• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Cvb
    Ms J skrev 2011-09-14 11:26:18 följande:
    Min förra förlossning började med värkar hemma på förmiddagen. Åkte in på natten kl 00:00 för att se om något var på G eller om sambon kunde åka på jobb dagen efter. Bra värkarbete fram till 7 cm, sen blev det värkstimulerande dropp. Jag använde mig av lustgasen från 7 cm och det fungerade super. Kl. 09:07 (tror jag) var dottern ute.

Sambon fick ett skrattanfall då han bara såg en lång kon av hår och inget ansikte, han tänkte vad i helsike är det här?! Hihi! Hon hade ansikte oh huvudet har tagit normal form med åren tack och lov! Hihi!

Nu sitter jag på bussen hem efter samtal med bm. Igår var magen stenhård 90% av arbetsdagen och idag fick jag bruna flytningar. Hon ville jag skulle ta resten av veckan och helgen till att slappna av för det är tidigt i graviditeten och händer det något nu finns det inte så mycket att göra. Så nu blir det att ta det lugnt ett par dagar.
    Lät som en bra förlossning :)

Du skrev att din mage var stenhård. Hur är " stenhård" egentligen och vart ? Jag tycker min mage är det nästan dagligen, men jag har inge ont eller så. Är mest hård vid byxlinningen men ibland även upp till naveln. 
    Jag har tänkt lite på det, men eftersom jag inte har haft ont så har jag inte ringt och kollat.

Du får ta det lugnt nu, jag håller tummarna att det kommer gå bra !  
  • Cvb
    Velociped skrev 2011-09-14 11:53:55 följande:
    En nyfiken fråga... Pratar ni med era små i magen? :)
    Jag försöker, men jag tycker det känns så mysko så det blir aldrig mer än 3 ord nästan :p
    Senast imorse tänkte jag prata med gossen i magen. "Är du vaken där inne" sa jag, och fick en spark, "...så du va vaken...hmm" så kändes det dumt så jag slutade :P haha

• curiosa
    RaraS skrev 2011-09-14 07:55:35 följande:
    Har startat dagen med att kräkas upp frukosten...usch, värsta tiden på dagen att kräkas tycker jag!

Men dagens fråga!
    Här får man ta influensavaccinet gratis om man är gravid. (Jag vet inte om det är så i hela landet) Är det någon som ska göra det?
    För i tiden, före svininfluensan, tog jag alltid influensavaccinet, för jag jobbade på en firma som betalade det om man ville ha det och jag tyckte det var praktiskt att slippa bli sjuk, och det tyckte ju företaget också. Men förra året struntade jag i det, för att jag bytt jobb och man inte fick det gratis längre och efter allt som sas i media efter svininfluensavaccinet...

Om jag hade fått det gratis så hade jag nog fortfarande tagit det, om jag inte varit gravid. Men nu har man ju bebis att tänka på. Min man tycker jag ska ta det för det finns ju ändå en anledning till varför landstinget rekommenderar gravida och äldre (och säkert några fler grupper) att ta det! 

Man är ju så rädd att barnet ska skadas av vaccinet och samtidigt är man rädd att barnet ska skadas om man får flunsan....       
    Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa, varken vanliga eller svin så jag kommer inte att göra det iår heller.
    Blir jag sjuk så blir jag, men peppar, peppar så brukar jag hålla mig frisk.
  • SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-14 11:21:17 följande:
    Va kul det är att läsa era flberättelser ! :)
    Man får lite kraft och längtar nästan till förlossningen, annars vill jag mest bara hoppa över den biten :p
    Det som bekymrar mig är att jag har 4 mil till förlossningen, om man kommer hinna eller om man måste åka fram och tillbaka många gånger. Men men, det får man ta då.  

