• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Someday
    curiosa skrev 2011-09-13 12:48:05 följande:
    När min stora föddes så fick jag epidural och det kändes inte övht när de la den och förlossningen gick fort ändå, 4 timmar från första värk tills han var ute. Testade även lustgasen men jag tycker att det känns som att man skall kvävas när man har den.

Med min lilla så hans det inte med nått alls.
    Hade värkar från natten men inte värre än att jag kunde ligga i soffan och titta på tv, första kännbara vara faktiskt när vi åkte in och 45 minuter senare var hon ute....

Hoppas på upprepning av sista denna gången men då gäller det oxå att man åker i tid annars så är det kört. Sen att det är januari och kan lika gärna vara snöstorm gör ju inte saken bättre.

Oroar mig inte alls för förlossningen utan bara för att hinna in i tid.
    Jag förstår att du oroar dig för att inte hinna in i tid! Finns ju inte så mycket mer att säga än att åk när det börjar!
  • Cvb
    Jamirl skrev 2011-09-13 12:25:47 följande:
    Sii: Jag är oxå nålrädd, hade med mig emla plåster till förlossningen haha...jag bad om att få ta lustgas vid epiduralen och då gick det bra, kände ett tryck men ej smärta. Men jag tog ej epidural med sonen, det drog ut på tiden med epidural tyckte jag. Jag och lustgasen är bästisar så vi ska köra på det denna gång me
    Haha, man blir inte dumförklarad som har med sig emla då ? :P Jag har funderat på att ha med det ^^
    Okej.. fan, det är svårt det där med epidural.. det gör ju säkert under, men aj aj aj känner jag bara :(
    Ja att det drar ut på tiden har jag hört är lite jobbigt.
    Hoppas lustgasen blir min bästis med, så jag inte kräks av den :)
    När min stora föddes så fick jag epidural och det kändes inte övht när de la den och förlossningen gick fort ändå, 4 timmar från första värk tills han var ute. Testade även lustgasen men jag tycker att det känns som att man skall kvävas när man har den.

Hade värkar från natten men inte värre än att jag kunde ligga i soffan och titta på tv, första kännbara vara faktiskt när vi åkte in och 45 minuter senare var hon ute....

Hoppas på upprepning av sista denna gången men då gäller det oxå att man åker i tid annars så är det kört. Sen att det är januari och kan lika gärna vara snöstorm gör ju inte saken bättre.

Oj, det gick ju bra för dig då. Annars hör man ju att den drar ut på tiden jätte mycket. Men det är ju säkert från person till person. Varför tyckte du att det kändes som att du skulle kvävas av lustgasen ? Var det av masken, eller är det självaste gasen som är typ, tung ? 

Oj, det gick verkligen fort med din senaste ! :D Men, när det går sådär fort, hinner kroppen med då ? För när det går för fort hinner ju inte kroppen anpassas sägs det ju.. Hoppas jag får en rätt snabb förlossning med, som inte håller på i flera dubbelsiffriga timmar :)

• Wicky81
    MostOfAll skrev 2011-09-13 12:44:52 följande:
    Vet inte vad du har för jobb men för mig lät det ungefär likadant när jag pratade med min chef.
    Då upplyste jag henne om att hon var tvungen att göra en riskbedömning( se arbetsmiljöverkets hemsida) i samband med graviditet, samt att denna är individuell och att läkarbedömning kan komma att vara aktuell inför en sån.
    Nästa dag lät det helt annorlunda och jag fick andra arbetsuppgifter.
    Jag jobbar inom vården kombinerat boende och hemtjänst, jag är lixom på båda ställena samtidigt kan man säga. Mycket larm inne, spring hit och dit, tunga vårdtagare, och STRESS....

Men nu ska jag i alla fall jobba tors-sön som vanligt så får vi se hur det känns osv så får vi ta ställning när jag träffat läkaren på onsdag...

Tufft av dig att stå upp mot chefen och rätt hade du ju.
    Som nån sa så är det bara ett jobb, ens hälsa och lilla bäbisen går i första hand...

Hjärta
  • LillaEko

Man vill knappt klaga efter att ha läst allt tufft man kan ha!

Men denna dag önskar jag tar slut snart!
    Vaknade vid fem med jätteont i magen. Gick upp och drack lite yoggi. Kändes som magen va helt tom. Men började då må superilla istället, men lyckades till sist somna sista stunden.
    När klockan ringde mådde jag fortfarande hemskt. Men gick upp och började med frukosten. Kaskad spydde, bara vätska!
    Fick i mig frukost sen.
    Fick behålla det och gick till jobbet (låg ju i influensa förra veckan, så kände att jag inte kunde va hemma nu igen efter EN arbetsdag).

Men mått illa hela dagen varvat med ont i magen. Pillat i mig lite mat.
    Nu börjar jag gå konstigt ont i rygg, rumpa och som en konstig trötthet i benen.
    Ögonen går kors och huvudet värker.

Någon som haft liknande? För detta börjar bli obehagligt.

