• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • marickan

RaraS: Jag tycker det låter som att du är himla tapper, men man kan bara inte orka med hur mycket som helst. Det är inte alltid så fantastiskt och underbart att vara gravid som man hoppats. Mitt bästa råd till dig är att sluta vara så himla duktig, du ska inte behöva må som du gör just nu. Det enda jag ångrar från min förra graviditet är att jag knappt ställde några krav. När BM frågar hur jag mådde så svarade jag alltid att det var väl bra, det är väl såhär det ska vara. Då hade jag det långt ifrån så jävligt som det du beskriver, men dock en tuff foglossning, ett tungt jobb som jag till slut inte klarade att gå till och en hemsk sista månad av graviditeten. Jag är övertygad om att jag hade kunnat må bättre då om jag som jag gör idag bara öser ur mig frågor och ärligt säger till min BM hur jag mår, det är först då dom verkligen kan hjälpa och stödja. När det är första barnet är det svårt att veta vad som är normalt, vad man ska räkna med att behöva stå ut med och vad som man kan behöva stöd och hjälp för att orka med. Jag förstår att du tänker att en förlossning är väl en baggis, några timmars pina jämfört med flera månaders... Lite så är det väl också.. Jag minns att jag tänkte likadant, och även den som har en drömgraviditet är ju sjukt less på slutet och bara längtar att det ska sätta igång. Hur som helst är ju förlossningen ändå någonting tufft och något man ska igenom och även här tycker jag att man ska försöka få göra det till det bästa möjliga scenario, det är fasen våran rätt efter nio månaders slit. Jag hoppas att du framöver ska kunna få bra hjälp av BM och andra hon kan råda dig till, så ska du se att du så småningom kommer kunna ha ork att se fram emot och planera din förlossning lite, som du hade hoppats kunna göra. Styrkekramar till dig!!

• Wicky81

Har just haft ett telefonsamtal med chefen där jag fick kommentaren att graviditet inte är en sjukdom men visst man kan ju va trött å så....

Vet inte vad ni anser men.....

Visst jag vet oxå att en graviditet inte är en sjukdom i sig och att det bara är för en tid.
    Men man kan må skit endå både psykiskt och fysiskt....Men eftersom en graviditet inte är en sjukdom ska man se glad ut och kämpa på endå....plus att man har ju själv försatt sig i situationen *IRONI*

Ja herregud...

Har pratat med MVC så jag fick en läkartid nästa vecka. Men efter samtalet med chefen känns det som om det är skit samma......Bara jobba å slita endå.....

Usch va deppigt det är :P

Men men...i morgon är dagen D då det äntligen är ultraljud....Hoppas allt ser bra ut :/

• RaraS

Tack för erat stöd, konstigt att få skriva av sig lite kan kännas så skönt!

Och förlåt om jag fick det att låta som att ingen förstår, har bara känts så bland folk här i verkliga livet, så att säga.

Bumbi: Imponerande att detta är ditt fjärde barn! Som du säger, man måste glömma om du går igenom det igen och igen! Nästa gång är man nog mer förberedd i alla fall på vad som komma skall. 

Wicky: Jo, vi är nog många som får lära oss att andra ”tror” sig veta bättre hur vi mår än vi själva. Tråkigt när du har en chef som reagerar så, man känner sig dålig som inte orkar ”lika mycket” som andra gravida och tar åt sig av vad folk säger fast man vet att man inte borde. Men det är inte din chef som bestämmer om du ska bli sjukskriven eller ej, det är din läkare och på något idiotiskt sätt även FK. Så försök ta hand om dig! Jag försöker tänka nu att ett jobb är ju faktiskt bara ett jobb…jag har ju till och med tänkt byta jobb sedan så vad spelar det då för roll att någon ev tyckte att jag var ”dålig” på att vara gravid. Och även om man inte byter jobb så glömmer de också sedan när man kommer tillbaka sedan och förhopningsvis är som vanligt igen.

