-
Min var det förra grav. Tror det är ryggen som blir sån på bebis. Men den här gången är jag ganska säker på att bebis ligger med ryggen mot min rygg för jag har istället en bula rätt fram vid naveln men små knän :p Läste på den där dumma länken du skickade förut om fosterlägen och där stod att om bebis ligger med ryggen mot mammans rygg kan förlossningen bli väldigt långdragen och jobbig så ska fråga min bm om det imorn. Fast om jag nu riskerar en väldigt snabb förlossning så kanske den blir lagom lång nu då ;)roxylady skrev 2011-11-30 22:55:26 följande:Måste fråga bara om det är någon mer som är nästan platt mitt på magen vid naveln? Att magen inte är helt rund så att säga? -
Nja, min har inte ändrat läge på många många veckor och hade ju sjunkt ner i bäckenet sist för 1 månad sedan så jag har inte så mycket hopp om att den helt plötsligt ska vrida sig. Men är den inte fixerad i morgon så finns ju fortfarande chansen. Men annars får man ta det som det kommer för lång förlossning kan man ju få ändå av olika anledningar. Sånt vet man ju aldrig på förhand :) Men man blir lite nojig när man läser sånt så det var en dum länk ;) Hehe, kan tänka mig det. Men det kommer gå jättebra ska du se bara du tar en värk i taget och inte börjar fundera på hur många värkar det är kvar när du märker att värkarna stegrar i styrka för varje värk istället för att man har typ 3 av samma grad innan dom stegras ;) Minns den känslan när det bara gjorde mer ont för varje värk och jag började känna lite panik när jag tyckte att jag inte kunde ha mer ont och ändå blev det värre för varje värk och massa värkar kvar. Men då tvingade jag mig att bara tänka på en värk i taget istället :p Hade ju så jäkla ont mellan värkarna från 8 cm tills han var ute också, men det var ju säkert för att jag öppnade mig det sista på 20 minuter och det gör fruktansvärt ont att öppna sig fort, men det är över snabbare istället så för och nackdelar med allt ;)roxylady skrev 2011-12-01 13:17:58 följande:Ha ha samma här :-P Ja men då ligger våra exakt likadant! Visst känns det som man ligger på något när man ligger åt höger när man ska sova? Megaskumt ;)Ja jag tror också det.. Okej! Ja men h*n kan ju ändra sig fram till BF många gånger så oroa dig inte över detminjalin skrev 2011-12-01 12:40:07 följande:Min var det förra grav. Tror det är ryggen som blir sån på bebis. Men den här gången är jag ganska säker på att bebis ligger med ryggen mot min rygg för jag har istället en bula rätt fram vid naveln men små knän :p Läste på den där dumma länken du skickade förut om fosterlägen och där stod att om bebis ligger med ryggen mot mammans rygg kan förlossningen bli väldigt långdragen och jobbig så ska fråga min bm om det imorn. Fast om jag nu riskerar en väldigt snabb förlossning så kanske den blir lagom lång nu då ;)
Sorry om den var dum, det var mest det där med första och andragångsföderskor jag ville få fram om. Hihi ja men precis! Då blir det ju jämt ut! Det kommer att gå bra ska du se
Jag börjar bli lite halvnervös för smärtan nu jag.. -
Jo, det som man läser där kanske gäller förstföderskor. Ungefär som att en omföderska ofta kan föda i säte om hon inte har väldigt trångt bäcken medan förstföderskor oftast rekommenderas snitt om det inte går att vända bebis :)roxylady skrev 2011-12-01 13:35:32 följande:Okej.. får hålla tummarna på det i alla fall. Jo precis det är ju så.. Det sägs väl också vara enklare om man är omföderska? För att kroppen gjort det förr så att säga.
