Tonx skrev 2011-06-13 01:46:39 följande:
Mina tjejers förskola är också kanonbra! Men dessvärre så har äldsta hamnat i kläm nu, och det klandrar jag dem inte för, de kan ju inte anpassa allt efter henne. Men vi har varit överens länge om att hon är mogen att hoppa upp ett steg.
Lillan är också tidig, fast på ett lite annat sätt, den äldre är helt såld på läsa, skriva, räkna m.m medan den yngre varit tidig motoriskt mest men hon är också socialt före de i sin ålder, pratar bättre, fantiserar och leker med istället för bredvid sen länge. Henne kan de ge tillräcklig stimulans än så länge, hon har fått flytta till syskonavdelning tidigt för hon behövde de större barnen.
Jag läste inte innan jag började skolan, men annars är vi lika.
Själv har jag alltid haft dille på böcker, jag läser sjukt mycket och har alltid gjort.
I fjärde klass läste jag vuxenromaner och gjorde stavningsprov avsett för högstadiet.
När jag var 11 läste jag Sagan om Ringen första gången, när jag var 14 så läste jag den på engelska och som 15-åring läste jag Brott och straff första gången (Och mycket senare insåg jag att de flesta vuxna tycker den är svår).
Idag frågade min pojkvän hur många böcker jag håller på med, räknade att det var sisådär 10 som jag läser samtidigt. Vadå liksom, en för varje humör. :-P
Just nu läser jag en bok om tsar Nikolaj II, historienörd som man är. ^^
Tror det går att stimulera dom hyfsat bra tills de når ett visst stadie. Min kompis fick börja skolan ett år för tidigt för de gick inte längre, hon krävde för mkt helt enkelt.
Läste också sånna där tunga romaner för vuxna. Var inte gammal när jag läste grottbjörnens folk och sånt som mamma bokmal hade i bokhyllan, läste många böcker som jag egentligen var för ung för att förstå hela innebörden av, även om jag förstod alla orden. Hade nästan alltid alla rätt på alla former av rättstavning, vilket jag inte förstår idag, då jag mer tycker jag är som en dyslextiker rätt ofta med särskrivningar och omkull kastade bokstäver!
Sagan om ringen vägrade jag, för fatasy kan man ju fan inte läsa, jävla sagor

Idag läser jag nästan uteslutande fantasy

och thrillers typ koonts, men jag gillar även deckarna av Lee Child, för jag älskar karaktären Jack
Har dock inte vågat läsa på snart tre år, för jag försvinner ju in i boken och tappar hörseln och det har jag inte vågat göra med mini hemma. Sen kan jag ju läsa i dagar om inget avbryter mig som tex att någon kliver in genom dörren eller jag typ svimmar av blodsockerfall då
10 du brädar mig.. jag brukar hålla mig till 3-4 st, en som är lite filosofisk typ dalai lama nån thriller och nån fantasy eller nån annan blandning, oftast en på toa, filosofi/psykologi eller biografibok, sen nån på köksbordet och en i sovrummet. Mitt ex skrattade ofta åt alla mina böcker överallt.
Jag skulle vilja läsa all de där gamla klassikerna som man arbetade med i svenskan i skolan

Läsa om några och sen läsa dom andra också, jag gillar dom och nu börjar jag känna att jag vågar läsa och tappa bort mig själv lite mer
Historia är kul, men jag är så kass på namn, datum och allt det där, så även om jag läst det, även om jag liksom egentligen vet svaret så får jag aldrig fatt i det i huvudet när det behövs!!! Grrrr
Nu har jag ätit mariekex med ost till nattamat, nu skall jag in i dusch och sen i säng och hoppas på sömn
Tack för ikväll/natt