• Anonym (Salope)

Dominans och Undergivenhet...

Här diskuteras det. Så fritt och öppet som möjligt.
    Tankar kring det hela, erfarenheter, fantasier och annat.
    Det är ett ganska laddat ämne och jag hoppas att anonymiteten i tråden kan respekteras, så att ingenting är för svårt eller pinsamt att fråga om.

Enjoy...

• Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...
  • Trust me
    Anonym (?) skrev 2012-01-08 17:09:44 följande:
    Jo det stämmer ju, men nyfiken som jag är skulle jag vilja veta=)

Tids nog kanske vi kommer på det. Frågan är ju bara hur man inleder nåt sånt?? Antar att en öppen kommunikation där man disskuterar vad båda vill är det bästa att börja medFlört
    Anonym (?) skrev 2012-01-10 08:28:03 följande:
    Jaha då kanske det är de jag ärGlad Inte för att jag strävar efter att titulera mig själv med nåt, men jag började ju undra när jag uppenbart gillar båda delarna.

Jag tror de allra flesta som är intresserade av delar av BDSM bara är intresserade av delar av BDSM. De är vare sig dominanta, undergivna eller switch. Det handlar om att väva in fler saker i sitt sexliv som ligger utanför vad som kanske kan kallas vanilj.

Det behöver inte ses som ett rollspel lika lite som vanlig sex är ett rollspel. Du kommer få det mycket lättare att ha den sex med din man som ni vill ha om ni ser det ni gör som vanlig sex än speciell sex med egna regler. Gör det ni tycker om för att ni tycker om det utan att lägga in mer i det är mitt förslag. {#emotions_dlg.flower} 
    Let me corrupt you
  • Anonym (?)
    Trust me skrev 2012-01-10 08:45:31 följande:
    Jaha då kanske det är de jag ärGlad Inte för att jag strävar efter att titulera mig själv med nåt, men jag började ju undra när jag uppenbart gillar båda delarna.
    Jag tror de allra flesta som är intresserade av delar av BDSM bara är intresserade av delar av BDSM. De är vare sig dominanta, undergivna eller switch. Det handlar om att väva in fler saker i sitt sexliv som ligger utanför vad som kanske kan kallas vanilj.

Det behöver inte ses som ett rollspel lika lite som vanlig sex är ett rollspel. Du kommer få det mycket lättare att ha den sex med din man som ni vill ha om ni ser det ni gör som vanlig sex än speciell sex med egna regler. Gör det ni tycker om för att ni tycker om det utan att lägga in mer i det är mitt förslag. {#emotions_dlg.flower} 
    Jo det stämmer absolut. För min och antagligen hans del är det bara ett intresse. Men när jag kom in på den här tråden och läste så började jag undra.
    Alla gillar olika och så länge man gör det man tycker om är det ju för den personen vanligt sex. Sen om det bara är vanilj sex eller om man väljer att göra annat är ju upp till var och en.
    Så länge båda är med på det och gillar det=)
    Sen hur det utvecklas är en annan sak.
  • Kärleksknop
    Nä, det är svårt det där med titlar, då de förpliktigar lite.

Men om man vill söka information så är det enklare om man har någon slags avgränsning. Vill man försöka beskriva sin läggning för att kunna diskutera den är det också bra att ha någon slags terminologi som verktyg.

Men för att utveckla din sexualitet har det mycket lite betydelse. Man kan, får och BÖR plocka russinen ur kakan!
    Good girls close their eyes, bad girls gets a blindfold.
  • Trust me
    Anonym (?) skrev 2012-01-10 11:46:30 följande:
    Jo det stämmer absolut. För min och antagligen hans del är det bara ett intresse. Men när jag kom in på den här tråden och läste så började jag undra.
    Alla gillar olika och så länge man gör det man tycker om är det ju för den personen vanligt sex. Sen om det bara är vanilj sex eller om man väljer att göra annat är ju upp till var och en.
    Så länge båda är med på det och gillar det=)
    Sen hur det utvecklas är en annan sak.
    Let me corrupt you
  • Anonym (?)
    Kärleksknop skrev 2012-01-10 13:04:08 följande:
    Nä, det är svårt det där med titlar, då de förpliktigar lite.