Jo men man ska ju inte tro på allt man läser.. man får sålla lite :)
Ursch det lät jobbigt. Kan inte minnas att vi pratat om detta tidigare men hade du EDA? Ja man får ju inte stressa på det något heller. Jag kan tänka mig att jag kommer att känna att jag blir sådan.. som bara försöker köra på för att bli av med det. Sedan är man smått orolig för att bli helt borta och allt för groggy av lustgasen bara. Finns ju så mkt att oroa sig över när man aldrig ens kan tänka sig hur det är! Tycker inte att föräldragruppen "lugnade" ned en något heller. Men är heller inte livrädd.. tänker ju att klarar alla andra av det så lär ju jag också göra det. Så är nog normalt förlossningsrädd kanske
Nej jag hade ingen EDA. Jag kände aldrig att jag behövde det. Hon frågade när jag var öppen 8 cm om jag ville ha det för det var sista chansen men då sa jag "jag kan fortfarande tänka mig att göra om det här och då behövs det inte" och då bara skrattade hon
Och om jag hade sagt ja så hade jag ju aldrig få nån ändå för 20 min. senare var det dags att krysta. Hade lustgas sista 2 timmarna bara så 1 timme efter att jag kom in på förlossningen började jag med lustgas och då hade jag inte speciellt ont än för när hon sa "dags att prova lustgasen kanske?" så var det ungefär som att "ja just det ja, lustgas finns ju" :p Men är glad att jag började med den innan jag fick för ont så jag hann vänja mig vid den. Första andetagen kände jag bara "nä usch fy!" men så gav jag den ett par försök och sen funkade det jättebra. Jag blev aldrig borta av den och hängde hela tiden med (även om jag nog såg borta ut för det var Gustaf hon frågade om EDA istället för mig för hon trodde nog att jag var borta, men jag var bara fullt koncentrerad på att hantera smärtan) :p Sen hade dom ju sagt på föräldragruppen att karlarna kan få hjälpa till genom att slita lustgasen ur händerna på kvinnan för att hon vägrar ge ifrån sig den och att man skulle sluta när man var på toppen av varje värk. Det hade nog satt sig för jag gav ifrån mig min så fint vid toppen på varje värk, men då fick jag lite "skäll" av bm som sa att jag var lite för snabb bort med den så jag fick ha den lite efter varje topp. Men upptäckte snabbt också att jag fick börja med den strax före att värken började för att den skulle hinna börja verka. Beror nog på hur långa värkar man har. Men helt sjukt vad man lärde sig rytmen i värkarna när det verkligen var igång. Man visste liksom innan värken började att nu är det dags igen :p Vid ett tillfälle sa jag till Gustaf "nä den här skitgasen hjälper ju ingenting ändå så jag kan lika gärna vara utan!" men sen när värken nådde max styrka så svartnade det för ögonen, det stacks som tusen nålar över hela kroppen och jag fick metallsmak i munnen och jag bara "okej, den hjälper den hjälper GE MIG DEN!!!!" :P Kändes som att jag fått en stöt på 2000 volt typ xD men kroppen fick nog en chock för jag antar att kroppens egna smärtlindring inte är lika hög när man har nåt utifrån som smärtlindrar utan den anpassar sig nog efter den smärtan man har eller hur man ska säga. Så ett hett tips är att har du väl börjat med lustgas vid varje värk så sluta inte helt plötsligt med den
Men det positiva var att sen visste jag ju att den hjälpte även om det inte kändes så 
Det är helt normalt att känna viss oror för man vet ju inte vad som väntar! Det gjorde jag också, men nyfikenheten och längtan efter att få upplev en förlossning tog ändå överhanden för mig. Jag tycker du verkar ha en jättebra inställning och då tror jag det går lättare för är man rädd så spänner man sig och kämpar mot kroppen och värkarna. Man ska ju inte tänka "åh nej inte en värk till" och kämpa emot den utan man ska ju möta värken och välkomna den eftersom den är ett steg närmare på vägen mot att få träffa bebis. Dock lättare sagt än gjort ibland ;) Min största chock var att inte få vila mellan värkarna sista 2 timmarna för då hade jag konstant ont och det var som att jag hade en lång värk med toppar typ :p Det hade ju alla sagt att man hanterar smärtan eftersom man får vila mellan men det fick inte jag så hade jag haft så i många timmar så hade jag definitivt tackat ja till EDA. Det kan jag nästa lova :p -
