• Milk and Coffee

Inte kär i min man

Det har varit från och till mellan mig och min man, vi har små barn så jag tänkte att det går över. Mer och mer började jag känna intresse för min manliga omgivning men det stannade vid flörtande men så helt plötsligt kom en man in i mitt liv som jag visserligen kännt sedan tidigare men som hänförde mig så till den milda grad att jag tror inte jag upplevt något sådant tidigare. Han var dock tydlig med att han ville stanna med familjen och i början var det nog mest spänning men vi båda blev kära och träffades mer och mer. Till slut efter ca 1 år så brakade allt som det nog alltid gör och vi blev påkomna av min man, hans hustru förlät med löftet om att bryta all kontakt. Innerst inne hade jag nog feg som jag är hoppats att han skulle slänga ut mig. Men han sa att han älskade mig trotts allt jag gjort trotts att jag sa att jag bara kände vännskap för honom och vi har länge och väl diskuterat hur han ens vill vara kvar med någon som mig. Nu känns det som att jag måste vara den prefekta hustrun för att gottgöra. All kontakt med den adnre är bruten men jag saknar honom något enormt. Jag älskar min man som vän men jag känner ingen attraktion till honom vill nog egentligen han ska träffa någon som verkligen älskar honom. Jag får verkligen tänka mig bort om det ska fungera med sex och det känns för jäkligt och det värsta är att jag tror att han vet att jag gör det men han vill ändå ha mig. Vi har det bra i allt annat, bråkar aldrig, har kul som vänner, stor vännskapskrets, hus, fasta jobb osv osv man är ju en idiot om man lämnar det samtidigt är jag så sjukt olycklig och jag hatar verkligen mig själv för att jag inte kan uppskatta den underbara man jag har som förtjänar så mycket bättre än mig. Är det någon som varit i liknande situation som kommit ur det, där det blivit bättre?

• Svar på tråden Inte kär i min man
  • Anonym (mamma)
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 09:07:04 följande:

Hursomhelst så har hon/vi nu "förhandlat" fram två veckors total "avhållsamhet". Vi är kanske inte helt överens om varför, vad vi förväntar oss ska ske, men det kan inte hjälpas. Hon upplever kanske mest att hon "går med på" ett upphåll för min skull. Kanske för att mildra sitt dåliga samvete en smula. Min förhoppning är att hon under den tiden ska "tvingas" tänka mer själv, kanske prata med andra och spegla sin situation och det val hon står inför. Inser att det är kort tid men längre än så tror jag inte hon är redo för, just nu.

För mig, rent känslomässigt, så förändras egentligen ingenting i nuläget - mer än att jag uppskattar hennes ansträngning. Det innebär också att jag tänker lite annorlunda runt min egen "nystart", jag kommer att ägna tiden åt mig själv snarare än att öppna mig för mycket utåt. Fundera över vad jag behöver (mer generellt) för att må bra och ägna tid åt barnen.

Jag tycker fortfarande att DU ska kräva minst sex månaders avhållsamhet från HENNE.
    Vilken ansträngning uppskattar du? Att hon lovar något du inte ens vet om hon tänker hålla? Något som dessutom vore det misnta normal anständighet kunde förväntat sig för länge sedan?

Ursäkta att jag låter som djävulens advokat här. Jag menar inte att smutskasta din fru, vi kan alla bära oss dåraktigt åt. Men jag vet att även hon förlorar på att du tänjer dina gränser för långt. Det är lättare att förlåta om man hållit lite på sin integritet.
    Det inte ditt ansvar att på din egen bekostnad skydda henne från henens eget dåliga omdöme. Du blir bara en möjliggörare eller, om man så vill, en dörrmatta.
  • barbapappa01
    Anonym (mamma) skrev 2011-06-08 09:27:01 följande:
    Jag tycker fortfarande att DU ska kräva minst sex månaders avhållsamhet från HENNE.
    Vilken ansträngning uppskattar du? Att hon lovar något du inte ens vet om hon tänker hålla? Något som dessutom vore det misnta normal anständighet kunde förväntat sig för länge sedan?

