• Milk and Coffee

Inte kär i min man

Det har varit från och till mellan mig och min man, vi har små barn så jag tänkte att det går över. Mer och mer började jag känna intresse för min manliga omgivning men det stannade vid flörtande men så helt plötsligt kom en man in i mitt liv som jag visserligen kännt sedan tidigare men som hänförde mig så till den milda grad att jag tror inte jag upplevt något sådant tidigare. Han var dock tydlig med att han ville stanna med familjen och i början var det nog mest spänning men vi båda blev kära och träffades mer och mer. Till slut efter ca 1 år så brakade allt som det nog alltid gör och vi blev påkomna av min man, hans hustru förlät med löftet om att bryta all kontakt. Innerst inne hade jag nog feg som jag är hoppats att han skulle slänga ut mig. Men han sa att han älskade mig trotts allt jag gjort trotts att jag sa att jag bara kände vännskap för honom och vi har länge och väl diskuterat hur han ens vill vara kvar med någon som mig. Nu känns det som att jag måste vara den prefekta hustrun för att gottgöra. All kontakt med den adnre är bruten men jag saknar honom något enormt. Jag älskar min man som vän men jag känner ingen attraktion till honom vill nog egentligen han ska träffa någon som verkligen älskar honom. Jag får verkligen tänka mig bort om det ska fungera med sex och det känns för jäkligt och det värsta är att jag tror att han vet att jag gör det men han vill ändå ha mig. Vi har det bra i allt annat, bråkar aldrig, har kul som vänner, stor vännskapskrets, hus, fasta jobb osv osv man är ju en idiot om man lämnar det samtidigt är jag så sjukt olycklig och jag hatar verkligen mig själv för att jag inte kan uppskatta den underbara man jag har som förtjänar så mycket bättre än mig. Är det någon som varit i liknande situation som kommit ur det, där det blivit bättre?

• Svar på tråden Inte kär i min man
  • 45 Ã¥r

Jag har också läst den här tråden med intresse, för jag har fastnat rejält i ambivalensträsket... Har varit gift i 15 år, och har tre barn (16, 14 och 10). Har tappat intimkänslorna sedan flera år tillbaka men bitit ihop för "paketets" skull. Vi har skött Familjen AB helt okej, dock med en hel del tjafs under alla år. Det utvecklas ofta en maktkamp mellan oss, oftast gällande småbagateller. Stör mig också på många saker som med åren har växt till enorma energitjuvar för min del. (Väskor som aldrig packas upp, projekt som aldrig blir slutförda mm). Men det viktigaste biten är att jag vill inte ha sex, det har jag inte haft lust till på många år, utan har ställt upp då det inte har gått att undvika. Men det har inte känts bra sista åren. Och att kyssas har jag definitivt inte haft lust till! Jag har heller inte haft lust på länge att göra nåt på tu man hand med honom. Inte resa bort bara vi tex.

Strax före jul fick jag känslor för en annan man som jag känt sen förut, och under våren har våra känslor växt sig starkare. Han avslutade ganska snabbt sitt särboförhållande som han hade sen 5 år tillbaka (innan dess var han gift i 18 år med en annan), eftersom han tydligt kände att han inte hade rätt känslor där längre. Men det är svårare för mig med barn, hus och gemensam ekonomi mm.

Förra sommaren reste vi till Turkiet, bara vår familj. Men inte ens där i två veckor utan måsten och krav kunde jag framkalla nån lust eller attraktion. Var inte ens sugen på att ligga och kramas i sängen! Så när hösten kom blev jag än mer distanstagande, och såklart mottaglig för en ny förälskelse. Till saken bör sägas att vi (jag och min nya förälskelse) kände nåt för varandra även för sex år sen när han skildes, men då var jag inte lika mottaglig och beredd att ge efter för dessa känslor eftersom barnen var mindre.

När jag i januari sa att jag var less och funderade på skilsmässa, och att jag trodde det var försent att reparera, blev jag förvånad över hans reaktion. Jag var säker på att han skulle säga nåt i stil med "Ja, du har rätt." Istället blev han panikslagen, hade inte fattat att det var så illa, och för honom har det bara funnits mig, och han vill göra ALLT för att rädda äktenskapet.

