• minjalin

Januaribebis 2012

LillaEko skrev 2011-12-13 08:07:28 följande:
    Tror de helst vill minst 4 timmar.
    Men inte ens om nätterna nu är det ju säkert det går så många timmar.
    Men försök att inte dricka för mycket vatten, och sen hålla dig så länge som möjligt, så blir det ju mer koncentrerat.
    Så kan du ju bara berätta det sen för bm.
    Jag skulle ju ha med mig till bm igår, och fick ta det vid 04.30 på morgonen när jag vaknade. Och hade väl varit uppe och kissat typ vid 1 på natten innan det.  
    Okej, Får göra så gott jag kan och sen får jag berätta det och så är det ju inte mer än att jag får ta ett imorn som sambon får åka in med på morgonen :)
  • minjalin

Min foglossning har blivit fruktansvärd på nätterna men är som den vart hela tiden på dagarna. Det är när jg ska upp ur sängen för att gå på toa som det blir jobbigt. I natt kunde jag inte stödja på ena benet första stegen för det gjorde så ont så jag fick stödja mig mot sängen de första stegen och sen lättade det såpass att det gick att gå men långsamt. Det lustiga är att sen när jag ska upp på morgonen så har jag mer som min vanliga foglossning så jag kan gå igen och gör mer normalont. Nån mer som har det så mycket värre på natten? Helskumt. Har verkligen fått medkänsla med dom som har sån foglossning dygnet runt :o Hur står man ut med att ha det så egentligen? =/ Ska verkligen inte gnälla mer över den foglossningsvarianten jag har på dan känner jag ;)

• minjalin
    Skåne85 skrev 2011-12-13 08:51:20 följande:
    Foglossning har jag haft sedan v. 17 och är inte alls den smärtan, min foglossning sitter mest på rygg o höft men gör ont/ömmar när jag trycker på venusberget! Kan kanske vara foglossning men känner inte igen den smärtan !
    Jag har också mest sån foglossning som du beskriver men har periodvis även i fogen fram men då är det mer rätt upp mellan benen så det känns som att blygdbenet dras isär för varje steg jag tar (och det är det det gör sa min sjukgymnast) foglossningen i ryggen gör inte mer ont vid vissa rörelser utan det är mer att visa rörelser förvärrar den så jag får mer ont efter för mycket aktivitet. Men den mellan benen känns för varje rörelse och det gör ont att stå på ett ben om man ska ta på sig byxor t.ex. Sen har jag på senaste tiden får riktigt hemsk foglossing på natten och då är det också den mellan benen som spökat. Har nästan inte kunnat gå utan har fått stödja mig mot väggar och sängen på vägen till toaletten. Hugger även in mellan benen om jag gör oförsiktiga rörelser i sängen, som att inte flytta bägge benen samtidigt exempelvis. Vissa har ju att det strålar ner på insidan av benen också så verkar som att foglossning kan kännas på många olika sätt.
  • minjalin
    Frökenolson skrev 2011-12-13 09:20:15 följande:
    Jag har de senaste nätterna fått värk i bäckenet fram, känns som jag fått en rejäl spark eller så..
    Det ömmar, men konstigt nog bara på natten. På dagarna känns det som vanligt, bara foglossning runt svanskotan och lite i ländryggen..
    Skumt, lite som mig då fast det ömmar inte när jag är stilla utan är mer att jag knappt kan gå på natten vilket jag kan på dan. Kanske är så att kroppen producerar mer sånt där hormon på natten? Ska fråga min bm idag om hon vet varför det är värre på natten :p
  • minjalin
    Jämthund skrev 2011-12-13 09:23:12 följande:
    Vilken mysmorgon. Var uppe och kollade på lucian en stund på tv:n men vankade tillbaka till sängen och kärleken istället. Det var så kallt på nedervåningen så det var inte mycket att sitta där och huttra. nu har vi hunnit med mysfrukost iaf och skall snart ta tag i livet. Skall till dietisten idag och höra hur jag skall sköta min diabetes. Hitills har det gått super men hon kan gärna komma med lite roliga recept för att för tillfället så är det rätt blankt där uppe... Skall jobba när jag är färdig på sjukhuset men tänkte smita ifrån lite. Jag behöver verkligen köpa lite julklappar... Mamma skall få en robotdammsugarE av pappa. En anledning till att han skall få köpa en ny hund vilket är okej om pappa börjar dammsuga mer. Snacka om att göra det enkelt för sig... Dock är inte han så statsvan så den biten har jag oxå hand om.... Ha en underbar dag i lucivädret:)
    Jag har recept på en "gröt" som jag tycker borde vara bra ur diabetessynpunkt. Yogagröt heter den och är med bovete, linfrön, quinoa m.m. Jag tycker den är supergod faktiskt men smaken är ju som baken :) Vill du ha receptet och prova? :)
  • minjalin
    Velociped skrev 2011-12-13 09:41:44 följande:
    Leia - jag tar gärna det receptet! :)
    Då kommer det här :)