Men om man vill söka information så är det enklare om man har någon slags avgränsning. Vill man försöka beskriva sin läggning för att kunna diskutera den är det också bra att ha någon slags terminologi som verktyg.

Men för att utveckla din sexualitet har det mycket lite betydelse. Man kan, får och BÖR plocka russinen ur kakan!
    Jo det är sant. Dock har jag aldrig disskuterat det med någon och vet ej heller var man kan göra det förutom härGlad
  • Anonym (låtsasug?)

Jag har fått höra (bla av någon på DS) att det sätt jag är UG är vanilj, att det är låtsas undergiven. Verkar på en del att gillar man inte att bli spottad på, örfilad och förnedrad (med hårda brutala ord) så är man inte ug på riktigt. Har även hört grejor som att låtsasundergivenhet att bli smiskad och dragen i håret lite.Nu bryr jag mig kanske inte myclet om det för jag vet vad jag gillar. Men intresserad att höra eran åsikt.

Det jag tänder på är lite mjukare dominans. Bli bunden, tvingad att tillfredställa killen (suga, analsex etc), smiskad på rumpan, att killen är fysisk och i hans våld. Förnedrad typ att han tvingar mig att bekänna att jag gillar det han gör med mig etc. Kan tända på att han kallar mig kåt slampa men inte att jag är oduglig etc. Han styr och kontrollerar mig.  I en blandning med vanligt sex.   Vill ha en kille som är mån om att jag njuter men som styr hur jag njuter.

Är det vaniljesex enligt er? Vad är hård och mjuk dominans för er?

Sen tycker jag det är många män som är "dominanta" som någon machogrej. Att det typ ingår i mansrollen att vara dominant. De som varit så har varit rätt usla i sängen.

• Anonym (Slynan)
    Anonym (låtsasug?) skrev 2012-01-11 12:07:16 följande:
    Jag har fått höra (bla av någon på DS) att det sätt jag är UG är vanilj, att det är låtsas undergiven. Verkar på en del att gillar man inte att bli spottad på, örfilad och förnedrad (med hårda brutala ord) så är man inte ug på riktigt. Har även hört grejor som att låtsasundergivenhet att bli smiskad och dragen i håret lite.Nu bryr jag mig kanske inte myclet om det för jag vet vad jag gillar. Men intresserad att höra eran åsikt.

Det jag tänder på är lite mjukare dominans. Bli bunden, tvingad att tillfredställa killen (suga, analsex etc), smiskad på rumpan, att killen är fysisk och i hans våld. Förnedrad typ att han tvingar mig att bekänna att jag gillar det han gör med mig etc. Kan tända på att han kallar mig kåt slampa men inte att jag är oduglig etc. Han styr och kontrollerar mig.  I en blandning med vanligt sex.   Vill ha en kille som är mån om att jag njuter men som styr hur jag njuter.

Sen tycker jag det är många män som är "dominanta" som någon machogrej. Att det typ ingår i mansrollen att vara dominant. De som varit så har varit rätt usla i sängen.
    Det är det där som stör mig så vansinnigt.
    Jag tänder inte för fem öre på förnedring men däremot på en man som kontrollerar min njutning och i princip de saker du beskrev. Jag är definitivt undergiven och stolt över det.

Förstår inte varför det blir sånt tjafs ugisar emellan om vad som är rätt eller fel. Jag vill inte leva ett slavliv 24/7 och jag vill inte bli spottad på eller bli kallad värdelös hora mm. Men det betyder inte att jag är mer eller mindre undergiven än de som gillar sånt. Däremot har vi olika önskemål, kinks och val av hur mycket kontroll man väljer att lämna bort.

Jag skulle definitivt kalla dig undergiven.

