• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • harmonihalsa
    Velociped skrev 2011-10-08 16:48:34 följande:
    Ja, tyvärr kan man väl inte få allt som man vill ha det... :/

Vi har för övrigt eventuellt tänkt använda tygblöjor, iaf när man håller sig hemma... Vad tror ni andra om det?
    Vi har med tänkt att använda tygblöjor, gjorde inte det med sonen men han tålde inte de vanliga i början utan fick utslag väldigt lätt. Han fick vara utan blöja hemma och ha en på sig när vi var iväg eller ute på vintern. Men ska prova tygblöjor denna gången tänkte vi, finns så många sorters bara... Kan du något om det?

Vi köpte en vagn häromdagen, en begagnad emmaljunga cangaroo twin. Jättefin och rejäl som vi vill ha dem. Har haft en brio innan som kommer att användas till bebisen med när vi ska iväg. Däremot våt teutonia spirit säljer vi då vi upplevde den värdelös... Smidig att köra men tippar lätt och väldigt vinglig. 

Kollade bebisen i veckan innan. Jag hade lågt järnvärde igen men har slarvat lite med tabletterna så ska knapra på igen. Hade inte börjat öppna mig så känns skönt men moderkakan ser ut att ligga för fortfarande.      
  • LillaEko

Till er som har hund.
    Kanske en helkonstig fråga?!?!

Förbereder ni hunden på något vis inför bebisen?

Ni som har barn sen innan och hade hunden först. Hur gick ni till väga i början för att introducera bebisen för hunden?
    Vår hund kommer ju alltid först idag, och vårt mål är att försöka fortsätta kunna prioritera henne lika mycket som nu, men förstår att det inte alltid kommer gå.

Vi har ett riktigt energiknippe som inte blir trött av koppelpromenader utan måste få jobba med både kropp och knopp. Men samtidigt är hon lättrastad då man kan åka ut till skogen och köra bollsök hur länge som helst utan att hon tycker det är tråkigt (ha henne lös, kasta och gömma tex bandyboll och låta henne söka). Hon är bolltokig =)
    Så vi vet ju att det inte alltid krävs så mycket av just oss (kroppsligt) för att få henne trött. 

Nu ska vi ut på en härlig skogstur (passa på eftersom jakten drar igång imorgon), passa på att lägga lite spår sen på vägen hem som vi kan spåra i em =) 

• LillaEko

Kanske ska tillägga att vår hund är 2,5 år. Hon leker jättebra med andras barn och är naturligt försiktig mot dem (vilket hon inte är mot vuxna, dom vill hon helst attackera med pussar och hälsar helst genom att gladeligen "flyga" på dem, med en gnutta ironi).

• missable
    curiosa skrev 2011-10-08 21:22:14 följande:
    All vattenbaserad färg är giftfri. Och om det är ex lacknafta i den så dunstar det när den torkar men eftersom den vattenbaserade är lika bra som oljebaserad i dagsläget så är det ju lika bra att köra på den.
    Super tack! För som tur är hjälp med att måla den =) 
    LillaEko skrev 2011-10-09 09:20:14 följande:
    Till er som har hund.

Ni som har barn sen innan och hade hunden först. Hur gick ni till väga i början för att introducera bebisen för hunden?
    Vår hund kommer ju alltid först idag, och vårt mål är att försöka fortsätta kunna prioritera henne lika mycket som nu, men förstår att det inte alltid kommer gå.

Vi har ett riktigt energiknippe som inte blir trött av koppelpromenader utan måste få jobba med både kropp och knopp. Men samtidigt är hon lättrastad då man kan åka ut till skogen och köra bollsök hur länge som helst utan att hon tycker det är tråkigt (ha henne lös, kasta och gömma tex bandyboll och låta henne söka). Hon är bolltokig =)
    Så vi vet ju att det inte alltid krävs så mycket av just oss (kroppsligt) för att få henne trött. 

Nu ska vi ut på en härlig skogstur (passa på eftersom jakten drar igång imorgon), passa på att lägga lite spår sen på vägen hem som vi kan spåra i em =) 
    Vi har ju som sagt två hundar, en som vi haft sen han var valp, medan tiken är en omplaceringshund som kom just från en barnfamilj! Med Molly har vi tränat mycket hälsa försiktigt på grannars oh bekantas barn, även med hanen men han tycker om barn, Molly har haft lite svårt i början, men det börjar släppa. I december ska vi börja gå med barnvagnen och hundarna så de vänjer sig vid den. Babyskyddet får de inte gå nära likaså får hundarna inte gå in i barnrummet även om dörren är vidöppen. Lasse (hanen) är en mästare på att ha sönder leksaker och gosedjur, så vi vill att hon får ha sina saker ifred! 
    Annars kör jag mycket med Nina ottosson leksaker, träna passivitet och lyhördhet för att trötta ut dom. Ingen bollkastning eller pinnkastning överhuvudtaget, visst han blir trött, men på fel sätt. Tränar mycket i konstgryt med honom och även naturgryt med bägge, men leka får de bara göra utomhus och det gäller även med sina leksaker förutom Nina Ottosson men det är ju för att det är en passivitet och tanke bakom de, Molly vet att hon måste vara lugn för att få leka med dom, det vet Lasse med, men har blir för ivrig för snabbt, så där är det verkligen lugnet som vi tränar. Iom foglossningen som jag har så orkar jag inte gå mycket raska promenader, vilket vi oftast gör. De får göra sina behov först och sen är det slutskvätt... Så nu cyklar jag mycket med dom och med Lasse kör jag Weight Pull, också för att trötta ut honom mentalt och fysiskt. På promenaderna som inte går så snabbt så får de bära varsin apportbock eller ha klövjeväska på sig =)

