• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Velociped
    Wicky81 skrev 2011-10-07 16:52:13 följande:
    Jag har en liten undran....

Är nån insatt i det här med ADHD och liknande?
    Tänker på ärftlighet då min man har utredd adhd och nu ska vi få en son...
    Det lilla jag vet är att risken är att det kan gå vidare från far till son är ganska stor men jag är inte 100 % säker.
    Känns som jag vill forska lite i det här så man vet vad som KANSKE kommer (eller inte, ska inte måla fan på väggen) Min man hade ett helvete i skolan osv och jag tänker inte låta min son gå igenom samma sak...
    Jag lyssnade på en föreläsning igår med en psykolog som arbetar med patienter med ADHD, han sa tyvärr att det är en sjukdom med 70% ärftlighet. Tråkigt att behöva säga det. Samtidigt vet jag att graden av besvär varierar kraftigt mellan patienter och att det handlar mycket om vilken typ av stöd man har under uppväxten.
  • bumbi 84
    Sapato skrev 2011-10-07 20:36:21 följande:
    Har sååå ont mellam benen, kan knappt gå
    Jag med av foglossninge!
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • fabler

wicky81: det är olika men vet dem som fått utredning så tidigt på sina barn. Det beror väl helt på vad barnets utveckling visar och där handlar de nog även om drivande föräldrar som vet vad dem pratar om. språkets utveckling är ju något du kan se på redan vid 3års ålder bland annat.

elias är världens sötaste!!!
  • jordgubbe0812

Jag tror de grövre formerna av npf-diagnoserna (autism) kan sättas redan från 2-3 årsåldern. Ännu tidigare i extremfallen. När det gäller ADHD och liknande har jag fått uppfattningen att de inte gärna drar igång utredningar förrän i 4-års åldern. 

Småbarn är ju egosenterade, lyssnar bara på det som är intressant, kan vara lättstörda, etc. Så det måste ju upp i motsvarande ålder för att kunna ställa beteende-diagnoser. Många föräldrar ser väl tendenser.  

Min dotter har sen språkutveckling vilket har stark överrepresentation hos just nfp-diagnoser. Barnläkaren vi är i kontakt med pratar om att det viktigaste är att barnen är färdigutredda innan skolstart så att det får en bra början på skolgången. 

• Sapato

Bumbi84: mmm, ligger i sängen och försöker komma på vad jag ska göra åt det..

• bumbi 84
    Sapato skrev 2011-10-07 20:52:07 följande:
    Bumbi84: mmm, ligger i sängen och försöker komma på vad jag ska göra åt det..
    Ja tyvärr är det ju inte mkt som lindrar foglossning i den främre fogen. Den bakre är ju lättare. du får försöka undvika dom rörelser som gör det värre.
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Sapato

Bumbi84: med sonen kom det så mycket senare, mot slutet.
    Ska boka tid hos sjykgymnasten

• fabler
    Sapato skrev 2011-10-07 21:04:52 följande:
    Bumbi84: med sonen kom det så mycket senare, mot slutet.
    Ska boka tid hos sjykgymnasten
    vad jobbigt.

Jag har börjat känna av fogarna men långt ifrån att jag kan säga att jag har ont, mer att jag känner att jag har dem. Däremot börjar mina domningar i händerna komma som jag även hade med sonen, hoppas på att de håller sig borta ett liiitet tag till för de kommer bli svårt att skriva en massa på jobbet när de väl kommer.
    elias är världens sötaste!!!
  • Wicky81
    Velociped skrev 2011-10-07 20:39:12 följande:
    Jag lyssnade på en föreläsning igår med en psykolog som arbetar med patienter med ADHD, han sa tyvärr att det är en sjukdom med 70% ärftlighet. Tråkigt att behöva säga det. Samtidigt vet jag att graden av besvär varierar kraftigt mellan patienter och att det handlar mycket om vilken typ av stöd man har under uppväxten.
    Jo jag har förstått det oxå som att risken är ganska hög med ärftlighet...Lite skrämmande...men oxå som du säger att grovheten kan variera
    fabler skrev 2011-10-07 20:46:59 följande:
    wicky81: det är olika men vet dem som fått utredning så tidigt på sina barn. Det beror väl helt på vad barnets utveckling visar och där handlar de nog även om drivande föräldrar som vet vad dem pratar om. språkets utveckling är ju något du kan se på redan vid 3års ålder bland annat.
    Håller med dig....I bland kan man ju reagera tidigt att nått inte stämmer ljust med tal och så. Och jag håller med dig angående drivande föräldrar...det är ju dom som lever med barnet och jag tror på en förälders intution när nånting känns fel att det då gäller att driva på och få en utredning.
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-07 20:47:52 följande:
    Jag tror de grövre formerna av npf-diagnoserna (autism) kan sättas redan från 2-3 årsåldern. Ännu tidigare i extremfallen. När det gäller ADHD och liknande har jag fått uppfattningen att de inte gärna drar igång utredningar förrän i 4-års åldern. 

Småbarn är ju egosenterade, lyssnar bara på det som är intressant, kan vara lättstörda, etc. Så det måste ju upp i motsvarande ålder för att kunna ställa beteende-diagnoser. Många föräldrar ser väl tendenser.  

Min dotter har sen språkutveckling vilket har stark överrepresentation hos just nfp-diagnoser. Barnläkaren vi är i kontakt med pratar om att det viktigaste är att barnen är färdigutredda innan skolstart så att det får en bra början på skolgången. 
    Jag hade oxå uppfattningen att adhd testades straxt innan skolåldern pga det du beskriver. Men det kanske spelar mycket in dels vart du bor i landet och vad exakt det är med barnet man reagerat på...vissa saker kanske man vill avvakta med osv för att se om det kommer igång av sig självt...I vissa fall kanske det är förskola/skolan enbart som reagerat fastän föräldern inte ser nått problem, ibland BVC och i vissa fall föräldern själv fastän ingen annan gör det.....
    Så det är nog så himla olika....
  • Sapato

Ames: Alla krämpor kan vi klara oss utan tycker jag
    Gick långt + satt illa på en restaurang några timmar igår så får sota för det idag

Svar på tråden Januaribebis 2012