Milk and Coffee skrev 2011-12-05 08:59:56 följande:
Barbapappa01: så smärtsamt att läsa om dig för du har många likheter med min man och genom dig så läser jag hur mycket jag sårar men jag lämnade i alla fall min förälskelse och satsar till 100% sedan att inte känslorna är där helt är inget jag kan göra något åt men jag vill ändå försöka, trycker du det är fel?!
Nu är det inte min sak att tycka, det måste man ju få känna själv. I princip kan jag bara utgå ifrån min egen situation och mina egna erfarenheter - som ju skiljer sig lite från dina/era...
Om jag hade fått önska en enda sak vore det att hon verkligen hade ansträngt sig hårdare för att försöka bryta kontakten med sin vän. Jag vet att hon själv tycker att hon kämpade och försökte men uppehållen varade inte särskilt länge, nån vecka som mest mellan kontakterna (och nya lögner till mig). Inte en enda gång kom hon heller till mig och sa/erkände att hon misslyckats, att hon halkat tillbaka - utan det fick (tvingades) jag varje gång ta reda på själv och "dra" ur henne..
Min bild är att hon egentligen aldrig gjorde sina försök utifrån sina egna önskemål, hon ville egentligen aldrig bryta kontakten utan det blev mer efter påtryckningar från mig. Hon hade däför ingen direkt plan/strategi för att bryta relationen utan det kan mest liknas vid att hon försökte "hålla andan"... Dvs. inget annat som ersatte behovet, ingen annan att prata med (istället), inga kontakter med kurator/psykolog etc. Bara "försöka låta bli"...
Kanske bäst jag lägger till att detta är MIN bild av det som hände, hon själv har troligen en delvis annan upplevelse. Vi har lite olika bild/tolkning av vad som är kärlek/förälskelse, behov/beroende av bekräftelse.. Var och en får själv avgöra hur man upplever sin egen relation - givetvis - men ur min kunskap/erfarenhet och synvikel så är en förälskelse fullt jämförbar med vilket "beroende" som helst och därmed även de "verktyg"/metoder som krävs för att ta sig ur och bli "fri" från beroendet...
När hon säger till mig att hon "skulle kunna sluta - men bara inte vill" så hör jag vilken alkis som helst säga exakt samma sak om sitt beroende.. Inga jämförelser i övrigt..
(hennes "beroende" kan mycket väl visa sig vara det bästa/viktigaste som hänt henne.. under lång tid var hon ju "beroende" av mig på samma sätt och då klagade jag minsann inte...
)
I princip önskar jag att hon hade älskat mig tillräckligt och värderat det vi har tillräckligt högt för att orka bryta - på det sätt du lyckades med M.a.C.. Tycker det var starkt och modigt gjort, att våga bryta en så viktig relation och kämpa för det du hade/har hemma.
Att du fortsätter nu har jag egentligen inga synpunkter på eftersom det beror på hur du bedömer dina känslor och en möjlig utveckling.. Om din prognos är att det aldrig kommer att bli bättre så är jag tveksam (utifrån vad jag vet)... Även om din man själv säger att han inte vill "slippa" dig så är han troligen inte i stånd att förstå vad som är bäst för honom själv ur ett livsperspektiv.. OM det verkligen är så att han ska "tvingas" leva resten av sitt liv med en kvinna som inte känner någon särskild passion eller längtan till honom..
För min del så skulle jag inte vilja att hon stannade hos mig om hon inte älskade mig fullt ut, inte i längden. Däremot skulle jag nog kunna ge det ganska mycket tid åt att försöka, testa och se vad som hände - förutsatt (givetvis) att det var helhjärtat och att hon lyckats avsluta sin andra relation...
Sen blir frågan alltid hur lång tid man ska ge det.. När är det kört? För sent?
Har hört/läst om folk som hittar tillbaka efter två år eller mer.. och då får en riktigt rejäl passion.. och som aldrig trodde det skulle vara möjligt.
I vårt fall hemma så har vi hela tiden känt en stark attraktion till varandra och även stor närhet, något som jag upplever lite märkligt och svårt att få ihop med att man samtidigt inte känner så stark "förälskelse"... men jag har slutat att spekulera i detta och försöker nu arbeta med mig själv istället, acceptera hennes beslut och gå vidare.