Jaja, tack för att ni finns här i tråden i alla fall! När man dessutom har haft ett X som jag ska man dessutom vara så jäkla tacksam över att man kan bli gravid i överhuvudtaget så man blir ju galen ibland!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • Wicky81
    RaraS skrev 2011-09-13 11:14:58 följande:

Tack för erat stöd, konstigt att få skriva av sig lite kan kännas så skönt!

Och förlåt om jag fick det att låta som att ingen förstår, har bara känts så bland folk här i verkliga livet, så att säga.

Bumbi: Imponerande att detta är ditt fjärde barn! Som du säger, man måste glömma om du går igenom det igen och igen! Nästa gång är man nog mer förberedd i alla fall på vad som komma skall. 

Wicky: Jo, vi är nog många som får lära oss att andra ”tror” sig veta bättre hur vi mår än vi själva. Tråkigt när du har en chef som reagerar så, man känner sig dålig som inte orkar ”lika mycket” som andra gravida och tar åt sig av vad folk säger fast man vet att man inte borde. Men det är inte din chef som bestämmer om du ska bli sjukskriven eller ej, det är din läkare och på något idiotiskt sätt även FK. Så försök ta hand om dig! Jag försöker tänka nu att ett jobb är ju faktiskt bara ett jobb…jag har ju till och med tänkt byta jobb sedan så vad spelar det då för roll att någon ev tyckte att jag var ”dålig” på att vara gravid. Och även om man inte byter jobb så glömmer de också sedan när man kommer tillbaka sedan och förhopningsvis är som vanligt igen.

Jaja, tack för att ni finns här i tråden i alla fall! När man dessutom har haft ett X som jag ska man dessutom vara så jäkla tacksam över att man kan bli gravid i överhuvudtaget så man blir ju galen ibland!

Tack snälla för dina kloka ord Hjärta

Tycker oxå att det är så jättebra att ha denna grupp som man kan ventilera saker med er andra. :)

Under min mammaledighet har jag oxå tänkt att jag ska fundera på min jobb-framtid...För det behövs en förändrig där...

Tack igen :D
  • Serendipitet
    bumbi 84 skrev 2011-09-13 10:07:44 följande:
    Jag kan beskriva min smärta. har varit sjukskriven alla grav utom första för foglossning.

Jag har ont i bak i svanskotan och ut i skinkorna det molar konstant och vid rörelse hugger det. det värker i höfterna när jag går eller ligger på dom. jag har så ont mellan benen att det känns som hela skiten är trasig och ska trilla isär när som helst. Jag klarar inte av att lyfta barnen eller lyfta benen om jag bär nått. Jag har gått på kryckor i snart 10 veckor (vecka 23 nu) har fog bälte .   kan inte klä mig själv på underkroppen för jag kan inte lyfta benen så högt. Sambon gör i princip allt här hemma! Jag är sjukskriven ända tills den är ute.

Sen spyr jag fortfarande varje dag men det hör ju inte dit
    Men jag älskar ändå att vara gravid   

Tack för ditt svar! Tråkigt att du har det så illa med din foglossning, jag borde inte ens klaga för så illa har jag det inte. Men jag ska nog prata med BM den 19 då jag ska dit för det låter som om det är det jag har! Ett foglossningsbälte är nog en bra investering :) 

Tråkigt att du fortsätter spy, jag har mina Lergigan Comp och mår hyfsat bra med dem - slipper spy. Men glömmer jag en tablett så är det kört sedan. Och förkylning är hemskt, hostar och kräker direkt.. Mina kräkreflexer är nog lite överaktiva för tillfället. Går det över sedan eller blir bättre? 
  • bumbi 84
    GoodEnough mom skrev 2011-09-13 11:40:42 följande:

Tack för ditt svar! Tråkigt att du har det så illa med din foglossning, jag borde inte ens klaga för så illa har jag det inte. Men jag ska nog prata med BM den 19 då jag ska dit för det låter som om det är det jag har! Ett foglossningsbälte är nog en bra investering :) 

Tråkigt att du fortsätter spy, jag har mina Lergigan Comp och mår hyfsat bra med dem - slipper spy. Men glömmer jag en tablett så är det kört sedan. Och förkylning är hemskt, hostar och kräker direkt.. Mina kräkreflexer är nog lite överaktiva för tillfället. Går det över sedan eller blir bättre? 

