• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • RaraS

Har startat dagen med att kräkas upp frukosten...usch, värsta tiden på dagen att kräkas tycker jag!

Men dagens fråga!
    Här får man ta influensavaccinet gratis om man är gravid. (Jag vet inte om det är så i hela landet) Är det någon som ska göra det?
    För i tiden, före svininfluensan, tog jag alltid influensavaccinet, för jag jobbade på en firma som betalade det om man ville ha det och jag tyckte det var praktiskt att slippa bli sjuk, och det tyckte ju företaget också. Men förra året struntade jag i det, för att jag bytt jobb och man inte fick det gratis längre och efter allt som sas i media efter svininfluensavaccinet...

Om jag hade fått det gratis så hade jag nog fortfarande tagit det, om jag inte varit gravid. Men nu har man ju bebis att tänka på. Min man tycker jag ska ta det för det finns ju ändå en anledning till varför landstinget rekommenderar gravida och äldre (och säkert några fler grupper) att ta det! 

Man är ju så rädd att barnet ska skadas av vaccinet och samtidigt är man rädd att barnet ska skadas om man får flunsan....       

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • harmonihalsa
    Cvb skrev 2011-09-13 19:53:40 följande:
    Vilken bra förl.berättelse ! Man fick en inblick om hur det kunde vara, hur man skulle göra osv. :)
    Kul att det gick så bra för dig !
    Varför blir det snitt nu, om man får fråga ? 
    Moderkakan ligger för öppningen och har blött mycket. Finns chans att den flyttar sig men är ganska mycket för så jag börjar förberedda mig på ks. 

Jag visualiserade mycket vilket jag tror hjäpte mig, tog även reda på mycket fakta så jag inte skulle känna oro utan veta vad som händer i kroppen.  

• Moniqe1979

Västeråsmamman du frågade om snitt. jag har blivit förvarnad om risk för snitt då jag just nu har föreliggande moderkaka, men hoppas VERKLIGEN att de ser att den flyttat på sig i v 32 när vi skall på en ny kontroll pga av det, Tycker det är bra att snitt finns när det behövs men vill helst få föda vaginalt igen men måste jag så måste jag helt enkelt...

• LillaEko

Mitt konstiga illamående och kräkningarna igår visade på 38,5 i feber...IGEN. Igår kväll trodde jag att jag gick sönder av frossan och febervärk. Men verkar sovit bort det mesta i natt?!?! 37,5 när jag vaknade (men har en normaltemp på 36,5 typ). Pinsamt att sjukanmäla sig igen efter 2 arbetsdagar :(
    Inget kul med ett jobb där bacillerna flödar.

Ringde bm idag, hon tyckte jag skulle börja med järn nu trots riktigt bra värden vid inskrivningen.

• SFHelen

1:a förlossningen:

20/9-07 åker in på kolla på fl med värkar var 4 minut och 2,5 cm öppen.

21/9-07 får åka hem eftersom värkarna avtog på natten, men fortfarande inskriven. På kvällen kommer värkarna tillbaka med 4 minuters mellanrum och förvinner efter en natt hemma i sängen.

22/9-07 får värkar på kvällen som är starkare och gör så ont att jag varken kan prata eller gå... stannar av så fort jag satte mig ner.

23/9-07 kl 3 vaknar jag av värkar, duschar för att bedöva smärtan, sätter mig framför familjeliv och klockar värkarna mellan 4-7 3-4 minuter emellan, men tror attd et är en luring igen och att de komemr avta. Lägger mig i sängen igen kl 7 och kl 8 vaknar min man och jag säger då till honom att jag tror mig ha värkar. Han flyger upp ur sängen coh säger att vi ska åka in.... nej nej säger ja, dem slutar nog snart! men efter 2 minuter hamnar jag i fosterställning och värkarna gör ont och han klockar, 3 minuter mellan och håller i sig 40 sek-1 minut. Jag ringer in och dem vill ha in mig på koll. Kl 11 är vi inne på fl, 3 minuter mellan och 4 cm öppen. Får krypa ner i ett skönt bad mellan 12-13 och är 5 cm öppen när jag kommer upp. Flyttas till förlosningsrum och får tens. kl 15 är jag fortfarande 5 cm öppen och dem säger att dem ska ta hål på hinnan så vattnet får sippra ut... Kl 1620 tar dem hål på hinnorna och jag är fortfarande 5 cm öppen. Bebisen sjunker ner och vrider sig åt fel håll och krystvärkarna kommer på engång. BM och usan drar i mig och får upp mig på en sackosäck med rumpan upp i vädret och jag får INTE krysta. Kl 1650 får jag andas ren syrgas för bebisen hjärtljud sjunger för mycket under värkarna (upphör helt vissa gånger, fick jag reda på efteråt) och kl 1700 kom han ut, 3210 g och 49 cm. Sprack inget, vilket va skönt.            

