• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • minjalin
    Someday skrev 2011-09-05 10:10:52 följande:
    Jag kan rekommendera fårskinn och ullfilt i stället för åkpåse!
    Får ett äkta fårskinn av min mamma och har beställt en fin ullfilt från Klippan.
    Då ska det räcka med tunna kläder, overall och mössa!
    Min mamma som haft 6 barn rekommenderar detta varmt och när jag frågade BM fick hon medhåll.
    Fårskinn är kanon! Det hade vi till sonen :) Dock hade vi ingen ullfilt utan ett hemmasytt lapptäcke och så hade han tunna kläder, en sticka kofta, overall, sticka mössa och när det var som allra kallast hade jag ett par tunna vantar under overallen och ett par tossor på fötterna (så kunde man vika över overallen runt händer och fötter) och det funkade kanon :)
  • LillaEko

Vår febertermometer är sönder, så vi ska köpa ny idag. Ni som har små barn, vad rekommenderar ni? Öron termometer? Rumpa?

• Jessica82
    LillaEko skrev 2011-09-05 12:00:27 följande:
    Vår febertermometer är sönder, så vi ska köpa ny idag. Ni som har små barn, vad rekommenderar ni? Öron termometer? Rumpa?

rumpa är bäst tycker jag,på dom små iallafall! har både och då 6 åringen inte längre vill bli tempad i rumpan (vill inte göra det heller för den delen )... öronmätaren är alldeles för stor för 2 åringens öron, mäter helt galet och ofta undervärme när vi provat. annars är den oxå kanon och det går smidigt och snabbt men på större barn då
  • Skåne85
    vi har örontemp och har haft det enda sedan Liam var nyfödd, vår funkar jätte bra och är inte missvisande. Jag tycker det är enklare med örontemp men det är väl en smaksak ! :)
  • lillbumbin

Vi blev inlagd då Ebba min 6 åriga dotter fick feberkramper och då sa de att vi skulle köpa en som man använder i örat. Hon var då 1 år. Min yngsta fick oxå feberkramper och då hade jag och min f.d gått ifrån varandra och jag hade bara för rumpan och då rekommenderade dom på nytt att använda en örontemp för de va snabbast och bästa och behagligast för barnen.. Speciellt när man skulle kolla febern så ofta som vi fick lov att göra. Och den har visat samma som rumptermometern. Braun är den vi fick som rek utav barnmottagningen på skellefteå sjukhus. Sen visade dom hur man skulle göra för att få bästa resultat oxå.. Annars kan den missvisa.

• LillaEko

Örontempen känns ju onekligen smidigare. Men funderade just på om de är för stora för riktigt småbarn?!
    Skåne85: Vad har ni för märke?

• Skåne85

vi har braun...inte alls för stor... den tar bara några sekunder att mäta tempen i örat dessutom.

• curiosa
    Jag har en för örat som vi haft sen sonen var liten, för sådär 11,5 år sedan!
    Den visar mkt mindre än vad en rektalt gör men eftersom jag vet om det så fungerar det bra ändå.
    Kanske dags att skaffa en ny iofs men eftersom den fungerar så blir det ju inte av.
  • Kissekatten

Vi ska skaffa en örontermometer. Vår dotter får fullständig panik när vi ska ta tempen i rumpan. Känns som man våldför sig på henne varje gång tempen ska tas, hemskt!!!

Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Serendipitet

Jag skulle rekomender örontermometer eftersom det går snabbt att mäta och är smidigast. Dock kollar runt lite och köp inte första bästa :) Ni kan ju kolla recentioner och dylikt. Den vi hade först mätte tokigt i dotterns öra trots att hon är 5 år och vi mätte på rätt sätt (dock mätte den rätt hos oss stora). Återförsäljaren sa då att dottern hade för litet öra så att det inte fungerade (ändå stod det i bruksanvisningen att den gick att använda på barn). Den vi har nu är underbar!

Svar på tråden Januaribebis 2012