barbapappa01 skrev 2011-06-06 20:01:43 följande:
Dagen började uruselt med en fruktansvärd svacka. Efter ett par bra snack och beslut så har det dock utvecklats till en riktigt bra dag och det känns som jag är tillbaka på banan igen. I början av veckan så bestämde jag mig för att släppa taget och låta henne få frihet och fatta sina egna beslut om sin framtid, utan mitt inflytande och pressande. Det funkade bra tills i fredags, jag fick lite panik då jag insåg att jag höll på att glida iväg och släppa henne för gott.
Under helgen blev det därför ganska så svajigt även om den samtidigt var avslappnad och trevlig tillsammans med familjen på landet. I morse upplevde jag alltså att jag var på "fel plats", obekväm och mycket stressad över de närmaste veckorna.
Nu har vi alltså bestämt att bryta lite mer ordentligt. Vi tar de kommande veckorna, sköter oss själva och turas om med barnen. Jag har börjat fokusera på mig själv och min egen tillvara igen, försöka att må bra - och börjar så smått att tänka mig en framtid utan henne. Inte för att ge upp men för att känna att jag är på väg mot ett bättre liv - oavsett om det är med eller utan henne.
Risken är förstås att jag glider iväg igen, att jag upptäcker att jag inte vill ha tillbaka henne. Men är en risk vi får ta, både hon och jag. Det är inte så att jag är intresserad av att ge mig ut och jaga eller så men mitt sinne kommer nog att öppnas mer och mer den kommande tiden. Detta är hon medveten om och beredd att ta.
Hon får nu känna fulltändig frihet att tänka över hur hennes framtid ska bli, hon behöver inte känna att jag hänger som ett "ok" och drar i henne, eller att hon behöver ta hänsyn till mina känslor - som fallet delvis varit under den gångna tiden. Tror det blir bra för oss båda även om framtiden fortfarande är oviss.
Blir spännande att se hur länge det dröjer till nästa svacka och hur den tar sig i uttryck.. 
Det du behöver/måste göra är att själv ge dig tillåtelse att börja leva själv lite grann. Du har under en alldeles för lång tid levt igenom henne, andats genom henne och anpassat ditt liv efter henne. Det verkar har funnits någon symbios mellan er men där hon har tagit all positiv kraft och du har försett henne med alla förutsättningar. Du har snudd på utplånat dig själv i dina ansträngningar till att vara den perfekta mannen. Och samtidigt effektivt dödat en del av spänningen och det ovissa som måste finnas i ett förhållande för att hålla passionen vid liv. Din vilja att göra allt för henne och din kärlek till henne verkar inte ha några begränsningar. Du verkar kunna gå genom eld och vatten för henne.
Men samtidigt så har hon lärt sig detta. Hon vet
exakt var hon har dig. Oberoende av alla timmar av samtal mellan er, dina ansträngningar att tala henne tillrätta och komma överens i en skön konsesus utnyttjas av henne (kanske omedvetet). För alla hot, konsekvenser, ultimatum osv tar hon lätt på eftersom hon vet att du kommer att ta emot henne med "öppna armar" ifall hon skulle ångra sig. Så säker är hon på dig. För din kärlek till henne är så stark, så tydlig och så villkorslös så det är lite "Barnens Dagslotteri" för henne = Vinst Varje Gång. Om det skiter sig med den andre så tror hon att du kommer att förlåta henne. Så tolkar hon det i mina ögon.
Du blandar ihop kärlek och självkänsla/respekt. Hon är så säker på sitt värde i dina ögon att hon har tappat respekten för dina känslor och dig som person. Ja, du kanske blir förbannad för att jag skriver detta men denna bit måste ni reda ut. För hon kan inte få ett Carte Blanc där hon får alla alternativen utan att behöver stå för eventuella konsekvenser av sitt val. Ni är två om detta. Du måste tänka på dig själv i detta spel.
Det du behöver/måste göra är att ge dig ut och få ett miljöombyte. Du kan inte fortsätta att gå i ditt "Pompeji bland ruiner" (tack Olle Adolphsson) och vänta på att hon skall bestämma sig. Sålänge du gör det kommer du fortsätta att vara emotionell gisslan i detta drama. Det du behöver göra är (lite klyschigt) ut och träffa andra av det motsatta könet. För att få distans till din nuvarande situation, att boosta din självkänsla/bild och inse att du faktiskt är gångbar bland andra och attraherar det motsatta könet, att upptäcka att hon inte är ditt enda val här i livet och att allt inte står och faller med henne, att få dett med dig hem så att du kan se det som sker i ett annat ljus. Det handlar inte om att du skall ut och ragga up något eget som nån typ av hämnd. Snarare att du skall upptäcka att livet inte tar slut här. Att det finns en fortsättning - antingen med din fru eller utan henne. Men att du är en egen individ och att du inte är beroende av henne. Att du kan släppa en ev. rädsla att bli övergiven, sviken eller "ratad". För vad som händer som kommer det finnas nya potentiella partners därute som är villiga att vara mer rädd om och uppskatta den kärlek som du vill ge - om nu din fru nu väljer att inte dela samma väg som dig.
Och när du upptäcker din "gångbarhet på marknaden", kanske knyter några nya kontakter så kommer din utstrålning att förändras. Du kommer inte långre vara så "desperat" i din vilja att rädda ert förhållande. Och det kommer hon märka/känna. Det konstiga är att en del blir då väldigt oroliga och inser plötsligt att något hotfullt har skett och nu är det på riktigt. Typ ju mindre du försöker destom mer intresserad blir hon.
För det handlar inte om att du skall sluta älska din fru. Det handlar om att du skall börja älska dig själv.