• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Marsätt

Med mina två första har jag inte känt bebis förrän i v. 20-21. Då har jag haft moderkakan i framvägg. Det har jag inte denna gången och har därför känt bebis sedan ganska länge. Sedan verkar det vara en livligare bebis i magen denna gång.

♥Olivia 2004♥ ♥Hugo 2007♥ ♥Lill Knutte 2012♥
  • Frökenolson
    syntetica skrev 2011-08-12 07:58:02 följande:
    RUL om 2 timmar, här snackar vi fjärilar i magen :D
    är säkert bebisen som gör kullerbyttor så det känns som fjärilar =)
    det kommer gå fint, kram
  • shadowstorm
    Alltochinget skrev 2011-08-12 08:38:39 följande:
    Bebismys: jag har inte heller känt bebisen än och blir lite orolig när alla andra verkar känna av buffar hit och dit. Vecka 16+3 idag.
    Gissar du har moderkakan i framvägg då känner man mycket senare. Jag gissar jag har min i bakvägg som jag även hade sist med sonen.

Idag är det 3 dagar kvar tills RUL :)

Snacka om jag hade problem och sova igår...vakna 5 och var klarvaken så låg och titta på förlossningar på tv, och inte trött än. Men har ett svagt minne att jag blev riktigt pigg under en tid när jag vänta sonen också när jag inte sov mycket.
  • Moniqe1979
    RaraS skrev 2011-08-12 08:18:56 följande:
    En ytterligare fråga om föräldrapenning...ni tycker nog jag snöat in på detta för tidigt, men när man inte vill shoppa något alls innan RUL så får man koncentrera sig på annat!

Om man typ väljer att ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan. Gör man det varje vecka, även om det är många röda dagar? Eller är det så bra att om det är en röd dag en vecka så kan man bara ta ut 4 dagar föräldrapenning men ändå få samma ersättning?

Jag tror ju inte det själv...känns som FK struntar i om det är röda dagar eller ej. Känns som det är taktiskt bäst att börja gå på föräldrapenning efter julhelgerna och ta ut lite komp och semester istället under julhelgerna...visserligen är det en kass jul för oss (ej för arbetsgivarna) men man får ju många extra lediga dagar "gratis" i alla fall.  I alla fall för mig som bara jobbar vardagar och aldrig lördag och söndag och röda dagar. Antar det är annorlunda för er som jobbar helg etc även när det är röda dagar.      
    nej FK tar ej hänsyn till röda dagar på det sättet utan vill man ha ersättning för 5 dagar i veckan får man ta ut även för den röda dagen, ersättningen är ju lite knäppt beräknad så om man vill ha ut de närmare 80%en av sin vanliga lön så behöver man ju ta 7 dagar i veckan även fast man normalt bara jobbar 5.
  • MaHo89

Anonyym: jag är i vecka 17+4 idag och det var först på UL igår jag fattade att bubblet faktiskt var bebisen :) men igår kväll och precis i skrivande stund känner jag även utanpå hur han/hon buffar :) kände inget utanpå före det!

• RaraS
    Moniqe1979 skrev 2011-08-12 09:23:42 följande:
    nej FK tar ej hänsyn till röda dagar på det sättet utan vill man ha ersättning för 5 dagar i veckan får man ta ut även för den röda dagen, ersättningen är ju lite knäppt beräknad så om man vill ha ut de närmare 80%en av sin vanliga lön så behöver man ju ta 7 dagar i veckan även fast man normalt bara jobbar 5.

Jo, det har jag läst, att man måste ta ut 7 dagar för full ersättning….men tänkte snåla lite och bara ta ut max 5 dagar i veckan. Jag försöker ge mig in i djungeln och ta reda på hur det funkar och så vi får så hög ersättning som möjligt! Min man har tex bättre ersättning i sitt avtal (han är statligt anställd) än vad jag har och det är ju bättre om vi lyckas snåla med dagarna när jag är ledig och att han tar ut full ersättning istället.

Det blir ju lite ”orättvisst” eller vad man ska säga ibland mellan olika jobb, och jag förstår att det inte är så lätt att göra ett generellt system rättvisst. Kommer tex ihåg för 7 års sedan när min syster var hemma och mammaledig, hon jobbar som lärare. De kanske har ändrat på reglerna nu men hon gick såklart in och ”jobbade” så fort det var jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. Vi andra har ju såklart också rätt till semester när vi är föräldralediga, men hon fick ju ut mer än dubbelt så mycket semester när hon var mammaledig jämfört med de som har vanligt jobb med 5 veckors semester och hade därför möjlighet att vara hemma längre än vad hon hade kunnat vara med ett ”vanligt” jobb. Hon själv var ju såklart väldigt nöjd, hon hade precis bytt från en förskoletjänst till en lärartjänst och var väldigt nöjd med sitt drag! Obs…som sagt, det var sju års sedan, vet ej om det är så idag.

Tur att man har hela hösten på sig att komma på en bra lösning! Det finns ju någon jämställdhetsbonus också att ta hänsyn till!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • cabrera

Är i v 18 (17+5) o i förregår började lill tjejen o sparka.. Så grymt underbart

Svar på tråden Januaribebis 2012