Min mage blir också konstig om jag gör en situps :P Det är magmusklerna som delat på sig så det liksom läcker upp mellan xD Känn längs kanterna av det som trycks upp så känner ni magmusklernas kanter. Jag får in 4 fingrar i bredd där nu. Efter förlossningen säger man att man inte ska träna magen förrän magmusklerna är så pass läkta att man inte kan få in mer än 2 fingrar i bredd :pYrla skrev 2011-12-01 15:26:58 följande:Haha det har vi också skrattat åt, naveln menar jag. För spänner jag magen så petar naveln ut och det ser ungefär ut som att den försöker sig på en puss xD Ja prova det, det tycker jag :P Jag lovar att funkar det på dig så kommer du tycka att din mage är urtjusig när du inte gör så :D
Min bebis vrider visserligen ganska mycket på sig fortfarande men jag har alltid ryggen på sidorna och sen den lilla rumpan under revbenen. Sen har han även kommit på att man kan knäa mamma på höftbenet, och det gör SKIT ont!!! -
Grattis västeråsmamman :D
-
Jo, först var ju värkarna som att man hade en på en skala, och sen fick man en till på samma skala och så kanske det kom en som till och med gjorde lite mindre ont än föregående, men sen stegrade dom i smärtstyrka för varje värk och då började man undra hur ont man verkligen kunde ha :p Jag ville helst inte ha EDA men tänkte inte se det som ett misslyckande om jag skulle behöva det väl där ändå. Och som sagt hade jag nog velat ha det om jag hade haft så ont som jag hade sista 2 timmarna men i många timmar. Men 2 timmar var uthärdligt :p Men alla upplever det så olika. Vissa ligger ju och gallskriker av smärta när de inte ens är öppna 2 cm och jag upplevde inte ens att jag hade ont när jag kom in till förlossningen. Visst började värkarna kännas men inte alls så det var jobbigt på nåt sätt utan bara spännande och roligt än så länge :P Åkte mest in för att dom var regelbundna och jag väl på nåt sätt kände på mig att det var lagom (ville ju hinna få antibiotika också pga GBS. Blir spännande att jämföra våra förlossningar och ska bli spännande att jämföra min andra med min första :proxylady skrev 2011-12-01 19:48:05 följande:Oj det var som attan! Därför alla är helt tokiga i den där lustgasen då
Jo jag kommer att prova den helt klart!! Men visst kan man må illa av den också? Ja vi hörde det på vår föräldragrupp också att mannen/sambon/fästmannen kan få hjälpa till med lustgasen och ta bort när man ska det. Det är ju jättebra! Aj aj det lät läskigt när du tog bort den! Ja gud det är ju helt otroligt att man lär sig rythmen i det! Häftigt!!
Att det gör ondare å ondare än vad det gör i början måste vara svårt att förstå där precis i början! Uuuh låter lite läskigt allt *fniss*
Okej men det känns skönt att höra! Jag hoppas att jag kommer att ha samma inställning när jag väl ligger där också! Ja men precis! Ju mer man arbetar med det ju närmre blir det ju. Hihi kan tänka mig att det är lättare sagt än gjort ;) Lovar att berätta hur det var när jag gått igenom det. Så får du berätta hur din andragång var med. Det där med att inte hinna vila emellan måste vara otroligt jobbigt! Jag kommer också att vara öppen för EDA. Men går det fort så kan det ju kännas onödigt
-
Hehe, bedövad blir du inte. Känns snarare som att ryggen slits isär och att nåt går sönder inuti typ (i alla fall när värkarna sitter i ryggen) :Proxylady skrev 2011-12-02 11:21:14 följande:Läskigt när det stregrar och stegrar och man känner hur bara ondare det blir!! Ja jag kan då tänka mig det *fniss*. Men det måste ju ändå kännas som att tillslut har man så ont så man blir bedövad av det? Eller? Ja två timmar kanske man kan stå ut.. får ta EDA om det blir långdraget helt enkelt. Det är något sådant jag kommer att skriva i förlossningsbrevet tror jag. Har inte börjat med det än.. vet knappt vad jag ska skriva alls
Ja men verkligen!