Nej du ska absolut klaga det känns lite bättre då och för dig är det ju hemskt man får se till sig själv och vad man är van vid. min lilla är ju bara 1år så jag är van hur konstigt det än låter Ja be henne om en tid till sjukgymnast så kan dom hjälpa dig med ett bra bälte och kanske tens om du vill prova det?

Ja lergigan har man ätit en del men blir ju så trött trots koffeinet i dom.

Ja med mina har jag inte spytt nått efter förlossningen. det har varit som bortblåst då så jag hoppas du får samma.   
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Jamirl

Sii: Jag är oxå nålrädd, hade med mig emla plåster till förlossningen haha...jag bad om att få ta lustgas vid epiduralen och då gick det bra, kände ett tryck men ej smärta. Men jag tog ej epidural med sonen, det drog ut på tiden med epidural tyckte jag. Jag och lustgasen är bästisar så vi ska köra på det denna gång me

• Jamirl

SFHelen:

Ja, vi har kikat, en grabb
    Måste va häftigt med 3d el 4d, ej gjort!

Med dotter gicm jag upp ca 18 kg
    med sonen ungefär samma, nästan 20, men 10 kg där va vatten som rann av på en gåmg, hade ätit nyttigt den graviditeten..nu har jag gått upp kanske 6 kg, är i v 24.

• MostOfAll
    Wicky81 skrev 2011-09-13 10:50:04 följande:
    Har just haft ett telefonsamtal med chefen där jag fick kommentaren att graviditet inte är en sjukdom men visst man kan ju va trött å så....

Vet inte vad ni anser men.....

Visst jag vet oxå att en graviditet inte är en sjukdom i sig och att det bara är för en tid.
    Men man kan må skit endå både psykiskt och fysiskt....Men eftersom en graviditet inte är en sjukdom ska man se glad ut och kämpa på endå....plus att man har ju själv försatt sig i situationen *IRONI*Har pratat med MVC så jag fick en läkartid nästa vecka. Men efter samtalet med chefen känns det som om det är skit samma......Bara jobba å slita endå.....

Usch va deppigt det är :P

Men men...i morgon är dagen D då det äntligen är ultraljud....Hoppas allt ser bra ut :/
    Vet inte vad du har för jobb men för mig lät det ungefär likadant när jag pratade med min chef.
    Då upplyste jag henne om att hon var tvungen att göra en riskbedömning( se arbetsmiljöverkets hemsida) i samband med graviditet, samt att denna är individuell och att läkarbedömning kan komma att vara aktuell inför en sån.
    Nästa dag lät det helt annorlunda och jag fick andra arbetsuppgifter.
  • curiosa
    Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
    Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?
    När min stora föddes så fick jag epidural och det kändes inte övht när de la den och förlossningen gick fort ändå, 4 timmar från första värk tills han var ute. Testade även lustgasen men jag tycker att det känns som att man skall kvävas när man har den.

Med min lilla så hans det inte med nått alls.
    Hade värkar från natten men inte värre än att jag kunde ligga i soffan och titta på tv, första kännbara vara faktiskt när vi åkte in och 45 minuter senare var hon ute....

Hoppas på upprepning av sista denna gången men då gäller det oxå att man åker i tid annars så är det kört. Sen att det är januari och kan lika gärna vara snöstorm gör ju inte saken bättre.

Oroar mig inte alls för förlossningen utan bara för att hinna in i tid.
Svar på tråden Januaribebis 2012