• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • LillaEko

Jag tycker ändå du gör rätt som börjar grunna lite på det redan nu. Många barn och ungdomar går genom skolan som "problem-barn" men är egentligen bara missuppfattade och har ofta en dold diagnos. Tänk att få rätt hjälp från början, så mycket mer förutsättningar för ett sådant barn.
    Jobbar ju inom gymnasiesärskolan så ser tyvärr endel tråkigt ju där utredningar tagit för lång tid!

• Wicky81
    LillaEko skrev 2011-10-07 17:32:39 följande:
    Jag tycker ändå du gör rätt som börjar grunna lite på det redan nu. Många barn och ungdomar går genom skolan som "problem-barn" men är egentligen bara missuppfattade och har ofta en dold diagnos. Tänk att få rätt hjälp från början, så mycket mer förutsättningar för ett sådant barn.
    Jobbar ju inom gymnasiesärskolan så ser tyvärr endel tråkigt ju där utredningar tagit för lång tid!
    Tack för dina ord och ja jag kan tänka mig att du får se ett och annat.
    Min man fick diagnosen när han var ca 26-27 år nånting. Då är det alldeles för sent....Hela hans barndom och skolgång är förstörd. Han var bara jobbig, sen i utvecklingen och bråkig....Vet inte om jag ska skylla på ljuva 80-talet då man inte alls var lika insatt utan att då var dessa barn just allt detta som jag beskrev. Man visste inget annat.
    Samtidigt blir man ju orolig när man läser Aftonbladets artiklar om diagnoser som delas ut hit och dit hur som helst och att det verkar idag allt för lätt att få bokstavsstämpeln och annan diagnos.
    Jag tröstar mig dock med att iom att min man lever med det och jag lever med honom och lärt mig ett och annat så kommer vi har lättare att känna av om något är fel eller inte, vi kommer se signalerna tidigare (hoppas jag) och att vi vet hur vi ska kämpa och vart vi ska vända oss vid problem.
    Vi har även varit kontaktfamilj till två pojkar (vid två olika tillfällen) där det är och förmodligen är sådana problem. Så jag känner att vi endå har en erfarenhet och att vi har en plattform att stå på om detta någonsin kommer bli aktuellt.
    Hoppas bara att man inte trots erfarenhet mm inte blir förblindad då det kommer till sitt eget barn...
  • fabler
    Wicky81 skrev 2011-10-07 17:12:18 följande:
    Tack :)...jo jag ska kolla upp det mer tänkte jag....
    Dumt iofs att oroa sig för det nu när han inte ens är född än samt att det kommer dröja minst 4a år till kanske innan det märks.
    Men iom att jag lever med det och har erfarenhet som utomstående att se hur det är blir man orolig..Så helt fel att va mer insatt är det väl inte.
    Men nu ska jag njuta av min son därinne och längtar efter att få hålla honom..Så må adhd:n komma, han är min älskade son endå :D
    2-3års åldern kan man göra en utredning då de redan så tidigt syns tecken. Och kom ihåg att dem är MYCKET duktigare idag på detta område än när din man växte upp.
    elias är världens sötaste!!!
  • fabler
    Sunflower Sthlm skrev 2011-10-07 12:58:29 följande:
    Nån som har varit på Underbara Barn-mässan? Är den nåt att ha när man är gravid?
    MissT skrev 2011-10-07 13:03:39 följande:
    Det funderar jag också på....för jag är sugen på att åka dit. Är det fler som ska dit och har ni varit där tidigare?
    Jag ska dit och de är tredje gången för mig. Ska bli riktigt kul och få va gravid denna gång och få ta del av de erbjudanden som erbjuds gravida och även få gratis grejer som dem tidigare gett gravida när jag varit där. Jag åker mest dit för att få köpa billiga Nova star kläder till sonen men även andra märken och nu vill jag ha lite syskon matchning. Hoppas även på att dem ska ha mäss erbjudande på nån bilstol annars blir de att beställa en efter mässan.
  • fabler
    Carolaj83 skrev 2011-10-07 07:06:49 följande:
    just d på tisdag har jag meandi party här hemma har fått in 2 godingar till bebisar som jag SKA köpa en underbar filt + ett par sparkbyxor
    måste tyvärr göra dig besviken då både filten och sparkbyxorna tydligen är slut enligt me&i tråden här på fl.
  • lillbumbin