-
Var hos barnmorskan idag. Allt såg bara bra ut med både mig och bebis :) Mitt SF-mått låg på knappt 34 cm (v 34+0) så jag har börjat följa veckorna nu. Men sonen låg jag på 37 cm denna veckan för då fick han nån väldigt tillväxtperiod eller nåt som sen lugnade ner sig och slutade på 40 cm. Återstår att se vart denna slutar :p Bebis var i alla fall helt fixerad nu trots att jag är omföderska så hon vart lite förvånad :p Den ligger med ryggen mot min rygg som jag trodde, men min bm trodde inte jag skulle få några större problem med förlossningen ändå eftersom jag är omföderska plus att bebis kan rotera rätt i förlossningskanalen ändå sen under förlossningen. Och även om dom ligger rätt från början så kan dom vrida sig fel under förlossningen så man ska inte fundera för mycket på sånt tyckte hon. Så jag är inte så orolig. Hon är bra på att lugna min bm ;)
-
Kan inte svara på om du får ta ut både fp och csn, men däremot kan du alltid ändra om du har ansökt fp för en period. Om du bara vill ändra en dag är det lättast att ringa fk så ändrar dom åt dig, men ska du ändra mycket så skickar du in en ny ansökan för det är alltid det senaste som gäller. Så fattade jag det som i alla fall en gång när jag hade gjort fel när sonen fyllde 1 år och man var tvungen att ta ut för det man inte jobbade. Jag jobbade extra och fk hade sagt att mina föräldra dagar var 8 timmar så jag fyllde upp med timmar för det jag inte jobbade och räknade dom som 8 timmar. Men sen visade det sig att mina dagar var på 6 timmar eftersom dom är baserade på en 75%-tjänst och då fick jag ett brev om att min SGI inte var skyddad om jag inte ändrade inom ett visst datum. När jag ringde fk och frågade hur jag skulle göra sa handläggaren att jag bara gör om allt och skickar in igen så går dom alltid på det som är inskickat senast :)partouze skrev 2011-12-02 14:30:04 följande:Fattar inte något om FK. Jag kommer lösa distans när bebis är född. Kan man ta ut CSN och fp samtidigt då? Tänkte ta ut 3-4 dagar fp . Om ja skriver i mina papper att ja vill ha från en speciell period och antal dagar och sedan ångrar mig längre fram kan man ändra det då? De här me fp är bara en hel stor röra i mitt huvud!! -
Hehe, jag tycker det är lite fult i breaking dawn att hon känner när dom skär upp magen för hon har ju brutit ryggraden så borde inte hon vara helt förlamad? Är inte så insatt men känns ju typ så :Proxylady skrev 2011-12-02 19:08:46 följande:Aj aj! Tänker på Breaking Dawn när du säger så
Skönt att veta att det alltid kan ändra sig med hur de ligger. Se där
Kommer att bli hur bra som helst! Så måste man alltid tänka. Ja men alla är ju ändå så pass olika, finns ju inga regler på när de ska fixera sig och inte ju. Men är det positivt att h*n fixerat sig tidigt? Har fundrat på det lite angående min egen också om det bara är bra om han skulle göra det redan nu eller ej? Kanske inte spelar någon roll alls? Det är vad jag förstått??
Tror inte det spelar nån roll alls faktiskt. Det positiva är ju att enligt min kompis mamma som är bm så berodde förmodligen Leons huvudform på att han fixerades så tidigt för han hade liksom växt med bäckenet och det gjorde ju huvudet toppigt så det var inte så stort i omkrets ;) Fast istället hade han ju sin hans vid huvudet så det blev ju ändå lite större än det egentligen var men det hade han ju kunnat till ett större huvud också och det kanske itne ahde vart så roligt :P Sen sägs det vara lite lättare att andas när bebis fixerat sig och det stämmer på den här, men stämde inte på Leon. Men hade ju som sagt ett SF-mått på 37 cm i den här veckan fastän han var fixerad medan jag nu har 34 cm så på Leon hade jag svårt att andas hela tiden och mina revben tog kål på mig typ. Nu börjar jag känna av revbenen om jag sitter för mycket vid datorn då jag har den i soffan (men sitter jag vid skrivbordet får jag ont i fogarna istället plus att det är så tråkigt att sitta där) Med Leon hade jag konstant "håll" vid revbenen på ena sidan och gjorde rent ut sagt skitont hela tiden :P
Har din fixerat sig än?