• Anonym (Salope)

Dominans och Undergivenhet...

Här diskuteras det. Så fritt och öppet som möjligt.
    Tankar kring det hela, erfarenheter, fantasier och annat.
    Det är ett ganska laddat ämne och jag hoppas att anonymiteten i tråden kan respekteras, så att ingenting är för svårt eller pinsamt att fråga om.

Enjoy...

• Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...
  • Anonym (annorlunda)
    J a d e d skrev 2014-04-20 15:33:01 följande:

N e j. Att en man är dominant betyder ingalunda att han är det på för mig rätt sätt. Att det finns många dominanta män ökar inte chansen att jag hittar en som passar mig endast för att de är dominanta. Det krävs mer. Det krävs dessutom ännu mer om relationen ska vara präglad av d/s.
    Du nöjer dig om du anser att det räcker med att dela sexuella preferenser.
    det här är helt sjukt.

dominant person A är ju inte dominant på samma sätt som person B. alla människor har olika preferenser i livet, faktorer som påverkat dom. 
    så om det finns flera dominanta så ökar chansen att det är just din typ av dominanta, eftersom att varje person inte är lik den andra.
  • J  a d e d
    Anonym (annorlunda) skrev 2014-04-20 15:37:15 följande:
    det här är helt sjukt.

dominant person A är ju inte dominant på samma sätt som person B. alla människor har olika preferenser i livet, faktorer som påverkat dom. 

så om det finns flera dominanta så ökar chansen att det är just din typ av dominanta, eftersom att varje person inte är lik den andra.

Du skriver fortfarande endast om det fysiska. Längre än så förstår du inte eller?
  • Anonym (annorlunda)
    J a d e d skrev 2014-04-20 15:39:34 följande:

Du skriver fortfarande endast om det fysiska. Längre än så förstår du inte eller?
    nej? vart läser du att jag endast menar det fysiska?

detta skrev jag: "alla människor har olika preferenser i livet, faktorer som påverkat dom. ". här är det väl uppenbart att jag även menar det psykiska?
  • J  a d e d
    Anonym (annorlunda) skrev 2014-04-20 15:42:51 följande:
    nej? vart läser du att jag endast menar det fysiska?

detta skrev jag: "alla människor har olika preferenser i livet, faktorer som påverkat dom. ". här är det väl uppenbart att jag även menar det psykiska?

Att vara "dominant på olika vis", "ha olika preferenser" syftar till det fysiska.

Fint att du där även inkluderar psyket.

Men nej, likväl är chansen att t ex jag hittar en man som jag vill vara totalt undergiven för att jag är komplett med honom är minimal.
  • Anonym (annorlunda)
    J a d e d skrev 2014-04-20 15:47:47 följande:

Att vara "dominant på olika vis", "ha olika preferenser" syftar till det fysiska.
    Fint att du där även inkluderar psyket.
    Men nej, likväl är chansen att t ex jag hittar en man som jag vill vara totalt undergiven för att jag är komplett med honom är minimal.
    knäppis :)

jag lämnar tråden nu, ni vet vad jag tycker och tänker!

kramkram
  • J  a d e d
    Anonym (annorlunda) skrev 2014-04-20 15:57:32 följande:
    knäppis :)

jag lämnar tråden nu, ni vet vad jag tycker och tänker!

kramkram

Jag tror detta i kärnan handlar om vem man kan och vill känna att man delar just kärna med. Där allt det sexuella känns komplett just för att man kan leva ut samtliga sina fysiska preferenser och samtidigt känner en inre attraktion. Det behöver inte inkludera kärlek dock.

Vidare ser väl alla sin egen undergivenhet individuellt, och krävs det lite för någon att kunna och vilja lägga sig i en annans händer så är väl utbudet mycket större än för de som behöver mer tillit, mer psykisk kontakt.

Parallellt med graden av underkastelse förmodar jag.

För mig skulle undergivenheten vara till för endast den/dem som står mig närmast och det är inget man kan hitta i dina 75% självupplevda dominanta karlar.

Jag förstår alltså inte vad det är du avundas så.
  • Anonym (Captain)

Vi är alla olika och så även vår syn på dominans. Jag som man är inte en ?dominant? person på det sättet att jag behöver ställa mig över andra personer eller på något annat sätt höja mig själv på andras bekostnad. Jag är säker i mig själv och har en utåtriktad och social personlighet. Även i min yrkesroll behöver jag näst intill aldrig använda mig av varken rang eller status för att genomdriva beslut. I mitt sexliv baserar jag mitt förhållande till pantern på kärlek, lust, förtroende och omtanke. Om min sexpartner är UG så är jag dominant med en kärleksfull omtänksam fast hand. Visar öppet och tydligt både min omtanke, åtrå och respekt och får henne att känna sig älskad och trygg att överlämna sig i mina händer. 

För mig står själva sexet på tre ben: 
    - Visuell attraktion (jag tänder på det jag ser)
    - Fysisk sensation (jag njuter av hur fysiskt skönt det är)
    - Fantasin (hela min kropp och alla sinnen eldas upp av själva fantasin, som i sin tur både stärker alla andra sinnen och fysiska sensationer)

Min nuvarande sexparter tänder oerhört på att förföra mig och pröva gränserna, och vill sedan att jag med mycket bestämd hand styr upp henne till lydnad älskar med henne med fast hand. Lek och fantasi i kombination med åtrå och passion är fantastiskt. Jag älskar hur hon vet vad jag tänder på och utnyttjar detta öppet för att visa sin kärlek och jag bemöter henne på samma sätt. 
    Att vara dominant mot en UG partner som överlämnar sig i dina händer innebär ett oerhört ansvar och ett stort förtroende något man ska besvara med kärleksfull respekt. 