Har man längre till förlossningen brukar dem inte skicka hem en i första taget om det verkligen inte har hänt något där nere ;) Jag fick vara kavr över natten när jag bara va 2-2,5 cm öppen med första barnet just för att jag hade 4,5 mil till fl då. Idag har vi som sagt 8 mil, vilket är lite skrämmande just nu eftersom de är mitt i vintern och dottern skulle ut så fort.
  • Some
    Velociped skrev 2011-09-14 11:53:55 följande:
    En nyfiken fråga... Pratar ni med era små i magen? :)
    Nu när han sparkar mest hela tiden pratar jag rätt mycket med honom. Oftast blir det att jag ber honom sparka åt ett annat håll Tungan ute
    Nu känns det som att vi har lite mer av ett tvåvägsförhållande, för han sparkar tillbaka när jag puttar på magen och då blir det lättare att prata med honom. Och så hjälper det att vi vet att det är en han, för mig blir det mer en liten person då.
    happy until proven otherwise
  • SFHelen

Testade gravid yoga dvd nyss och de va skönt men usch va slut jag vart och jag kan säga att de var första gången och första gången jag tränade sen 3 månader tillbaka och jag klarade inte av allt... men med mer träning så ska de gå ;) ger ett nytt försök i övermorgon ;)

• Some
    RaraS skrev 2011-09-14 07:55:35 följande:
    Har startat dagen med att kräkas upp frukosten...usch, värsta tiden på dagen att kräkas tycker jag!

Men dagens fråga!
    Här får man ta influensavaccinet gratis om man är gravid. (Jag vet inte om det är så i hela landet) Är det någon som ska göra det?
    För i tiden, före svininfluensan, tog jag alltid influensavaccinet, för jag jobbade på en firma som betalade det om man ville ha det och jag tyckte det var praktiskt att slippa bli sjuk, och det tyckte ju företaget också. Men förra året struntade jag i det, för att jag bytt jobb och man inte fick det gratis längre och efter allt som sas i media efter svininfluensavaccinet...

Om jag hade fått det gratis så hade jag nog fortfarande tagit det, om jag inte varit gravid. Men nu har man ju bebis att tänka på. Min man tycker jag ska ta det för det finns ju ändå en anledning till varför landstinget rekommenderar gravida och äldre (och säkert några fler grupper) att ta det! 

Man är ju så rädd att barnet ska skadas av vaccinet och samtidigt är man rädd att barnet ska skadas om man får flunsan....       
    Jag vaccinerade mig mot svininfluensan när jag väntade Lillan. Det gick bra och jag är nöjd med det beslutet, men jag kommer inte att vaccinera mig den här graviditeten.
    happy until proven otherwise
  • Cvb
    SFHelen skrev 2011-09-14 12:34:55 följande:
    Har man längre till förlossningen brukar dem inte skicka hem en i första taget om det verkligen inte har hänt något där nere ;) Jag fick vara kavr över natten när jag bara va 2-2,5 cm öppen med första barnet just för att jag hade 4,5 mil till fl då. Idag har vi som sagt 8 mil, vilket är lite skrämmande just nu eftersom de är mitt i vintern och dottern skulle ut så fort.
    Okej, det va ju bra. :) 
    Ja precis det är ju mitt i smällkalla vintern så¨man vet ju inte alls hur vädret kommer vara då.
    Usch för att ha 8mil till fl, får hoppas att den lill* stannar tills ni är framme :) 
  • got2b

Känner också mig lite nere här.. Tror att det är dags för mig att börja med järntabletter nu. Hoppas att jag slipper alla biverkningar av dem. Är riktigt trött nu, har varit det en vecka. Orkar knappt göra något, förutom jobba då. Skulle börja v 20 enligt bm och är halvvägs imorgon.
    Någon som äter Niferex eller har gjort? Hur mådde du av dem?

Hur ska ni göra med vinterjacka? Jag provade min igår och jag kan bli 5cm större (utåt) sen går den inte att knäppa. Några tips på snygga jackor eller annat?

Svar på tråden Januaribebis 2012