• minjalin

Januaribebis 2012

Cia80 skrev 2011-12-16 16:50:22 följande:
    Nä, blir det segdraget då vill jag nog ha EDA, men samtidigt hoppas jag att bm kan avgöra det också. Spännande det här med förlossning
    Jo, det är ju inte roligt om allt stannar av pga den så det är svårt när man inte vet hur man reagerar. Men en kompis gick hemma med pinvärkar ett par dygn och fick inte sova så hennes kropp var liksom slut inne på förlossningen så hon öppnade sig inget utan stod bara och stampade. Då rekommenderade bm EDA och när hon fick den kunde hon äntligen sova några timmar och när hon vaknade öppnade hon sig jättefort sen, men blev dock sugklocka det sista. Är ju ganska vanligt vid EDA. En annan kompis fick en helvetesförlossning antagligen pga EDAN. Allt bara stannade upp och hon fick massa värkstimulerande dropp men det gick bara långsamt allting och sen fick hon inga krystvärkar och bebisen tog jättelång tid på sig att sjunka ner såpass att dom nådde honom med sugklocka. Sen fick dom i princip slita ut honom med den så hon vill absolut inte ha EDA denna gången. Man reagerar ju så olika och man vet ju inte innan hur det blir. Man får helt enkelt ta det som det kommer :) Jag är jättenyfiken på hur min nästa förlossning kommer bli :p
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-16 17:23:10 följande:
    Leia: Är de det som kallas sammanfattning??
    Nja, här gör vi en sammanfattning av graviditeten. Alltså hur man upplevt den, hur man har mått, vilka krämpor man har haft. Det är liksom en del som står med i journalen. Sen finns det en del där man fyller i tankar om förlossningen (Tankar om smärtlindring, rädslor m.m.), en där man fyller i tankar om amning (vill man amma eller inte osv) och en där man fyller i tankar om BB (kanske att man har sjukhusskräck och kanske vill att barnets pappa också ska få stanna om möjlighet finns osv) Så ser det i alla fall ut här. Man berättar för sin bm och så skriver hon in det i journalen i korthet så att det går fort för dom på förlossningen att läsa igenom det. :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-16 17:42:08 följande:
    Okej.. då undrar jag vad jag ska med det här pappret med de där fem frågorna med till då.. för den ska också med förlossningen. Men jag ska också göra en sammanfattning tillsammans med henne sedan där vi ska ta upp att jag vill att sambon ska vara med i med att jag tycker sjukhus är lite creepy då min pappa gick bort på ett. Hmm...
    Ja men det kanske är om dom inte hinner läsa i datorn eller nåt då. Här får man skriva ett helt eget brev om man vill ha med sig nåt, men nåt färdigt papper med frågor får man inte. Men jag tyckte som sagt att det kändes väldigt överflödigt med nåt brev då allt fanns i datorn. Sen känner jag att det inte går att skriva så mycket om förlossningen ändå för man vet ju inte hur den blir och vad man har för behov ändå. Jag har bara skrivit att jag vill att bm gör allt i sin makt för att jag inte ska få några allvarliga bristningar och det kommer jag även att säga när jag kommer in, och så har jag skrivit att jag vill ha sen avnavling och både sambon och mamma ska få vakta som en hök över navelsträngen så dom inte klampar den innan den är vit ;) Och så har jag skrivit att jag är positiv till lustgas och vill ha EDA vid behov. Och så står det att jag hade en drömförlossing sist och att den var relativt snabb.
  • minjalin
    Cia80 skrev 2011-12-16 18:49:49 följande:
    Ja, man får helt klart ta det som det kommer. Går inte att planera in i minsta detalj. Samma sak som det här med barnvakt till dottern när det väl drar igång. Vi har några alternativ beroende när på dygnet det drar igång , men sen är det ju frågan om det kommer vara vardag eller helg
    Ja usch det där med barnvakt fasar jag för eftersom jag är rädd att det kan bli en väldigt snabb förlossning och mamma och pappa har ungefär 45 minuter hit plus att dom bor på en ö så det är en färjetur på 5 minuter också. Men jag hoppas på att jag ska känna på mig att det är på gång precis som jag gjorde sist för då kan ju mian föräldrar komma och sova över om jag tror det tänker sätta igång på natten t.ex. Mamma har tackat ja till att vara med på förlossningen också om hon hinner in. Förra gången ville jag bara ha sambon med men den här gången frågade jag om hon ville vara med och det ville hon ju gärna :) Man vill ju helst slippa släpa upp de små mitt i natten så jag hoppas det sätter igång på dan, eller förvarnar på dan så jag kan tänka mig att det kommer hända under natten :P Men kroppen är ju lurig så man vet ju aldrig ;) Hur va din förra förlosnsing?
  • minjalin
    Cia80 skrev 2011-12-16 19:45:59 följande:
    Den var seg. Skrevs in på fl vid 7 på morgonen och dottern är född 19 på kvällen. Hade jättebra värkar till att börja med men som sen bara stannade av. Fick värkstimulerande. Sen när krystvärkarna satte igång så gick dotterns hjärtljud ner och det hände i stort sett ingenting när jag krystade. Så de tog beslutet om sugklocka. Dottern kom ut och fördes sen snabbt till akutrummet där hon fick hjälp med andningen. Så jag fick aldrig höra henne skrika när hon kom ut. Det tog en bra stund innan de ställde upp dörren så jag äntligen kunde höra det där underbara skriket. Sin första natt fick hon tillbringa på iva. Hon fick sond eftersom hon var så tagen efter förlossningen. Så man kan väl säga att det var lite traumatiskt för oss alla.
    Usch då! Det låter verkligen inget vidare. Skönt att allt slutade lyckligt i alla fall :)
  • minjalin
    Cia80 skrev 2011-12-16 20:27:18 följande:
    Ja, det var verkligen skönt!
    Denna gång hoppas jag få uppleva en mer "normal" förlossning. Du vet när man får upp bebis på bröstet och all smärta är som bortblåst  
    Det får vi väl innerligt hoppas att du får ^^
  • minjalin
    Cia80 skrev 2011-12-16 21:18:47 följande:
    Jag får säga detsamma!