• Tom Araya

Jag har problem med att kvinnor som vill ha en dominant man (enbart sexuellt eller mer) vill att saker ska ske automatiskt, att han ska dominera henne på för henne rätt sätt utan kommunikation. 

Jag behöver en rak och tydlig kommunikation om varandras drömmar, fantasier, gränser mm. Det verkar som att undergivna kvinnor upplever det som icke-undergivet att uttrycka sin vilja och önskan.

Tyvärr så kan jag inte dra det vidare och utveckla vår sexuella relation på sådana premisser. Jag blir hämmad i att leva ut min dragning åt att dominera henne sexuellt.

• NyfiknaParet
    Anonym (Captain) skrev 2022-12-08 06:34:10 följande:
    Dominans och Undergivenhet...

Vi är alla olika och så även vår syn på dominans. Jag som man är inte en ?dominant? person på det sättet att jag behöver ställa mig över andra personer eller på något annat sätt höja mig själv på andras bekostnad. Jag är säker i mig själv och har en utåtriktad och social personlighet. Även i min yrkesroll behöver jag näst intill aldrig använda mig av varken rang eller status för att genomdriva beslut. I mitt sexliv baserar jag mitt förhållande till pantern på kärlek, lust, förtroende och omtanke. Om min sexpartner är UG så är jag dominant med en kärleksfull omtänksam fast hand. Visar öppet och tydligt både min omtanke, åtrå och respekt och får henne att känna sig älskad och trygg att överlämna sig i mina händer. 

- Fantasin (hela min kropp och alla sinnen eldas upp av själva fantasin, som i sin tur både stärker alla andra sinnen och fysiska sensationer)

Min nuvarande sexparter tänder oerhört på att förföra mig och pröva gränserna, och vill sedan att jag med mycket bestämd hand styr upp henne till lydnad älskar med henne med fast hand. Lek och fantasi i kombination med åtrå och passion är fantastiskt. Jag älskar hur hon vet vad jag tänder på och utnyttjar detta öppet för att visa sin kärlek och jag bemöter henne på samma sätt. 
    Att vara dominant mot en UG partner som överlämnar sig i dina händer innebär ett oerhört ansvar och ett stort förtroende något man ska besvara med kärleksfull respekt. 

Jättefint beskrivet! Du har verkligen lyckats beskriva detta på ett sätt som många sannolikt kan ställa sig bakom.  Känns som den kvinnan som får vara din partner i lekarna ska vara otroligt tacksam, att hon har dig. En otrolig sexuell upphetsning och känsla att se hur partnern reagerar positivt på dessa dominanshandlingar. Allt handlar ju om samspelet, där man triggar varandra att testa sina gränser.

Alla relationer är unika, men vad innebär i er relation, i form av handlingar, att styra upp med mycket bestämd hand?
  • Anonym (Följer)
    Tom Araya skrev 2022-12-08 06:58:54 följande:

Jag har problem med att kvinnor som vill ha en dominant man (enbart sexuellt eller mer) vill att saker ska ske automatiskt, att han ska dominera henne på för henne rätt sätt utan kommunikation. 

Jag behöver en rak och tydlig kommunikation om varandras drömmar, fantasier, gränser mm. Det verkar som att undergivna kvinnor upplever det som icke-undergivet att uttrycka sin vilja och önskan.

Tyvärr så kan jag inte dra det vidare och utveckla vår sexuella relation på sådana premisser. Jag blir hämmad i att leva ut min dragning åt att dominera henne sexuellt.

För mig handlar undergivenhet om att faktiskt följa den dominantes takt. Dvs han bestämmer hur långt han är beredd att ta det men dock aldrig över mina gränser. Jag kan inte kräva vilken typ av dominant han ska vara inom ramarna för vår relation. Själva kärnan i att vara undergiven för mig handlar om att inte styra. Det handlar inte heller om sexualiteten i första hand även om den inte går att bryta ut helt ur förhållandet. Jag Dominansen behöver ingen sexuell arena för mig men den sexuella arenan är ständigt närvarande eftersom dominansen/undergivenheten slår an en erotiskt ton.

Jag tror att en sund relation med olika inslag av d/u eller maktförskjutning måste innehålla kommunikation. Annars är det per definition en osund relation (oavsett vad man kallar det) och i en sådan växer inte kärlek fram, bara motsatsen. Och då är det per definition inte ett d/u förhållande utan ett dysfunktionellt kaos. Kalla det vad man vill som sagt. Jag tror att det finns  många dominanta (utsedda av sig själva) som egentligen bara förklär sina dysfunktionella och störda karaktärsdrag med bdsm eller dominans. Jag tror även att många undergivna egentligen har psykisk ohälsa som de bedövar genom att hitta en falsk ?dominant? att underkasta sig eller självskadande med. Det är väldigt viktigt att kommunicerar sig fram till dynamiken i relationen och vilken typ av relation man vill ha. Alltså som båda vill ha. Fast det är bara vad jag tror/tycker som just insett att jag entrat en värld av maktförskjutning. 

• Anonym (Engelska)
    Anonym (Captain) skrev 2022-12-08 06:34:10 följande:

Exakt beskrivning och uppfattning.
    isär delen om ansvar och respekt. Det är guld 
Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...