Min magkänsla (och stora delar av mitt förnuft) säger ”Gå! Du har känt så här länge!” Men en liten bit av mitt förnuft säger ”Var inte så ego. Så illa är det inte, varför rasera allt?” Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att bli helt trygg i mitt beslut, men det kanske inte går helt enkelt…? Mitt samvete och förnuft säger att jag borde försöka känna, verkligen känna, om det inte finns några känslor kvar hemma som går att väcka till liv. För allas skull. Men kanske mest för barnens skull. Annars kanske det blir så att jag funderar på hur det hade blivit om jag hade försökt… Fast samtidigt kan jag inte förstå hur jag ska kunna försöka hemma när mina känslor är hos den andra mannen…! Det känns omöjligt! Och det här vacuumtillståndet jag befinner mig i nu är förödande, känner mig som en levande död.

Till saken hör att jag älskar att dansa, det är mitt intresse som jag verkligen brinner för. En passion! Gjorde det långt innan jag gifte mig, och tog upp det intresset igen för ca sex år sedan när barnen blivit så pass stora att jag inte var lika behövd längre och ville ha lite egen tid. Jag har INTE varit ute på dans för att träffa någon, utan för att det ger mig glädje och motion. Men... min förälskelse dansar också, så om jag ska låta bli att träffa honom måste jag ge upp min största intresse! Och det känns fruktansvärt jobbigt det också... Och även om jag gör det i ett halvår eller mer så kanske det bara blossar upp igen sen. Eller så kanske det blir nån annan längre fram... nu när jag har öppnat upp den där boxen så att säga, boxen som längtar efter närhet och att vilja göra något på tu man hand med sin partner.

Om jag tittar objektivt på min man ser jag en man som för många skulle anses som ett kap. Ser bra ut för sin ålder, trevlig, fantastisk pappa osv. Jag tycker om honom som person, men det är mer vänskapliga känslor från min sida sen många år tillbaka. Är det rätt att stanna om man bara känner så? Ska jag trycka tillbaka mina känslor i boxen och fortsätta bita ihop för barnens skull? Eller är det dags att gå...?

• Milk and Coffee

45 år: i din situation hade jag definitivt gått, era barn är så pass stora att de kommer att förstå. Att du inte ens känner för sex eller kyssar är ett tecken på att kärlekskänslorna är helt slut från din sida, så är det inte för mig jag gillar ändå närhet med min man men skulle jag börjar känna som du skulle jag gå. Du har bara ett liv, ta vara på det! Din man förtjänar att också hitta en ny förälskelse någon som verkligen vill ha honom. Ekonomi, vänner etc ordnar sig!!

• MammaMu01
    de Robespierre skrev 2011-06-09 13:40:07 följande:
    Du kan inte få tillbaka ert gamla förhållande. Det är borta. Dött. Tillintetgjort. Om ni försöker återskapa just detta så är det att återvända till det som ledde fram till otroheten.

Om man skall lyckas kunna fortsätta tillsammans så krävs det att man tillsammans skapar ett nytt förhållande. Bränn alla gamla mönster och vanor. Nu är det dags att tänka om och att komma på vad det är i förhållandet som fattades. och vad som kan göras bättre. Se det som att starta om helt från början. Och inget  hindrar att man gör det ordagrant och börjar dejta igen.

Men glöm inte bort att det ytterst sällan går att återskapa den där förälskelsen man känner i början. Däremot så kan man känna en stor kärlek och det är ju dit alla kommer att hamna (om de har tur) för eller senare.

Om man lyckas gå vidare så är det viktigt att den som har bedragit inte tar på sig skuldrollen hela tiden. Att man känner sig skyldig och "måste" en massa saker eller får finna sig i en underkastad roll pga det som har skett. Båda båda ta sin plats i förhållandet annars riskerar den ena att tillsist känna sig kvävd, nedtryckt och inlåst vilket kan leda till återfall eller ett totalt uppbrott.
    Du har så rätt! Det är ju precis det det handlar om. Men hur ska man nå fram? När man försökt gång på gång?

