• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Zaarah1984

Lite gnäll så här en måndagseftermiddag... Jag var så glad över att planeringen på jobbet var så snälla och tog bort två långa pass från mitt schema denna veckan, istället skulle jag få kortare dagar. Anledningen är att jag har ont i ryggen och även börjat få foglossning.  Dessa två dagarna har legat blanka så jag har bara väntat på att planeringen ska ringa och säga vad jag får för pass istället.. Det hela slutade med att bara för att jag inte har läkarintyg på att jag har ont av  foglossning osv så fick jag ett pass imorgon som är längre än det jag hade från början och mycket jobbigare. 11-timmarspass på jobbet, jippi! Blir så trött, varför säga att de kan fixa en sak och sen blir det bara värre... Läkarintyg lär jag knappast få heller för jag har inte tillräckligt ont. Vill ju jobba men inte 11 timmar!

• Empa86

Anonyym! Vilka otoligt fina käder! De där i grönt var verkligen superfint! Måste också in och kika nu;) 

• Alltochinget
    Empa86 skrev 2011-09-19 13:38:45 följande:
    Anonyym! Vilka otoligt fina käder! De där i grönt var verkligen superfint! Måste också in och kika nu;) 
    Visst är det? :) Blev kär direkt i den där mintgröna färgen. Vi vet inte vad det blir för kön men de färgerna passar till både flicka och pojke :)
    Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • RaraS
    Zaarah1984 skrev 2011-09-19 13:10:08 följande:
    Lite gnäll så här en måndagseftermiddag... Jag var så glad över att planeringen på jobbet var så snälla och tog bort två långa pass från mitt schema denna veckan, istället skulle jag få kortare dagar. Anledningen är att jag har ont i ryggen och även börjat få foglossning.  Dessa två dagarna har legat blanka så jag har bara väntat på att planeringen ska ringa och säga vad jag får för pass istället.. Det hela slutade med att bara för att jag inte har läkarintyg på att jag har ont av  foglossning osv så fick jag ett pass imorgon som är längre än det jag hade från början och mycket jobbigare. 11-timmarspass på jobbet, jippi! Blir så trött, varför säga att de kan fixa en sak och sen blir det bara värre... Läkarintyg lär jag knappast få heller för jag har inte tillräckligt ont. Vill ju jobba men inte 11 timmar!
    Nog får man gnälla! Hmm, verkligen konstigt agerande. Kan du inte gå till en läkare och säga att din arbetsplats vill att du ska ha ett läkarintyg för att slippa jobba 11-timmarsdagar. Alternativet är ju typ annars att du måste sjukskriva dig och det är ju inte bättre.
    Jag var till läkare idag. Egentligen ville jag till en sjukgymnast men när jag ringde och bokade i torsdags så sa sköterskan att det var bättre att gå till läkare först och få en remiss. Jag har ont i ryggen sedan typ 10 dagar...och ja, jag har ju slarvat med träningen så det var ju inte så oväntat men tycker det är svårt att komma på övningar nu när en mage är ivägen hela tiden så lite hjälp från en sjukgymnast tyckte jag var bra. Läkaren som jag hamnade hos var en kopia av Peter Stormare, pratade som han också Haha, inget knussel där och ja, han tryckte på ryggen och sa att jag hade en låsning och det kan en sjukgymnast fixa så nu har jag fått tid nästa vecka hos sjukgymnasten. Han sa att det inte var ovanligt att man får problem när kroppen ändrar form och musklerna inte hinner med och belastningen ökar på ryggen för att man inte hinner med i styrkan. Han sa att det var bra att ta tag i det i tid för annars skulle jag verkligen ha problem i november och december, och kanske inte klara av att jobba etc.
    Skönt, skönt med bra bemötande! Man är ju alltid orolig när man går dit om man ska få höra att man är knusslig eller liknande. Men inte idag! Skönt-skönt!     
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • Zaarah1984
    RaraS skrev 2011-09-19 13:43:29 följande:
    Nog får man gnälla! Hmm, verkligen konstigt agerande. Kan du inte gå till en läkare och säga att din arbetsplats vill att du ska ha ett läkarintyg för att slippa jobba 11-timmarsdagar. Alternativet är ju typ annars att du måste sjukskriva dig och det är ju inte bättre.
    Jag var till läkare idag. Egentligen ville jag till en sjukgymnast men när jag ringde och bokade i torsdags så sa sköterskan att det var bättre att gå till läkare först och få en remiss. Jag har ont i ryggen sedan typ 10 dagar...och ja, jag har ju slarvat med träningen så det var ju inte så oväntat men tycker det är svårt att komma på övningar nu när en mage är ivägen hela tiden så lite hjälp från en sjukgymnast tyckte jag var bra. Läkaren som jag hamnade hos var en kopia av Peter Stormare, pratade som han också Haha, inget knussel där och ja, han tryckte på ryggen och sa att jag hade en låsning och det kan en sjukgymnast fixa så nu har jag fått tid nästa vecka hos sjukgymnasten. Han sa att det inte var ovanligt att man får problem när kroppen ändrar form och musklerna inte hinner med och belastningen ökar på ryggen för att man inte hinner med i styrkan. Han sa att det var bra att ta tag i det i tid för annars skulle jag verkligen ha problem i november och december, och kanske inte klara av att jobba etc.
    Skönt, skönt med bra bemötande! Man är ju alltid orolig när man går dit om man ska få höra att man är knusslig eller liknande. Men inte idag! Skönt-skönt!     
    Vad skönt med en läkare som lyssnade och hjälper dig Jag var hos en sjukgymnast förra veckan som sa att jag hade alla de klassiska symptomen som kan komma med en graviditet. Har ont i ryggen, fogarna. Kanske ska ringa en läkare trots att det känns som att jag inte har tillräckligt ont.. Sjukgymnasten gav mig ju övningar och sa att jag skulle återkomma om det blev värre... Kanske borde ge övningarna någon vecka först?
  • RaraS
    Zaarah1984 skrev 2011-09-19 13:50:29 följande:
    Vad skönt med en läkare som lyssnade och hjälper dig Jag var hos en sjukgymnast förra veckan som sa att jag hade alla de klassiska symptomen som kan komma med en graviditet. Har ont i ryggen, fogarna. Kanske ska ringa en läkare trots att det känns som att jag inte har tillräckligt ont.. Sjukgymnasten gav mig ju övningar och sa att jag skulle återkomma om det blev värre... Kanske borde ge övningarna någon vecka först?
    Nja...övningarna kan ju hjälpa att fortsätta jobba heltid, och inte bli sjukskriven, men jobba 11-timmarsdagar tyckte jag lät fruktansvärt. Jag skulle vara död efter 11 timmar, 8 timmar räcker helt klart för mig! Om din arbetsplats har möjlighet att planera om, om du har läkarintyg, så skulle i alla fall jag försöka med det....
  • LillaEko