Ursäkta att jag låter som djävulens advokat här. Jag menar inte att smutskasta din fru, vi kan alla bära oss dåraktigt åt. Men jag vet att även hon förlorar på att du tänjer dina gränser för långt. Det är lättare att förlåta om man hållit lite på sin integritet.
    Det inte ditt ansvar att på din egen bekostnad skydda henne från henens eget dåliga omdöme. Du blir bara en möjliggörare eller, om man så vill, en dörrmatta.
    Jag tänker inte kräva någonting alls av henne men däremot vara tydlig med att hennes egna val får konsekvenser. Precis som mina val får det.

Efter veckorna som gått inser jag att jag pressat henne nästan konstant, men ändå inte tillräckligt tydligt. Jag tror hon är extremt förvirrad och vet varken ut eller in. I nuläget kan vi inte ha ett riktigt konstruktivt samtal om vad som krävs för en framtida relation som bygger på resepekt och lojalitet. Jag kan ha det men inte hon.

Idén med ett kortare upphåll är att skapa förutsättningar för ett bra samtal - inte för ett framtida liv tillsammans. Det kommer långt senare, om alls.

Så i princip håller jag med dig men alternativet till det korta andrummet är att lägga ner helt och skicka in papprena. Det är jag iofs beredd att göra men jag bör ställa samma krav på mig själv - som jag förväntar mig av henne. Om inte annat för barnens skull så väntar jag (också) ut tiden fram till midsommar och ett beslut .
    Jag har varit extemt tydlig med att jag inte accepterar att hon börjar söka/bygga en relation med någon annan under tiden vi är tillsammans och där kommer jag inte att backa. Detta budskap är jag helt säker på har nått fram. Hon vet att hon vid midsommar står inför exakt samma val som hon gör nu.
  • de Robespierre
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 09:44:58 följande:
    Jag tänker inte kräva någonting alls av henne men däremot vara tydlig med att hennes egna val får konsekvenser. Precis som mina val får det.

Efter veckorna som gått inser jag att jag pressat henne nästan konstant, men ändå inte tillräckligt tydligt. Jag tror hon är extremt förvirrad och vet varken ut eller in. I nuläget kan vi inte ha ett riktigt konstruktivt samtal om vad som krävs för en framtida relation som bygger på resepekt och lojalitet. Jag kan ha det men inte hon.

Idén med ett kortare upphåll är att skapa förutsättningar för ett bra samtal - inte för ett framtida liv tillsammans. Det kommer långt senare, om alls.

Så i princip håller jag med dig men alternativet till det korta andrummet är att lägga ner helt och skicka in papprena. Det är jag iofs beredd att göra men jag bör ställa samma krav på mig själv - som jag förväntar mig av henne. Om inte annat för barnens skull så väntar jag (också) ut tiden fram till midsommar och ett beslut då.
    Jag har varit extemt tydlig med att jag inte accepterar att hon börjar söka/bygga en relation med någon annan under tiden vi är tillsammans och där kommer jag inte att backa. Detta budskap är jag helt säker på har nått fram. Hon vet att hon vid midsommar står inför exakt samma val som hon gör nu.
    Och när skall du börja satsa på dig själv? Lägga ned alla den energi och fokus som du har lagt på henne på dig själv istället? Hon kommer aldrig att ändra sig förrän tåget rullar ut från stationen. Först då vet du om hon kommer att springa efter eller välja att stå kvar. För "han" kan ju faktiskt vara en exit för att hon inte klarar av/vågar/orkar göra slut.