• elinson
    RaraS skrev 2011-09-13 07:31:14 följande:

Idag är det jag som känner att jag behöver skriva av mig…

Du är inte ensam!

Första 4 månaderna var hemska för mig, inte så mycket kräkas men depression. När alla sa att man skulle vara lycklig och sväva på moln var jag långt ner i ett svart hål oförmögen att gå på jobb, umgås med vänner, inte ens gosa med hunden.  Det var så frustrerande när jag så gärna ville vara glad och hade all anledning till att vara det men inte kunde förmå mig att le ens.

Det är först nu jag börjar förstå att jag är gravid, att jag ska bli mamma har jag långt ifrån insett.

MItt råd är sök hjälp! Du ska inte behöva gå igenom detta själv. Jag har god kontakt med min BM som snabbt henvisade till psykolog.

Hoppas du mår bättre snart, jag har fortsatt ett par svarta dagar i veckan (speciellt när jag sovit dåligt) men det är iaf majoriteten rosa dagar nu ;)
  • RaraS

Elison:
    Tack!
    Jo, jag ska nog söka lite hjälp. Försöker prata med min man om det men han tror mest jag är ledsen och arg på honom för att han åkte iväg på jobb så länge. Men ingen av oss kunde ju veta att det skulle bli som det blev. Jag tror det var en kombination av kräkningar, lågt blodvärde och extremt lågt blodtryck som blev för mycket. Det är konstigt att det är först när man kommit tillbaka och mår lite bättre fysiskt som man inser hur dåligt man faktiskt mått, och blir efterklok att man borde ha sökt hjälp. Nu kan jag börja tänka på saker som hände då och börja tokgråta. Tex på så enkla saker som att man körde hem från jobbet och höll på att somna och köra mot rött….jag var verkligen en total trafikfara under en period. Men det är nu jag gråter över det…då när det hände fortsatte jag bara att köra och åkte hem och kollapsade på soffan.

Håller med dig om tröttheten får det att bli värre. Torsdagar och fredagar efter en veckas arbete är ju helt crazy…just nu räknar jag ner till den 16 december då jag planerat att sluta jobba!

Härligt att du mår lite bättre och hoppas det blir bättre!

LillaEko:
    Känner inte igen mig men låter ju lite som du har fått en släng av flunsan igen. Förstår så väl att du inte vill bli sjukskriven igen men vi måste nog börja lyssna på våra kroppar när den vill ta det lugnt. (Jag vet, jag har inte varit så bra på att leva upp till det hittills, men jag ska bättra mig.) Så är du inte bättre imorgon så är det bäst att stanna hemma! Krya på dig!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • Liina87

Kunde inte låta bli att handla lite nytt till vår prinsessa. Så det blev 3 bodys och ett par tjocka sockar. Hittade även en riktigt fin overall inne på hm men den fick inte följa med hem idag:)

• curiosa
    Cvb skrev 2011-09-13 13:33:20 följande:
    Haha, man blir inte dumförklarad som har med sig emla då ? :P Jag har funderat på att ha med det ^^
    Okej.. fan, det är svårt det där med epidural.. det gör ju säkert under, men aj aj aj känner jag bara :(
    Ja att det drar ut på tiden har jag hört är lite jobbigt.
    Hoppas lustgasen blir min bästis med, så jag inte kräks av den :)

Oj, det gick ju bra för dig då. Annars hör man ju att den drar ut på tiden jätte mycket. Men det är ju säkert från person till person. Varför tyckte du att det kändes som att du skulle kvävas av lustgasen ? Var det av masken, eller är det självaste gasen som är typ, tung ? 

Oj, det gick verkligen fort med din senaste ! :D Men, när det går sådär fort, hinner kroppen med då ? För när det går för fort hinner ju inte kroppen anpassas sägs det ju.. Hoppas jag får en rätt snabb förlossning med, som inte håller på i flera dubbelsiffriga timmar :)
    Det var själva gasen som smakar/luktar illa, fick lite panik och det kändes som att man inte fick luft. Sen att det var en ssk stud med som tryckte tillbax masken när jag tog bort den gjorde det ju inte bättre. Så min erfarenhet av den är att jag vill inte ha den denna gången heller.

Jag behövde inte sys ngt alls efter min lilla och var uppe på benen direkt efter. Inte trött, inte ont, ingenting.
    En riktigt dröm förlossning.
  • SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
    Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?

med fösta hade jag bara lustgas och tens som hjälp vilket va helt okej.

med andra hade jag lustgas och aktupunktur (är stickrädd, men de gick hur bra som helst och gjorde inte ont och de hjälpte verkligen mig)  
  • PrickenoGrodan
    Sapato skrev 2011-09-12 21:41:31 följande:
    Lilla pricken: Går på mamamia och tänkte föda på SÖS om det finns plats.
    Där födde jag sonen och var jätte nöjd

SÖS ligger så knäppt till för oss.
Svar på tråden Januaribebis 2012