Men kan ni inte prata med er bm?

Jag tog upp mina magproblem med bm idag, har ju halsbränna och magkatarr dagligen. Och spyr en gång om dagen nästan pga det. Hon frågade om jag önskade gå ner i tid eller bli sjukskriven....men eftersom jag bara jobbar 85% och bara dagtid så är mina längsta dagar 8 timmar och det är inget problem än så länge då magen mest strular em/kväll. Tror dessutom jag skulle krypa ur skinnet om jag gick hem redan.

Annars såg proverna bra ut, hjärtljuden låg först på 157 men gick sen ner till 142-145 =)
    Livmoderns storlek var lite över medel.

• RaraS

En BM har väl inte rätt att sjukskriva? Det har inte verkat så här i alla fall. I somras när jag verkligen mådde kasst så sa hon till mig att blir det för illa så skulle jag ringa läkare...men det orkade jag aldrig så det blev inget med det.

• Some
    RaraS skrev 2011-09-19 15:32:59 följande:
    En BM har väl inte rätt att sjukskriva? Det har inte verkat så här i alla fall. I somras när jag verkligen mådde kasst så sa hon till mig att blir det för illa så skulle jag ringa läkare...men det orkade jag aldrig så det blev inget med det.
    Nej det får dom inte. Men min bm har gjort så båda gångerna att hon har bokat tiden hos mvc:s läkare åt mig.
    happy until proven otherwise
  • annasmörblomma

Hej!

Ni som har kontorsjobb eller andra jobb som inte är fysiskt krävande - hur långt innan BF planerar ni att jobba?

Jag plockar nog några föräldradagar innan BF, ev också semesterdagar. Eftersom det är första barnet känner jag att vi inte har koll på vad som är "lagom" (underbart ord!)...

Svar på tråden Januaribebis 2012