Anonym (Lara) skrev 2012-04-05 12:06:31 följande:
Jag tycker att det låter väldigt konstigt att du låter en man som du inte ens träffat, men haft kontakt med i ett år, så mycket "makt" över ditt liv, dina tankar och känslor.
För det första undrar jag om han ens är singel eftersom ni haft kontakt men aldrig setts. Det finns många nätrunkare där ute och det är nog lätt att fastna för en sådan om man är ny på området.
För det andra så tycker jag inte att någon slags "nätdominant" är rätta saken att börja med. Dominans och undergivenhet ÄR ganska kraftfulla saker att syssla med och kan röra till ens huvud ganska ordentligt och jag tror att det är säkrare att göra den resan tillsammans med någon som finns där även fysiskt.
Träffa den här mannen på riktigt och se om du vill gå vidare med honom eller leta vidare efter en annan lekkamrat. Att ge bort kontrollen betyder inte att inte vilja något utan att gemensamt sätta upp ramar för vad din partner får bestämma över och vad du är bekväm med och släppa kontrollen för vad som finns innanför dessa.
Det här är inte självklart. Jag tycker mig klart märka att det finns två olika sorters inställningar till det här. Å ena sidan har vi prat-D/s där man först kommer fram till vilka man är, vad man vill osv innan man börjar leka. Å andra sidan har vi action-D/s där man drar igång och sen löser det sig andra efterhand.
I vilket läger man finns är inte direkt ett genomtänkt beslut utan handlar nog mer om personlighet. Att man är i fel läger är därför inte ovanligt. En del försiktiga kanske skulle behöva släppa taget/ta tag och lita på sig själva och den andra. En del av de som direkt sätter igång kanske skulle behöva tänka efter lite mer och stämma av vad de och den andra vill.
Nätdominans kan också vara väldigt bra då möjligheterna att projicera önskade egenskaper blir större. Att inte ha irl kontakt gör det också lättare att dra sig ur eller under tiden tillsammans få möjlighet att på egen hand justera det som görs. En grad av frihet som inte finns om man håller på irl. Ett problem vid enbart nätkontakt är att det inte går att hantera det som TS upplevde efter hon varit med sin gamla kk.
Jag sågar inte det du säger utan vill visa att det lika mycket handlar om vem man är och hur man hanterar det man håller på med. Där har irl och nätet olika fördelar men också olika nackdelar. Att tänka igenom dessa och se vad som passar en själv är därför viktigast.