• roxylady

Januaribebis 2012

Grattis till ettårsdagen LillaEko :)

• roxylady

Måste fråga om  storlek 52 i babykläder. Finns det ens? Var hos en familj igår som nämnde att det var en bra storlek att köpa. Hon måste ju ha menat 56?

• roxylady
    Skåne85 skrev 2011-09-25 14:46:15 följande:
    Ja eller 50, vi hade 50 till vår son när han föddes ganska länge... Han var 48 lång 3225. Vi kommer köra på samma nu men vi har ju en hel del kläder redan. 56 var alldeles för stort!
    Ja men precis. Det är ju dem storlekarna man vet om och de enda jag sett i butik i alla fall :) Visste inte alls vad hon menade när hon sa 52. Men hon måste ju ha menat 50 då. Men då vet jag i alla fall att det inte fanns. Även om det kanske skulle vara en bra storlek trots allt.
    Ja vi har mest inhandlat 56 faktiskt. Blir nog till att köpa lite mer 50 än vad vi inhandlat så man har i alla fall. Behöver man 50 en längre tid får man nog köpa vartefter när barnet kommit då :)
  • roxylady

Ok men är det inte en utländsk storlek då? La Redoute har ju franska storlekar. Man fick lov att kolla i storleksguiden för att veta vilkens storlek som är anpassat för hur gammalt barnet är.
    Blev lite nyfiken :)

• roxylady
    LillaEko skrev 2011-09-25 18:47:55 följande:
    roxylady skrev 2011-09-25 13:56:38 följande:
    Ja.. jag blev nedröstad direkt när jag ens tänkte på att hyra babyskyddet. Just för att man inte vet vad det varit med om innan och hur många som använt det osv osv. Det handlar ju trots allt om säkerhet först och främst. Tycker inte de kostar så fasligt mkt att köpa dem ändå trots allt.. speciellt inte när det kostar nästintill samma att hyra dem :)
    Ja men det förstår jag :) Mycket bra pris!!
    Okej! Annars har dom bra terränghjul till som funkar bra på snö och grusvägar. Min sambos bror har en sådan och de bor också ute i skogen. Funkar fint ändå :)
    Hihi ja jag längtar också ihjäl mig efter den ;) Haha nä det gör jag knappt heller men den som väntar på nått gott!
    Jag har hört att babyskydd som varit utlånade en gång går igenom massa tester innan de lånas ut igen. Att det ska vara lika säkra som att köpa ett nytt!
    Får hoppas att det är så. Jag hade tänkt hyra först.. men vågar inte riktigt lita på det ändå till 100%. Sedan är det första barnet och vi kommer att vilja ha en till sedan också tror vi så då kan man ju ha det kvar :)
  • roxylady
    LillaEko skrev 2011-09-25 20:47:40 följande:
    Paet: vi väntar också första och tänkte först köpa, men läste något om att de kan bli "gamla" i materialet (man skulle inte använda något som var över 5 år). Sen vet man ju inte hur lång tid det tar innan det kommer syskon tänkte vi, och om man byter bil osv. Därför vi sen bestämde oss 100:a för att hyra. Här kostar det ju bara 100:- i månaden
    Jo det kan nog stämma. Det är likadant med hjälmar man har på sig när man ska sporta tex ridning.. de går också "ut" efter 5 år. Men kände ändå att man får chansa på att nästa kommer inom fem år. Kunde inte riktigt lita på att en hyrd verkligen är kollad så pass mkt.. Vill vara hundra bara. Detta babyskydd vi köpte nu kostade oss 747,50kr var så det kändes inte så farligt.
  • roxylady

Hur ska man göra med kudde till spjälsängen för den första tiden så de inte får platthuvud? Hur höga får de vara? Var köper ni den? Och räcker det med en filt till istället för täcke?

Och hur varm overall ska barnet ha på sig när den ligger i vagnens åkpåse? Räcker det med fleece eller ska man ha nått annat? Får ju inte bli för varmt heller.. detta snurrar runt i skallen på mig just nu. Någon som har nån bra idee? :)

• roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2011-09-26 18:53:02 följande:
    Jag köpte en kudde till vagnen och en till spjälsängen på babyproffsen (till sonen). Frågade vad jag skulle ha. Det var inte så tjocka.
    Min son var helplatt i bakhuvudet när han var bebis och ett tag var han sne också. Jag och maken fick byta plats i sängen och då rättade det snea till sig. Plattheten försvann när han började sitta. Vi försökte med extrakudde men det hjälpte inte. Till saken hör att han sov jämt som liten och därför låg han ju så mycket på bakhuvudet. Idag har han bra huvudform.
    Okej får gå till dem och fråga vad man ska ha. Hm verkar knepigt det där.
    Men det är ingen fara då att de får så i bakhuvudet?
  • roxylady
    SFHelen skrev 2011-09-26 20:35:15 följande:
    I vagnen har vi en kudde från babyland och deras barnvagntäcke.

I sängen har vi vanligt täcke, men byter till filt om de är för varmt ;) lika så i vagnen.

Har införskaffat både en tynnre overall och en har en fleece overall kvar sen tidigare. Komemr använda beroende på vädret och tempraturen och vart man ska.      
    Okej tack för tipsen :) Får köpa en tjockare och en tunnare. Blir ju varmare närmare våren där ändå så :)
    Hur är babyland att beställa ifrån?

Tack för dina tips!
    Jamirl skrev 2011-09-26 20:47:57 följande:
    Har bara haft fleece overall på mina andra på vintern, men bäddat ner i varm vagn, men nu har vi fått så kalla vintrar så jag har köpt en tjockare, men ska skaffa en fleece me ifall det är varmare
    Okej! Ja det verkar som att det är det som man hittar i butikerna nu också :) Men det verkar ju skönast.
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-26 21:23:40 följande:
    Platt huvud i liten omfattning är ingen fara. I liten större utsträckning så kan det påverka huvudformen. Vi hade vår 1:a barn sovande i en sidokudde  ( en kudde som gör att de ligger på sidan och inte kan falla varken frammåt eller bakåt) då BVC tyckte att bakhuvudet började bli platt.
    Ett bra sätt att motverka platt bakhuvud är också att ha barnen på mage när de är vakn (är dessutom nyttigt för hålla-huvudet träning)
    Okej får se hur vår bebis kommer att vilja ligga. Så får man köpa det som krävs. Ja det är ju bra!
    Men hur tjock var sidokudden? Hört nått om att de inte får vara för tjocka just för kvävningsrisk å sånt. Ja det snurrar som sagt i mitt huvud *fniss*
  • roxylady
    SFHelen skrev 2011-09-26 23:19:53 följande:
    Har inte beställt från babyland, utan i butik. Nu finns dem inte kvar i uppsala, utan heter nu: barnenshus, och har samma utbud. Kan verkligen rekomendera deras vagnkudde och täcken. Vi tycker att dem håller barnen lagom varma.  
    Okej men då får man ta sig till barnens hus och kika någon dag! :)

Åh idag ska jag till BM. Fick en extratid för min onda ljumske. Ska bli skönt att kanske få reda på vad det kan vara för någonting som händer egentligen. Är ju inga ligament jag känner av.. gör ännu ondare när det väl kommer.. hua.. Hoppas få lyssna på lite hjärtljud då också :) 
Svar på tråden Januaribebis 2012