typ så gör vi =) 
  • Snusmumriken80
    roxylady skrev 2011-10-03 21:59:11 följande:
    Ska du? jag med Skrattande På eftermiddagen hehe

11.30 ska jag:) Till Tittut:)
    *mamma till B-05, F-07, B-08*
  • LillaEko
    missable skrev 2011-10-09 09:49:38 följande:
    Super tack! För som tur är hjälp med att måla den =) 
    LillaEko skrev 2011-10-09 09:20:14 följande:
    Till er som har hund.

Vi har ju som sagt två hundar, en som vi haft sen han var valp, medan tiken är en omplaceringshund som kom just från en barnfamilj! Med Molly har vi tränat mycket hälsa försiktigt på grannars oh bekantas barn, även med hanen men han tycker om barn, Molly har haft lite svårt i början, men det börjar släppa. I december ska vi börja gå med barnvagnen och hundarna så de vänjer sig vid den. Babyskyddet får de inte gå nära likaså får hundarna inte gå in i barnrummet även om dörren är vidöppen. Lasse (hanen) är en mästare på att ha sönder leksaker och gosedjur, så vi vill att hon får ha sina saker ifred! 
    Annars kör jag mycket med Nina ottosson leksaker, träna passivitet och lyhördhet för att trötta ut dom. Ingen bollkastning eller pinnkastning överhuvudtaget, visst han blir trött, men på fel sätt. Tränar mycket i konstgryt med honom och även naturgryt med bägge, men leka får de bara göra utomhus och det gäller även med sina leksaker förutom Nina Ottosson men det är ju för att det är en passivitet och tanke bakom de, Molly vet att hon måste vara lugn för att få leka med dom, det vet Lasse med, men har blir för ivrig för snabbt, så där är det verkligen lugnet som vi tränar. Iom foglossningen som jag har så orkar jag inte gå mycket raska promenader, vilket vi oftast gör. De får göra sina behov först och sen är det slutskvätt... Så nu cyklar jag mycket med dom och med Lasse kör jag Weight Pull, också för att trötta ut honom mentalt och fysiskt. På promenaderna som inte går så snabbt så får de bära varsin apportbock eller ha klövjeväska på sig =)

typ så gör vi =) 
    Vi har också tanke leksaker inne, med trä bräden och liknande. Våran älskar sök och spårning så godissök inne funkar också jättebra om man är riktigt trött.
    Vår blir inte trött av att bara "jaga" boll, vi gömmer den och sen får hon söka på stora ytor i skogen och så.
    Men än kan jag ju ta längre turer så det är skönt, precis varit ute över en timme i svår skogsterräng utan problem.
    Passade även på att lägga ett spår innan vi åkte hem som vi ska ut och spåra i em.

Det som blir barnrummet har hon aldrig fått gå in i, där har vi haft kattlåda och kattmat innan. Men nu har hon lärt sig att hon ändå inte får röra det så nu kan vi ha kattlådan i badrummet igen och kattmaten i köket.

Ska bli spännande att se hur hon kommer reagera på bebisen.
    Det som skulle kunna bli fel är att hon blir vaktig, att hon vill skydda oss för mycket helt enkelt?!?!?! 
  • missable

Lilla Eko:
    När det gäller svartsjuka/avundsjuka så får hundarna lär ju känna genom dofter och ljud, bebisen är ju en ny flockledare och ska introduseras som en där du får hjälpa till att skapa "revir" runt om barnet, du ju bra möjligheter att skapa ett bra avstånd och beteende gent emot barnet om du förstår vad jag menar...
    introduserar vi barnet till att leda en viss aktivitet så kommer den alltid att göra det oavsätt ålder.. och det behöver ju inte betyda att barnet leder aktiviteten fysiskt, men genom sin närvaro så har barnet huvudrollen!

Hängde du med?? 

• LillaEko

missable: Ja har tänkt lite så med + att man samtidigt låter henne vara med, på bebis villkor.

• Alltochinget

Idag har vi köpt vagn. Det blev en emmaljunga nitro city i färgen jeans black. Har beställt den till slutet av december. Längtar tills vi får hämta hem den :D

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
Svar på tråden Januaribebis 2012