De män du nämner är de jag silar bort direkt på bla DS. De tror att bara för att de kallar sig dominant så har de rätt att använda ug'ns kropp precis hur de vill. Fullständigt ointresserade om huruvida hon tänder/njuter av det eller inte. Pajasar kallar jag dem. Blä! Kräks
  • Trust me

Det kan vara så att de inte tänker på att deras kinks inte är en del av dominansen. Faktiskt ett fel många undergivna gör också.

Det man ska tänka på tycker jag är hur det ligger till med kinks resp läggning. Läggningen ser jag som en fetisch. Alltså något; utan vilket inte. Kinks är mer som något som gör det bättre. Läggningen i det här fallet är behovet att styra resp behovet av att följa. Utövandet brukar delas in i sadism resp masoschism som handlar om smärta. Jag ser ytterliggare två dimensioner: kontroll och förnedring. För mig skapar det en matris på vilken man kan placera sig. När man förstår var man själv är och var den andra är så kan man hitta var man kan mötas.

Undrar om många på DS egentligen inte är dominanta resp undergivna utan bara har de andra dimensionerna. Helt ok det också men allt för många använder termerna dominant/undergiven istället för att bara säga att de t.ex är sadister som gillar att ge smärta på en masoschist som är hårt kontrollerad men inte förnedrad. Det är då bra att vara tydlig med att det inte handlar om dominans utan en gemensam iscensättning utan styrning.

Du är ju lågt på förnedring och smärta men högt på kontroll och undergivenheten (om man ser den som en kink). Vilket gör att du mycket väl hör hemma på DS som också har som tydlig regel att man inte får ifrågasätta någons val av ord för eller sätt att beskriva sin läggning.
    Let me corrupt you
  • Anonym (omd)

Jag är också så trött på sånt här. Det finns en del knasbollar på DS och några verkar ha som strategi att tala om för en vad man borde vilja och att annat inte duger. Kanske är de vana att få igenom det de vill på det sättet? Lite av en härskarteknik kanske? Det finns förresten en diskussion (eller flera) om härskartekninker på DS och någon skriver där ungefär att han ser härskartekniker som något nedbrytande som en del tar till men att man kan dominera på helt andra sätt än så. Jag konstaterade att jag ser det som mycket mer intressant och åtråvärt med dominans som utgår från omsorg och att bygga upp. Men det har jag förstås blivit "underkänd" för. Att jag först såg rollspel som det lättaste sättet att närma mig det här döpte någon om till att det inte var riktigt friskt utan närmast en personlighetsklyvning. Folk tycker så mycket...   Viktigt att försöka se bortom etiketter och hitta vad man gillar och vad den andra gillar istället för att leva upp till något paket. Bra diskussion här i tråden!
  • Trust me
    Anonym (omd) skrev 2012-01-11 18:34:43 följande:
    Jag är också så trött på sånt här. Det finns en del knasbollar på DS och några verkar ha som strategi att tala om för en vad man borde vilja och att annat inte duger. Kanske är de vana att få igenom det de vill på det sättet? Lite av en härskarteknik kanske? Det finns förresten en diskussion (eller flera) om härskartekninker på DS och någon skriver där ungefär att han ser härskartekniker som något nedbrytande som en del tar till men att man kan dominera på helt andra sätt än så. Jag konstaterade att jag ser det som mycket mer intressant och åtråvärt med dominans som utgår från omsorg och att bygga upp. Men det har jag förstås blivit "underkänd" för. Att jag först såg rollspel som det lättaste sättet att närma mig det här döpte någon om till att det inte var riktigt friskt utan närmast en personlighetsklyvning. Folk tycker så mycket...   Viktigt att försöka se bortom etiketter och hitta vad man gillar och vad den andra gillar istället för att leva upp till något paket. Bra diskussion här i tråden!

Äh, samma typer som skriver i en sån här tråd ( www.familjeliv.se/Forum-9-198/m62911469.html ). Bara orden är annorlunda.
    Let me corrupt you
Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...