Som någon skrev tidigare: måste man kasta otroheten (som är avslutad för min del) i ansiktet för att få maken att förstå allvaret? Oj, vet inte om jag ens orkar detta...
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (mamma) skrev 2011-06-09 14:43:44 följande:
    Det är inte din man du är arg på, det är dig själv. Härbärgera den där ilskan med bakomliggande sorg hos dig själv så blir förutsättningarna bättre. Det är ingen bra utgångspunkt för ett samtal att du kastar dig i strupen på din ovetande man. Så samla ihop dig någorlunda innan du gör det nödvändiga: berättar allt, utan försköningar eller förminskande av din egen roll. Man ska varken skylla ifrån sig eller ta skit.
    Det här klarar. du. Som Jonas G säger: du har ingen chans. Ta den!
    Jag behöver faktiskt inte ha någon som talar om för mig vem jag är arg på eller inte. Jag har rätt till mina egna känslor och egna upplevelser, även om det "bara" är på ett nätforum och jo, jag är arg på min man. Jättearg.
    Därmed inte sagt att jag inte är arg på mig själv eller känner sorg, för det är jag och det gör jag men ja, jag är skitarg på min man som verkar tycka att han kan rycka på axlarna åt mina behov och inte behöver lyssna på mig.
  • MammaMu01
    45 Ã¥r skrev 2011-06-09 14:49:26 följande:
    Jag har också läst den här tråden med intresse, för jag har fastnat rejält i ambivalensträsket... Har varit gift i 15 år, och har tre barn (16, 14 och 10). Har tappat intimkänslorna sedan flera år tillbaka men bitit ihop för "paketets" skull. Vi har skött Familjen AB helt okej, dock med en hel del tjafs under alla år. Det utvecklas ofta en maktkamp mellan oss, oftast gällande småbagateller. Stör mig också på många saker som med åren har växt till enorma energitjuvar för min del. (Väskor som aldrig packas upp, projekt som aldrig blir slutförda mm). Men det viktigaste biten är att jag vill inte ha sex, det har jag inte haft lust till på många år, utan har ställt upp då det inte har gått att undvika. Men det har inte känts bra sista åren. Och att kyssas har jag definitivt inte haft lust till! Jag har heller inte haft lust på länge att göra nåt på tu man hand med honom. Inte resa bort bara vi tex.

Strax före jul fick jag känslor för en annan man som jag känt sen förut, och under våren har våra känslor växt sig starkare. Han avslutade ganska snabbt sitt särboförhållande som han hade sen 5 år tillbaka (innan dess var han gift i 18 år med en annan), eftersom han tydligt kände att han inte hade rätt känslor där längre. Men det är svårare för mig med barn, hus och gemensam ekonomi mm.

Förra sommaren reste vi till Turkiet, bara vår familj. Men inte ens där i två veckor utan måsten och krav kunde jag framkalla nån lust eller attraktion. Var inte ens sugen på att ligga och kramas i sängen! Så när hösten kom blev jag än mer distanstagande, och såklart mottaglig för en ny förälskelse. Till saken bör sägas att vi (jag och min nya förälskelse) kände nåt för varandra även för sex år sen när han skildes, men då var jag inte lika mottaglig och beredd att ge efter för dessa känslor eftersom barnen var mindre.

När jag i januari sa att jag var less och funderade på skilsmässa, och att jag trodde det var försent att reparera, blev jag förvånad över hans reaktion. Jag var säker på att han skulle säga nåt i stil med "Ja, du har rätt." Istället blev han panikslagen, hade inte fattat att det var så illa, och för honom har det bara funnits mig, och han vill göra ALLT för att rädda äktenskapet.

Min magkänsla (och stora delar av mitt förnuft) säger ”Gå! Du har känt så här länge!” Men en liten bit av mitt förnuft säger ”Var inte så ego. Så illa är det inte, varför rasera allt?” Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att bli helt trygg i mitt beslut, men det kanske inte går helt enkelt…? Mitt samvete och förnuft säger att jag borde försöka känna, verkligen känna, om det inte finns några känslor kvar hemma som går att väcka till liv. För allas skull. Men kanske mest för barnens skull. Annars kanske det blir så att jag funderar på hur det hade blivit om jag hade försökt… Fast samtidigt kan jag inte förstå hur jag ska kunna försöka hemma när mina känslor är hos den andra mannen…! Det känns omöjligt! Och det här vacuumtillståndet jag befinner mig i nu är förödande, känner mig som en levande död.

Till saken hör att jag älskar att dansa, det är mitt intresse som jag verkligen brinner för. En passion! Gjorde det långt innan jag gifte mig, och tog upp det intresset igen för ca sex år sedan när barnen blivit så pass stora att jag inte var lika behövd längre och ville ha lite egen tid. Jag har INTE varit ute på dans för att träffa någon, utan för att det ger mig glädje och motion. Men... min förälskelse dansar också, så om jag ska låta bli att träffa honom måste jag ge upp min största intresse! Och det känns fruktansvärt jobbigt det också... Och även om jag gör det i ett halvår eller mer så kanske det bara blossar upp igen sen. Eller så kanske det blir nån annan längre fram... nu när jag har öppnat upp den där boxen så att säga, boxen som längtar efter närhet och att vilja göra något på tu man hand med sin partner.