Så vifta med flaggan, skrik "All Aboard!!" och kliv ombord, stäng dörren och sätt tåget i rullning. Ovasett om hon står kvar på perrongen eller plötsligt inser att nu jävlar blir till till att springa som faan så har du börjat din egna resa bort till något bättre.
  • Anonym (mamma)
    de Robespierre skrev 2011-06-08 10:09:57 följande:
    Och när skall du börja satsa på dig själv? Lägga ned alla den energi och fokus som du har lagt på henne på dig själv istället? Hon kommer aldrig att ändra sig förrän tåget rullar ut från stationen. Först då vet du om hon kommer att springa efter eller välja att stå kvar. För "han" kan ju faktiskt vara en exit för att hon inte klarar av/vågar/orkar göra slut.

Så vifta med flaggan, skrik "All Aboard!!" och kliv ombord, stäng dörren och sätt tåget i rullning. Ovasett om hon står kvar på perrongen eller plötsligt inser att nu jävlar blir till till att springa som faan så har du börjat din egna resa bort till något bättre.
    Precis!!!!
  • barbapappa01
    de Robespierre skrev 2011-06-08 10:09:57 följande:

vet inte hur (o)tydlig jag varit men jag upplever att det är här jag är, just nu. Det är inte henne jag fokuserar på just nu utan mig själv och min framtid. Ringen är av och jag tittar framåt utifrån mitt eget liv och mina möjligheter/drömmar. Tåget är i rullning.

Men visst är det komplicerat, inte minst med tanke på barnen. Vore det inte för dem skulle jag sannolikt vara utom synhåll redan. Det är inte lika "lättvindigt" att tvinga in barnen i en sån här process, ett nytt liv där det blir de som faktiskt får bära det tyngsta lasset.
    Det är de som får packa sina små väskor på söndagarna och åka mellan olika hem, i värsta fall med lojalitetskonflikter, vara utan ena föräldern på jul och andra helger, missa kusinernas födelsedagar etc. etc.

Jag tycker det är rimligt att man tar ett beslut (som jag faktiskt känner att jag gjort) men också tillåter sig att vila på hanen - att komma till en punkt där Slutet, verkligen känns som ett slut och inte ett steg på vägen. För mig, just nu, innebär det att vänta in tillfället för ett konstruktivt samtal.
    Min förhoppning är att vi kan ha ett sånt inom kort.

Kanske tänker jag fel, kanske skapar detta ännu mer frustration och bitterhet. Då får jag lära mig av detta till nästa äktenskap..
    Tack för era tankar och råd, även (särskilt) de skarpa och smått provocerande!
  • MammaMu01
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 10:42:57 följande:
    vet inte hur (o)tydlig jag varit men jag upplever att det är här jag är, just nu. Det är inte henne jag fokuserar på just nu utan mig själv och min framtid. Ringen är av och jag tittar framåt utifrån mitt eget liv och mina möjligheter/drömmar. Tåget är i rullning.

Men visst är det komplicerat, inte minst med tanke på barnen. Vore det inte för dem skulle jag sannolikt vara utom synhåll redan. Det är inte lika "lättvindigt" att tvinga in barnen i en sån här process, ett nytt liv där det blir de som faktiskt får bära det tyngsta lasset.
    Det är de som får packa sina små väskor på söndagarna och åka mellan olika hem, i värsta fall med lojalitetskonflikter, vara utan ena föräldern på jul och andra helger, missa kusinernas födelsedagar etc. etc.

Jag tycker det är rimligt att man tar ett beslut (som jag faktiskt känner att jag gjort) men också tillåter sig att vila på hanen - att komma till en punkt där Slutet, verkligen känns som ett slut och inte ett steg på vägen. För mig, just nu, innebär det att vänta in tillfället för ett konstruktivt samtal.
    Min förhoppning är att vi kan ha ett sånt inom kort.

Kanske tänker jag fel, kanske skapar detta ännu mer frustration och bitterhet. Då får jag lära mig av detta till nästa äktenskap..
    Tack för era tankar och råd, även (särskilt) de skarpa och smått provocerande!
    Vad bra att du tänker på dig själv! Det måste du göra för att komma vidare. Att du känner ilska är inte konstigt - snarare helt normalt. Använd ilskan till något konstruktivt. Träna, rensa garderoben eller snickra på staketet. Vad som helst som håller dig sysselsatt är bra. Glad

Jag förstår att du tänker på barnen. Och de vill säkert helst att mamma och pappa är sams och bor under samma tak. Men huvudsaken är ju att de känner sig älskade av er båda. Det är en process även för dem. Och när kaoset lagt sig - och det kommer det att göra - så har de anpassat sig till sitt nya liv.