Vi har en son med ADHD och vi var på en föreläsning om det i tisdags. Där sa de att det är mkt som spelar in på de här med att få ADHD många har inte fått de via arv utan de har varit tidiga förlossningar och dessutom komplikation vid förlossningen. Sen miljön m.m ska ta fram mitt kompendium för att se vad som stod. Sen så ska jag skriva lite om
    Vad dom sa men ja tänkte att de ska ja starta i en blogg och så hur det är att vara styvmamma till en son med ADHD och lite andra saker.

• partouze

Var på atenantalen idag pga sammandragningar och fosterrörelserna som minskat. Så valde att ringa och va på säkra sidan. Iaf, bebis levde loppanoch vi mätte sammandragningar med CTG som kom cirka var 8e minut. Men ingen fara allt såg bra ut. Dom mätte livmodertappen till 3.5 tror ja de va. Är de bra? Den var iaf stängd . Fick veta att bebis väger cirka 1 kg nu i vecka 27. Trodde vi skulle få en minibebis just för min mage är så superliten och ingen tror att jag är i vecka 27 ens när dom ser den !!men icke den har bara gömt sig bra åh va stor, lite lite större än va som brukar vara haha! nu kan jag iaf slappna av och ska bara njuta ( försöka ) hoppas allt är bra med er !

• zatori

partouze: Skönt att allt såg bra ut! Försök slappna av och njuta nu. :)

• Wicky81
    fabler skrev 2011-10-07 18:35:18 följande:
    2-3års åldern kan man göra en utredning då de redan så tidigt syns tecken. Och kom ihåg att dem är MYCKET duktigare idag på detta område än när din man växte upp.
    Håller fullständigt med att dom är så mycket duktigare idag och pålästa och förstående. Man ser symtom och sätter diagnoser tidigare så man får hjälp i tid.
    Men jag trodde inte dom började utredningar förrän vid 5-6 år.....Visst att man kanske kan börja misstänka nått vid 2-3 års ålder men jag trodde dom ville vänta tills minst 5-6.
    lillbumbin skrev 2011-10-07 19:17:47 följande:
    Vi har en son med ADHD och vi var på en föreläsning om det i tisdags. Där sa de att det är mkt som spelar in på de här med att få ADHD många har inte fått de via arv utan de har varit tidiga förlossningar och dessutom komplikation vid förlossningen. Sen miljön m.m ska ta fram mitt kompendium för att se vad som stod. Sen så ska jag skriva lite om
    Vad dom sa men ja tänkte att de ska ja starta i en blogg och så hur det är att vara styvmamma till en son med ADHD och lite andra saker.
    Åh va intressant. Ja starta en blogg, det kan hjälpa många med samma problematik. :)
    När du säger att komplikationer vid förlossning osv spelar in har jag för mig jag läst nånstans. Min svärmor var dålig i havandeskapsförgiftning och inlagd åtta veckor innan dom med kejsarsnitt plockar ut honom, samt att om jag inte minns fel så blev han då nån eller några veckor för tidig.
    Han är även uppväxt i en missbruksfamilj med allt vad det medför och innebär.....Så jag köper det här med att miljö spelar in.
    Berätta jättegärna om du hittar kompendiumet lite vad som står och vad du kommer ihåg från föresläsningen. Suger i mig all info....inte bara för blivande sonens skulle utan även för ännu mer förståelse för min man. :D
Svar på tråden Januaribebis 2012