Om jag tittar objektivt på min man ser jag en man som för många skulle anses som ett kap. Ser bra ut för sin ålder, trevlig, fantastisk pappa osv. Jag tycker om honom som person, men det är mer vänskapliga känslor från min sida sen många år tillbaka. Är det rätt att stanna om man bara känner så? Ska jag trycka tillbaka mina känslor i boxen och fortsätta bita ihop för barnens skull? Eller är det dags att gå...?
    Ja, jag känner igen mig i det du skriver. Det är så svårt när man känner ambivalens. Och jag tror inte man kan tänka sig fram till en lösning. Man får nog väga för- och nackdelar och sedan ta beslut. Lätt att skriva, jag vet. Jag har bestämt att iaf ge mitt äktenskap ett år till av seriöst försökande från min sida. Sedan får vi se hur det går.
  • MammaMu01
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-09 15:09:46 följande:
    Jag behöver faktiskt inte ha någon som talar om för mig vem jag är arg på eller inte. Jag har rätt till mina egna känslor och egna upplevelser, även om det "bara" är på ett nätforum och jo, jag är arg på min man. Jättearg.
    Därmed inte sagt att jag inte är arg på mig själv eller känner sorg, för det är jag och det gör jag men ja, jag är skitarg på min man som verkar tycka att han kan rycka på axlarna åt mina behov och inte behöver lyssna på mig.
    Håller med dig. Situationen är så komplex och innebär en massa olika känslor på samma gång. Det är ju därför det är så svårt. Så man kan absolut vara arg och besviken på både sig själv och maken (och älskaren med för den delen).
  • MammaMu01
    Milk and Coffee skrev 2011-06-09 08:46:57 följande:
    Ja när det gäller det där sista kontakten ja det kan tyckas att släpp det för det finns inget att vinna bara gå vidare men jag känner att jag hade jättesvårt att släppa att det sista vi sa var hårda ord. Jag accepterar att han vill hålla kvar familjen och jag vet att han har en kärlek till sin fru fast det inte är samma passion det är ju samma som jag känner för min man, vi har pratat mycket om våra förhållanden under detta 1,5 året och jag vet MYCKET om dem på gott och ont. Så jag gjorde en fuling jag skrev ett brev tillbaka att jag bara ville ha ett värdigt avslut några snälla ord som avsked och så skrev jag lite av de elaka saker han sagt om sin fru så att han inte skulle våga visa brevet för henne och det gav effekt jag fick ett riktigt brev tillbaka där han berättade hur jobbigt det varit hur sårad hon var och hur nära det varit att hon dragit från honom och det jag verkligen behövde att han tänker på mig, saknar mig och aldrig kommer glömma det vi haft men att vi inte kan ha kontakt mer och det vet jag också och det accepterar jag och jag VILL ju fortsätta med min man och nu är det faktiskt lättare NU kan jag gå vidare och ändå ha våra fina minnen i min minnesburk utan att de är smutskastade av onda ord och det känns så mycket bättre. Jag vet att vår kärlekshistoria innefattar stora svek mot våra nära samtidigt vill jag inte föringa det vid hade. Min man har accepterat att det hände att jag blev kär i en annan, jag skulle kunna berätta för honom att jag tagit kontakt igen bara för att få ett avslut för han vet att ajg sörjer att avslutet blev så illa det hade han var OK med men jag tycker det är onödigt att dra upp det för jag tror att han tror att jag kommit längre i mitt läkande än vad jag gjort. Så nu vänder jag blad för gott...
    Alla är olika. Man är sig själv närmast, när det kommer till kritan. Jag är som du och det var viktigt för mig att avslutet blev bra. Så jag är glad att du fick det till slut. För mig har det hjälpt mig att acceptera och nu till slut släppa taget.
  • Anonym (Jag)

Någon skrev något om att man skulle behöva flytta till en trerummare för att känna efter, som att det var något negativt. Jag har lagt ned min själ i vårt hem, bjudit på middagar, ordnat kalas, men allt har jag gjort ensam. När jag bestämde mig för att flytta hade jag kunnat gå på dagen, utan att ta en pryl med mig, för det betyder inget för mig. Jag har jagat lyckan, trott att stort socialt umgänge, nytt kök, nya kläder, en hotellnatt skulle göra mig lycklig. Oss lyckliga. Och att vara lycklig en barnfri helg är kanske inte så svårt, inte ens det klarade vi sista tiden. Men det är ju i vardagen som man skall vara lycklig. Att tvättstugan var nyrenoverad när jag stod där och grät hade så klart ingen större betydelse. Nu har flyttat till en tvåa med mina två döttrar, och jag känner mig fri och ser bara möjligheter.