Jag var faktiskt på familjerådgivningen - alldeles själv - och fick ett mycket bra samtal med en terapeut. Och han sa att just det - att man inte ska vara så orolig för barnen. De landar så småningom.

Så, ta hand om dig själv. Se till att få ur dig din ilska, besvikelse och frustration. Då kan du tänka lite klarare om ett tag. Och så hoppas jag att ni får ett konstruktivt samtal.
  • barbapappa01
    MammaMu01 skrev 2011-06-08 10:52:48 följande:
    Vad bra att du tänker på dig själv! Det måste du göra för att komma vidare. Att du känner ilska är inte konstigt - snarare helt normalt. Använd ilskan till något konstruktivt. Träna, rensa garderoben eller snickra på staketet. Vad som helst som håller dig sysselsatt är bra. Glad

Jag förstår att du tänker på barnen. Och de vill säkert helst att mamma och pappa är sams och bor under samma tak. Men huvudsaken är ju att de känner sig älskade av er båda. Det är en process även för dem. Och när kaoset lagt sig - och det kommer det att göra - så har de anpassat sig till sitt nya liv.

Jag var faktiskt på familjerådgivningen - alldeles själv - och fick ett mycket bra samtal med en terapeut. Och han sa att just det - att man inte ska vara så orolig för barnen. De landar så småningom.

Så, ta hand om dig själv. Se till att få ur dig din ilska, besvikelse och frustration. Då kan du tänka lite klarare om ett tag. Och så hoppas jag att ni får ett konstruktivt samtal.
    Det är inte så att jag är orolig för att barnen inte ska klara sig, det är jag helt övertygad om att de gör. Däremot är jag nästan lika övertygad att de får det sämre om vi splittrar en kärleksfull familj som faktiskt fungerar (som vår) - och ersätter detta med ett vv-liv där nya "pappor" oh "mammor" ska introduceras i deras liv.

Vi pratade igår om hur vi i efterhand kan beskriva vad som faktiskt hände, varför vi gick isär, men vi har inget bra svar. Ingen av oss, helt ärligt. I relationer med mycket bråk och/eller lite kärlek/passion, kommunikationsproblem eller väldigt olika grundsyn/intressen etc. - så kan det vara rimligt (och ibland klokt) att dela på sig. I de situationerna tror jag faktiskt barnen kan få det bättre. Det finns dock ingen bättre förklaring i vårt fall än (ungefär): "mamma blev förälskad och vill hellre vara med en annan pappa trots att vi har det bra och hon älskade mig på alla sätt. Packa väskorna nu så åker vi."

Nu är det ändå där vi är och jag får se till att de får en lycklig pappa igen.
    Både för deras och min skull.
  • Milk and Coffee

Barbapappa01: hur små är era barn? Vet de ännu? Har ni testat familjerådgivning? För en neutral part kan ge en annan vinkel i alltihop något som din fru verkar vara i behov av, hon kanske lyssnar mer på en neutral part det kanske ändå inte blir ni men ni kanske kan hitta ett avslut som är på en bra nivå. Vi har varit på rådgivning och det har fått oss att kunna prata mer och bättre.

