast jag sagt att det inte känns så... å helt riktigt jag hade rätt....  
    Min bm sa att hon lärt sig i sitt yrke att allt kan hända. Hon har vart med om bebisar som varit fixerade och ändå hoppat i säte helt plötsligt men det är inte så troligt att den ändrar läge i alla fall :p Men allt kan hända ;)

Ja det är ju bäst att slippa, men kan ju vara värt att prova om man gärna vill föda vaginalt. Min kompis gick över 18 dagar så den hade ju gått om tid på sig att vända tillbaka om den ville men den stannade i alla fall :)

Åh vad skönt med en bm som lyssnar! Sån är min med :) 
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-12 21:06:57 följande:
    Ja jag skulle nog kunna stå ut med mycket innan de får snitta mig igen:) förutsatt att bebis mår bra såklart!! :) 

Hoppas bara hon inte glömmer av att hon lovat hehe hon kan dock va lite snurrig :D:D tycker om min bm jätte mycket!! det är ju otroligt viktigt att man känner tillit till sin bm!
    har du fått mycket sammandragningar det senaste? jag har en mensvärk molande varje kväll nu.. har svårt att känna när min mage är hård eller inte hård....   
    Förstår det :)

Det gör hon nog inte :) Ja verkligen. Tycker jättemycket om min med. Hade henne när jag väntade sonen också :) Jag har haft mycket sammandragningar sen v 15 men dom gör inte ont. Dock har dom börjat trycka och spänna en del eftersom bebis är fixerad så det trycker mycket neråt. Men ont gör det inte. Men jag hade ju knappt ont när jag var öppen 6 cm med sonen utan det var 2 sista timmarna som jag hade riktigt ont och hade lustgas men innan dess var det rena barnleken så jag hoppas på likadant igen. Sjukt att det kan vara så olika hur väl man känner smärtan i värkarna. I början kände jag bara topparna så jag kunde inte klocka för ajg kände inte när värken började eller slutade typ :p Har också haft lite mensvärk från och till men nu var det några dagar sedan jag hade det sist tror jag. Jag tror inte min bebbe kommer behaga titta ut före BF, sån tur har jag nog inte :P Men det ser ju lovande ut för dig ;) 
  • minjalin

Jag ska till barnmorskan idag och skulle lämna urinprov. Antar att dom kollar äggvita men jag min klant glömde det i morse när jag gick på toa. Ska dit i eftermiddag så jag undrar om nån här vet hur känsligt det är hur gammalt urinet är? Måste det vara morgonurin eller kan det räcka att man håller sig typ 2 timmar? Tror inte jag kan hålla mig längre än 2 timmar (men ska ju försöka). Om man ska kolla efter urinvägsinfektion vet jag ju att man helst ska ha hållt sig i 4 timmar men är det lika noga när de kollar efter äggvita?

Svar på tråden Januaribebis 2012