• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Västeråsmamman

Idag har jag jättemkt onda sammandragningar så det är sängen som gäller. Vill ju att denna plutt stannar därinne. Men det finns inte någon som tror att den inte kommer tidigare. Det har alla 4 syskonen gjort. (v 35,29 och 34)
    Ska försöka sova en liten stund.

• RaraS
    elinson skrev 2011-09-06 11:01:27 följande:
    I vilken vecka gör man en glukosbelastning? Jag har inte hört något om det från min bm? Men det kanske inte är samma rutiner i norge heller.
    Egentligen vet jag inte....förr bodde jag i Blekinge och där fick jag uppfattningen att alla gjorde. Nu bor jag i Norrbottens län och nu vill de att man ska göra det om man har diabetes i släkten (min mamma och mormor har det) eller om man är överviktig eller högt blodtryck. BM sa att man skulle göra det i v 12 och v 28, men hon glömde bort det i v 12 så jag fick göra det nu istället (v 22) och antagligen slipper jag v 28 nu....skönt!

Men jag fick bra värden så det gick fint! Ingen grav-diabetes här!  
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • elinson

Skönt att det gick bra!! Ska höra med bm hur det fungerar här nästa gång.

Lite konstigt o trist att vårdrutiner o kontroller är så olika mellan län.

• RaraS
    elinson skrev 2011-09-06 11:17:45 följande:
    Skönt att det gick bra!! Ska höra med bm hur det fungerar här nästa gång.

Lite konstigt o trist att vårdrutiner o kontroller är så olika mellan län.
    Jo, det stör mig också att det är så himla olika. Här får man tex inte göra KUB-test alls...hur gammal man än är och i andra län så gör alla det. Tycker det är störande att vi inte har samma rekommendationer i hela landet.

Men glukosbelastningen var inget kul så den är inget att vara avis på  
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • roxylady

Ni som tar järntabletter/kapslar. När på dagen tar ni dem? Man får ju inte ta det till mat som innehåller mjölk. Så jag tar det på kvällarna ett par timmar efter jag ätit kvällsmat och när jag inte ska äta mer på kvällen. Men jag blir så fruktansvärt (ursäkta infon) lös i magen varje morgon. Vet inte om det beror på det.. hört att det kan bli antingen löst eller hårt. Börjar bli less på att springa varje morgon.. suck.. någon som har något husmorskurs tips mot det annars? :)

• Västeråsmamman

Hörde att det är bra att käka apelsin/dricka apelsin juice samtidigt som man tar järntabletterna. C vitaminet hjälper kroppen att ta upp järnet snabbare.

• roxylady
    Västeråsmamman skrev 2011-09-06 11:48:12 följande:
    Hörde att det är bra att käka apelsin/dricka apelsin juice samtidigt som man tar järntabletterna. C vitaminet hjälper kroppen att ta upp järnet snabbare.
    Okej då får jag göra det lite mer då :) Gjorde det igår innan jag gick å la mig faktiskt! Perfa ju :)
    Hoppas bara det här lösa i magen går över nångång...
  • LillaEko

En fråga till er som jobbar inom vård och ska söka gp, hur många lyft gör man på en dag?!?! Hur räknar ni?

• Some
    LillaEko skrev 2011-09-06 12:49:20 följande:
    En fråga till er som jobbar inom vård och ska söka gp, hur många lyft gör man på en dag?!?! Hur räknar ni?
    Alla lyft räknas. Om du lyfter ett ben för att ta på en strumpa eller om du drar vårdtagaren upp till stående från sittande. Jag kom fram till att jag gör minst 45 lyft per arbetspass så jag fyllde i 45 eller fler.
    happy until proven otherwise
  • shadowstorm

Jag gjorde min belastning i vecka 28 med sonen så gissar det blir liknade med denna. Och fyyy så äckligt det är!!! Sen att man inte får äta på 12 timmar gör det inte bättre att hålla det kvar i magen.

Svar på tråden Januaribebis 2012