• barbapappa01
    Milk and Coffee skrev 2011-06-08 11:10:52 följande:
    Barbapappa01: hur små är era barn? Vet de ännu? Har ni testat familjerådgivning? För en neutral part kan ge en annan vinkel i alltihop något som din fru verkar vara i behov av, hon kanske lyssnar mer på en neutral part det kanske ändå inte blir ni men ni kanske kan hitta ett avslut som är på en bra nivå. Vi har varit på rådgivning och det har fått oss att kunna prata mer och bättre.
    Barnen är i 10-årsåldern och de vet lite men inte allt. Dvs. de har förstått/anat att allt inte står rätt till, det har vi märkt på deras reaktioner (viss oro, stress mm). Vi har då pratat (lite) med dem och förklarat att vi inte mår så bra just nu, att vi ibland tänker på jobbiga saker (det förstår de) - men att det inte har med dem att göra.
    Vi älskar dem och de behöver inte oroa sig. Detta har de förstått bra och tagit till sig, blivit lugnare.

Idag hade frun haft ytterligare ett sånt (bra) samtal då de undrade vart jag var (jag stack innan de vaknade). Då hade hon kort förklarat att vi behöver vara "i olika rum" ibland, precis som pojkarna när de är lite osams.. Detta hade de också uppfattat och reagerat bra på.

Vi provade FR en gång (precis i början av krisen) men kände inget större förtroende för rådgivaren, kanske var vi inte heller mogna för att prata (särskilt inte frun). Det är möjligt att vi hamnar i ett läge där det känns meningsfullt för oss båda att återuppta ett sånt samtal, det beror på hur allt utvecklar sig.
    Idag känns det inte som att vi gemensamt behöver prata med någon tredje part - utifrån vår relation och våra beslut. Det funkar bra om vi har samtalsstöd på varsitt håll, tror jag (även om hon inte har det).

Kommer vi i ett läge där vi helt och hållet beslutar om skilsmässa kanske det vore bra ändå, men det beror på hur vi känner då.
  • MammaMu01
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 11:18:13 följande:
    Barnen är i 10-årsåldern och de vet lite men inte allt. Dvs. de har förstått/anat att allt inte står rätt till, det har vi märkt på deras reaktioner (viss oro, stress mm). Vi har då pratat (lite) med dem och förklarat att vi inte mår så bra just nu, att vi ibland tänker på jobbiga saker (det förstår de) - men att det inte har med dem att göra.
    Vi älskar dem och de behöver inte oroa sig. Detta har de förstått bra och tagit till sig, blivit lugnare.

Idag hade frun haft ytterligare ett sånt (bra) samtal då de undrade vart jag var (jag stack innan de vaknade). Då hade hon kort förklarat att vi behöver vara "i olika rum" ibland, precis som pojkarna när de är lite osams.. Detta hade de också uppfattat och reagerat bra på.

Vi provade FR en gång (precis i början av krisen) men kände inget större förtroende för rådgivaren, kanske var vi inte heller mogna för att prata (särskilt inte frun). Det är möjligt att vi hamnar i ett läge där det känns meningsfullt för oss båda att återuppta ett sånt samtal, det beror på hur allt utvecklar sig.
    Idag känns det inte som att vi gemensamt behöver prata med någon tredje part - utifrån vår relation och våra beslut. Det funkar bra om vi har samtalsstöd på varsitt håll, tror jag (även om hon inte har det).

Kommer vi i ett läge där vi helt och hållet beslutar om skilsmässa kanske det vore bra ändå, men det beror på hur vi känner då.

Ja, det är svårt detta. och precis som du skriver så måste man ju förklara för barnen. Och det är ju lättare för dem att förstå om det varit bråk eller att mamma och pappa inte mått bra tillsammans. I ert fall har det ju varit en lycklig familj.

Det är ju sådana tankar jag själv har just nu. Kan jag gå fast vi har det ganska bra? För att jag inte är kär i min man och vill vara lyckligare? Synnerligen själviskt. Och det kan jag inte stå för inför barnen. Inte just nu. Jag måste ge mitt äktenskap en andra chans. Det är barnen värda.

Att din fru vill ge sig in i en relation med en gift man... ja, det låter ju inte helt genomtänkt. Vet jag av egen erfarenhet. Kan sluta med att hon står alldeles ensam. Men det är ju hennes beslut, som du redan påpekat.

Svar på tråden Inte kär i min man