• SFHelen

2:a förlossningen:

27/10-09 kl 1620 gick vattnet (v.34+1), ringer fl och dem vill ha in mig, men ingen brådska eftersom jag inte har så ont. Så jag väntar in min man på att han ska komma hem en timme senare. Har min syster hemma hos oss son hjälpte mig. Efter samtalet med fl och min man ökar värkarna i kraft och gör ont. Packar bb-väskan i smärta och mer min syster klocka, 3 minuter exakt och 1 minut höll dem på. Min man ringer upp efter 10-15 minuter efter vårt samtal och ber mig ringa efter en taxi och plocka möta upp honom på vägen, men jag anser inte attd et är nödvändigt. Kan kommer hem vid 18 tiden, är då 2,5 minut mellan verkarna och vi åker efter att jag fått min man och syster att slänga sopor och packa ner sista hygienartiklarna medan jag sitter på hallgolvet och har ont ;) Kan tillägga att vi har ca 8 mil till fl. När de är 7 mil kvar ringer jag fl för de är 2 min mellan värkarna och dem ber mig ringa efter en amulans för de är så tätt och dem hör att de gör ont. Jag mitt nöt trodde inte de va akut än... så jag frågar va dem har för nr, till svar: 112. Kl 1840 möter vi upp ambulansen och kl 17 är vi inne på fl, då med 1,5 minut mellan och vill krysta. Undersökningen visade att jag var 2 cm öppen och dottern låg lååååångt ner. Får en massa bekanyl för att värkarna ska avta lite så jag ska få vila och andas mellan värkarna. Andas lustgas sedan ambulansen och kl 20 får jag aktupunktur, vilket gör att det känns som jag fick sova 1-2 timmar mellan värkarna fast de i själva värker va 2 minuter! kl 22 är jag 8 cm öppen och kl 2220 är jag kissnödig och måste enligt bm GÅ till toaletten fast jag är så slut och inte orkar... ställer mig upp och då skönt hon ner det sista! AJ efter 1 minut får jag komma till söngen och då går värken över. När jag står på alla 4 för att ta mig upp till kudden (för jag skulle då f*n heller gå till toaletten) så skricker ja: JAG BAJAR PÅ MIG. Kommer på rygg och kl 2230 är dottern ute, 2130g och 44 cm.   

• SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-13 22:33:01 följande:
    Slänger in en liten fråga igen.. undrar om ca 5kg är för mkt i viktökning när man är i v21?

med sonen hade jag nog gått upp 6-7 kg
    och med dottern hade jag bara gått upp 1 kg. 

Än så länge har jag gått upp 2 kg (v.21 på fredag)

som sagt de är så oliak och så individuellt.         
  • Cvb

Va kul det är att läsa era flberättelser ! :)
    Man får lite kraft och längtar nästan till förlossningen, annars vill jag mest bara hoppa över den biten :p
    Det som bekymrar mig är att jag har 4 mil till förlossningen, om man kommer hinna eller om man måste åka fram och tillbaka många gånger. Men men, det får man ta då.  

• Ms J

Min förra förlossning började med värkar hemma på förmiddagen. Åkte in på natten kl 00:00 för att se om något var på G eller om sambon kunde åka på jobb dagen efter. Bra värkarbete fram till 7 cm, sen blev det värkstimulerande dropp. Jag använde mig av lustgasen från 7 cm och det fungerade super. Kl. 09:07 (tror jag) var dottern ute.

Sambon fick ett skrattanfall då han bara såg en lång kon av hår och inget ansikte, han tänkte vad i helsike är det här?! Hihi! Hon hade ansikte oh huvudet har tagit normal form med åren tack och lov! Hihi!

Nu sitter jag på bussen hem efter samtal med bm. Igår var magen stenhård 90% av arbetsdagen och idag fick jag bruna flytningar. Hon ville jag skulle ta resten av veckan och helgen till att slappna av för det är tidigt i graviditeten och händer det något nu finns det inte så mycket att göra. Så nu blir det att ta det lugnt ett par dagar.

Svar på tråden Januaribebis 2012