Huh, sitter och tittar på Svenska Hjältar-galan och tårarna rinner. Undrar om jag ska skylla på gravidhormonerna  
    Hehe, ja man är verkligen blödig som gravid ^^ Jag tittar också, men har stickat babytossor samtidigt och svurit över dom så jag har inte engagerat mig tillräckligt för att sitta och grina som tur är ;)
  • minjalin
    missable skrev 2011-12-16 22:27:11 följande:
    ames; ja skit drygt sitter och lipar för det gör så ont... maken säger att jg ska bita ihop och att jag aldrig kommer klara en förlossning... är så jävla ledsen och trött på detta...
    Du kan hälsa honom att det är en jäkla skillnad på ilande ihållande smärta som tandvärk är (och som man dessutom inte får ut nåt som helt bra av) och smärta som kommer och går och stegrar i intervaller så man får vänja sig, och som man dessutom får nåt helt fantastiskt för!!!! ;) Så visst självklart kommer du klara en förlossning. Jag låg och lipade andra natten jag ammade (var trött på att ha så ont överallt som jag hade i kombo med all sömnbrist för jag kunde bara inte sova och jag hade blåsor på brsötvårtorna och han ville bara suga hela tiden) så även om den smärtan inte var i närheten av förlosnsingssmärta egentligen så var den tillräcklig för att jag bara skulle ligga och grina till slut medan jag inte ens var i närheten av några tårar på förlossningen ;)
  • minjalin
    SysterAnna skrev 2011-12-17 20:04:39 följande:
    Grattis Zaarah till prinsessan!!!

Är det någon här som är haj på det här med grav.penning?  Fick besked i höstas att jag fått beviljad full ersättning från och med 5/12, har även anmält vilken inkomst jag har (eller fk hjälpte mig att ta reda på det så det syns nu på mina sidor). Måste man anmäla något mer eller kommer pengarna in på kontot på fredag? Är så förvirrande med alla papper och blanketter som skall skickas in! Men är det någon här som vet kanske? Har lusläst fk's hemsida nu men blir inte klokare... 
    Fick du inte hem en blankett som hette nånting i stil med "begäran graviditetspenning" eller nåt sånt? Där man ska fylla i under vilken period man vill ha det och om man arbetar nån av dagarna osv? Där fyllde man även i inkomst och om man får nån annan ersättning (exempelvis sjukpenning eller liknande). På mig stod det ett färdigifyllt kontonummer på den blanketten också om jag inte minns fel eftersom jag redan har barn så dom har redan mina uppgifter (tror inkomstuppgifterna också var färdigifyllda) och så fanns det en ruta man skulle fylla i om uppgifterna inte stämde.
Svar på tråden Januaribebis 2012