• de Robespierre
    45 Ã¥r skrev 2011-06-09 14:49:26 följande:

Först: Du skriver "- Har tappat intimkänslorna sedan flera år tillbaka.." och tror sedan att två veckor på semester i Turkiet skall förändra allt? Okey, Turkiet kan vara najs men även Turkiet har sina begränsingar, Allvarligt talat så tar det minst lika lång tid att vända skutan. Jag skulle säga att planera in det dubbla för att vara på den säkra sidan.

Och varje gång man tar kontakt med den "förbjudna" så faller man tillbaka till dag ett och får börja om igen för att försöka hitta fram till det man en gång hade med sin partner. Vetskapen om detta verkar det vara lite si och så med.

Att män inte fattar stundens allvar är legio. Vi har en förmåga att förringa eller åsidosätta "hot" som kommer innefrån. En kalr som stöter på frugan på en logdans är enklare att hantera och ställs med fördel mot en vägg innan han får smaka på ( för väggen gör att det svara bättre). Vi har ibland en ganska banal syn. När vi sedan få verkligheten serverad i ansiktet så fattar vi ingenting eftersom vi hela tiden ahr trott att vi har haft  hyffsat kontroll på läget (balanserat en pinne med spinnande tallrikar på pannan). Inte lätt, inte logiskt men sålänge de inte ramlar ned så är det väl OK?.

Om ens partner inte vill/kan/har förmågan att lyssna så kan det vara svårt. Om partnern vill förstå så möt henne/honom halvvägs. Det beror helt på den egna utgångspunkten. Det är aldrig över förrän "The Fat Lady Sings". Och det är upp till dig att bestämma när hon skall sjunga..
  • barbapappa01

Hej!

Det här blir mitt sista inlägg här och jag vill tacka av hela mitt hjärta för alla goda inlägg, för er öppenhet och generositet. Tråden har hjälpt mig att bättre förstå vad min fru går igenom samt gett mig en massa nya perspektiv.
    Ni har också bidragit lite till att stärka min egen självkänsla, känna att jag faktiskt duger och är en bra man.
    Vårt nuvarande läge är alltså att frun, efter ett lite dramatiskt dygn (häromdagen), har beslutat att ge sig själv en gnutta tid till eftertanke - i enskildhet och utan kontakter med mannen hon blivit förälskad i.

Varken hon eller jag tror väl att dessa veckor ska förändra jättemycket i grunden men det är alltid något. Ur hennes perspektiv (just nu) så ställer hon upp för min skull, kanske även för att döva sitt dåliga samvete lite. Ur mitt perspektiv så får hon en lite avgiftning (iofs väldigt kort) för att kanske kunna värdera sina val på ett lite mer realistiskt sätt.
    Hur det går för henne och det är inte heller något jag har något större intresse av att grubbla över. Hon får använda några veckor på bästa sätt utifrån sina känslor för att komma fram till något hon kan leva med.

Under tiden så har jag själv påbörjat min resa. Jag planerar för fullt hur min framtid ska se ut, hur jag vill leva, hur jag vill att mitt hem ska se ut, mina relationer. På vilket sätt jag vill inspirera/inspireras och väcka nyfikenhet (min och omgivningens). När nu frun gör ett ärligt försök (vilket jag verkligen applåderar) att bryta och komma till ett klokt beslut så vill jag inte vara sämre.
    I min planering just nu tänker jag mig två olika (men nya) spår. Ett där det finns utrymme för henne, om hon väljer att åka med - och ett där hon har valt en annan "researrangör". Det finns gott om planeringsarbete att göra och jag kan gott vänta in hennes beslut några veckor till, eller längre om hon behöver mer tid för sig själv.

I denna process, att fatta beslut som jag mår bra av, har jag konstaterat att jag inte alltid mår bra av att komma in här på familjeliv. Det är för mycket elände och "slagsida" i diskussionerna som delvis förvränger världsbilden (iaf min) och skapar mer oro/ångest än klarhet.

Under en period kommer jag därför att hålla mig borta härifrån.
    Hoppas ni får ett fortsatt bra samtal.

Lycka till med era relationer och era liv! Tack. Glad

Glada hälsningar
    Stefan

ps.
    Hänger kvar nån dag till för att "runda av". Om det därefter är någon som vill ha en fortsatt kontakt får ni gärna maila: [email protected]

Svar på tråden Inte kär i min man