Minneli: Jag har en förkortad livmodertapp (kan man få/ha t.ex. om man haft cellförändringar i livmodertappen och därför gjort en konisering (bränt bort en bit)). Förkortad livmodertapp kan leda till förtidig förlossning (vilket jag inte visste tidigare men nu). Har en dotter (född 2008) som kom 6 veckor för tidigt utan förvarning. Riskerar att föda för tidigt även denna gång (kanske ännu tidigare?) och ska därför ev. få cerklage.
Astrogirl: Tack för grattis! Ja, du har rätt. Jag har haft väldigt vaga symtom hela denna graviditet. Blev superförvånad och chockad, men otroligt lycklig och glad förstås, när jag plussade. För under mina tidigare tre graviditeter, även de som blev MA har jag haft betydligt mer symtom. Mina bröst t.ex. har kanske växt en millimeter (om jag mäter generöst...) men har inte varit ett dugg spända. Jag har däremot haft spända/styva bröstvårtor (alltid något), det försvann dock för ca 1,5-2 veckor sedan. Har varit lite vagt illamående till och från, tröttare än normalt och haft uppblåsta tarmar (har lagt sig lite), men annars har jag känt mig väldigt ogravid... Har fortfarande en väldigt lugn graviditet men känner mig trygg(are) i den sedan jag såg embryot/fostret i torsdag och allt såg toppen ut
Håller tummarna för dig på ditt UL 4 juli. Tycker det låter lovande och tror att allt kommer att se jättebra ut!
Vi har berättat för föräldrar och syskon. Jag kommer att försöka hålla det hemligt till efter KUB på jobbet. Vi är osäkra på om vi ska berätta för vår lilla dotter direkt efter att hon slutat dagis för sommaren eller vänta till efter KUB (ca 2 veckors skillnad). Får se hur vi gör. Det blir kortare tid för henne att vänta om vi berättar senare, men samtidigt kanske det blir mer förståeligt för henne varför jag inte orkar bära henne på samma sätt och är tröttare med mera.
Vi har en emmaljunga (tror det är en duo), som vi kommer att använda även till nästa barn. Tycker den fungerat bra! Vi bor å andra sidan på landet och då är det bra med en "rejäl" vagn