• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • curiosa
    Cvb skrev 2011-09-03 23:03:38 följande:
    Läkaren tyckte inte att jag behövde sjukskriva mig när jag var dit, trots att jag sa att det blev värre med foglossningen för varje vecka. Nu klarar jag knappt av att stå och diska i 15min innan dagen blir förstörd så att jag inte kan göra nått utan att det låser sig av smärta..  
    Så, jag fick helt enkelt säga upp mig, och har slutat nu så det finns ingen återvändo.
    Ska ringa fk på måndag och höra om hur det blir med min sgi framöver. Som jag fattar det så får jag behålla den jag har, pga att jag studerar just nu med studielån.  
    För att få behålla din sgi så måste du börjat plugga med csn dagen efter du slutade på ditt jobb. Har du en dag i mellan som glappar så blir du nollställd.
    Jag sitter just nu i den sitsen och väntar på besked, jag har inget glapp men ändå så krånglar det!
  • Someday

Igår var jag och min mamma inne på Babyproffsen och beställde vagnen!
    Känner mig väldigt nöjd! Fick även specialbeställa en madrass till vaggan eftersom det inte
    finns i de gamla måtten längre. Känns roligare att lägga någon 50-lapp mer och få en som verkligen passar än att börja klippa och sy om en helt ny!

• Velociped

Caradan:

Nej, inte riktigt så - jag ringde FK och frågade specifikt om hur stor glappet fick vara mellan tjänstledighet (i mitt fall) och studier... jag skulle ha två veckors "ledigt" emellan. På FK sa de klart och tydligt att om tiden mellan anställning och CSN-studier underskred 3 månader så var det ingen fara.

Vilket ju var väldigt skönt... Vill ju gärna ha kvar min fina sgi när bebisen kommer i januari. :) 

• lullebo
    bebismys2011 skrev 2011-09-04 08:38:28 följande:
    Är det bara jag som inte känner speciellt tydliga buffar, framför allt känner jag inte dem dagligen, v. 21+0 idag. Moderkaka i bakvägg.
    jag kan inte heller säga att jag känner så tydligt. Jag har ju känt ngt, men jag kan inte säga säkert att det är bebis. Känner det dessutom långt ifrån varje dag. går in i v20 idag och har också moderkakan i bakvägg. men det kommer väl med tiden. blir bara lite avis på alla andra som skriver hur mkt de känner...
  • Velociped

Angående sparkar.

Jag är i vecka 21 (20+3, tror jag) och har känt rörelser i minst en månad. Tydliga sparkar sedan ca 3 veckor och sedan den 25 har jag kunnat känna det utanpå magen. Det är ett nästan konstant liv därinne, så att jag ibland hoppar högt!

Men... min mamma berättade att hon inte kunde känna något ALLS förrän vecka 20 med första barnet, och utanpå ingenting på väldigt många veckor efter det. 

Jag är ganska mycket rundare än vad min mamma är så min slutsats är att det där måste vara otroligt individuellt. Sparkarna lär dock komma! :)

• Syoss
    curiosa skrev 2011-09-03 18:29:24 följande:
    Blev du sjukskriven eller har du ett jobb som du kan ta det lugnt på?
    Jag är ju arbetslös men måste ju hoppa in när jag får jobb och jag tror att det är stressen över hela situationen som framkallar det hela.
    Idag har jag bara haft två kort aomgångar, men så har jag ju vart ledig hela dagen oxå.

Nej blev inte sjukskriven och har heller inget jobb där jag kan ta det lugnt på. Jobbar på en Burger King-restaurang och där är det nästan alltid stress. Men läkaren tyckte jag skulle fortsätta jobba i den mån det går, men får absolut inte bära något. Som tur är känner jag min chef privat och hon vet om mina förvärkar, så jag kan gå in på kontoret när jag känner att jag måste varva ner en stund. Och jag jobbar inte många timmar i veckan så det får gå ett tag till.
    Kommer söka GP snart men min arbetskamrat fick inte sin beviljad så har inget större hopp där fakstiskt.. får jag den ine beviljad så kommer jag gå hem ändå när jag känner att det inte går mer. 
  • curiosa
    Velociped skrev 2011-09-04 09:59:06 följande:
    Caradan:

Nej, inte riktigt så - jag ringde FK och frågade specifikt om hur stor glappet fick vara mellan tjänstledighet (i mitt fall) och studier... jag skulle ha två veckors "ledigt" emellan. På FK sa de klart och tydligt att om tiden mellan anställning och CSN-studier underskred 3 månader så var det ingen fara.

Vilket ju var väldigt skönt... Vill ju gärna ha kvar min fina sgi när bebisen kommer i januari. :) 
    Det svaret har jag inte fått men iofs så började jag att plugga augusti förra året och var klar i år och efter det arbetslös. Så det kanske har med det att göra?
  • jessielarsson

Här skrivs så mycket att jag inte orkar att läsa igenom allt.
    Städade huset igår i några timmar, och det får jag sota för idag, känner mig helt orkeslös och trött. Är det fler som känner så, att man har lite mer energi ena dagen och så blir man helt slut nästa?
    Känner mig yrslig idag med, vet att jag läst att fler har kännt så innan, men är det något som fortsatt även nu? Vad kan det bero på? Äter järntabletter, så det borde inte vara det. Är så himla obehagligt, känns som att vara nyktert full.

• Velociped

Cara

curiosa skrev 2011-09-04 12:13:44 följande:
    Det svaret har jag inte fått men iofs så började jag att plugga augusti förra året och var klar i år och efter det arbetslös. Så det kanske har med det att göra?
    Jag vet inte vad ditt svar berodde på exakt, men min situation var som följer:

Fast anställning sedan flera år. Sjukskriven sedan mars. Begärt tjänstledigt from 22 augusti för studier. Får alltså ett glapp mellan tjänstledigheten (dock fortfarande anställd, men det spelade ingen roll) och studierna med ca 7 dagar.

Jag ringde FK för att specifikt fråga om jag behövde ändra så att det inte gick en enda dag mellan arbetet och studierna och fick till svar att regeln gäller om man är utan anställning i upp till 3 månader. :)

Men jag råder alla som är osäkra att ringa FK och fråga om sitt specifika ärende. De har faktiskt förvånansvärt kort telefonkö nu för tiden. :) 
  • partouze

Måste fråga . Väntar mitt första barn och är nu i vecka 22! När ja låg i sängen nyss kände jag hur magen blev hård (livmodern) , de gjorde inte ont och de släppte rätt snabbt . Var de en sammandragning? Isf är det farligt att ha de redan nu med första barnet?

Svar på tråden Januaribebis 2012