Yogagröt:

Grynblandning:
    Blanda ca 7 dl helt bovete, 4 dl quinoa, 2 dl pumpafrön och 1 dl linfrön i en burk. (Kan ju blanda halva satsen eller nåt nu innan du vet om du gillar det)

Gröt till 2 pers:
    1,5 dl grynblandning
    4 torkade aprikoser
    1 krm salt

Gör så här:
    Kvällen före: Lägg 1,5 dl grynblanding och 2 dl vatten i en kastrull. Koka upp och häll av i en sil. Häll tillbaka grynen i kastrullen och rör ner 1 dl vatten och de hackade aprikoserna. Låt stå över natten med lock i kylskåp.

På morgonen: Tillsätt 1 dl vatten och 1 krm salt. Koka upp och låt sjuda i 5-8 min. Servera med rivet äpple.

Här hemma är det bara jag som tycker om gröten så jag gör ju grynblandningen efter de måtten som står och sen följer jag receptet på grötet men halverar så det blir till 1 person istället för 2 :) Jag är kass på att orka förbereda den på kvällen (även om det går väldigt fort) så jag brukar göra det på morgonen och sen låta den stå över dan och äta den som kvällsmat istället :) Hoppas du också tycker om den! :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-13 19:50:03 följande:
    Jag har också haft som mensvärk i natt. Blev nästan rädd att nått var fel för han var så stilla efter varje toalettbesök vilket han inte brukar vara. Men han var lika aktiv som vanligt under dagen så det berodde nog inte på det.. men undrar varför man känner som mensvärk egentligen..
    Mensvärk beror väl på att livmodern svullnar och krampar så det är ju inte helt olikt det som händer vid värkar? :)
  • minjalin
    bumbi 84 skrev 2011-12-13 20:58:40 följande:
    Dagens bm besök avklarat och förhopningsvis blir det bara ett till

Vecka 35+4
      Sf:36  Hjlj:136 Hb:122 Bltr:120/86 Socker:3.7 Urin:0/0 Vikt:+9kg (mkt vätska nu) Fl: Huvudet ner men på sne!
    Vad roligt. Vi är på exakt samma dag och hade exakt samma SF-mått :) Min bebis hjärtljud låg på 134 och blodtrycket tror jag var 126/75. Socker tog hon inte och järnet låg på 134. Vikt +12 kg men det behövs. Bebis fortfarande fixerad så den har inte busat och hoppat loss :p
  • minjalin

Med sonen berättade vi inte när vi åkte in (hade lovat att berätta för mina föräldrar om vi åkte in på dan men inte på natten, men om han föddes på natten skulle vi däremot ringa ändå). Denna gången kommer vi ringa mina föräldrar eftersom vi behöver barnvakt ;)

• minjalin
    Yrla skrev 2011-12-14 02:55:18 följande:
    Nu är vi på g in till FL med kraftiga Sd, tryck neråt som känns ungefär som att man vill göra nummer 2 och blödningar. Snälla håll tummarna för mig och kotten.
    Håller tummarna för dig!!!! Hoppas allt går bra med dig och bebis!
Svar på tråden Januaribebis 2012