• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:39:15 följande:
    Summa summarum är det alltså inget konstigt och att tycka att det är fel att INTE göra abort men ofattbart, fruktansvärt och dömande att tycka att det är fel ATT göra abort.
    Ja, för ni kränker kvinnans egenvärde genom att anse att en sexuellt utnyttjad människa bör behålla barnet de bär på för att det är ett liv.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
    Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa.
    Lägg gärna inte ord i dessa "man"s munnar.
    Jag anser inte att hon är skyldig till nånting, hon är inte skyldig att göra på ett sätt för att jag tycker att det vore det rätta, hon är inte skyldig att varken dela min åsikt eller agera utifrån den. Och jag är fullt kapavel att se både kvinnans och embryots/fostrets värde.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:42:29 följande:
    Det finns en mycket hängiven pro life-kvinna som blev till i en våldtäkt, hon blev advokat och har egna barn. Jag kan bara inte komma på vad hon heter men det kan jag nog ta fram.

Hursomhelst kan man väl knappast hävda att det vore bättre att hon hade aborterats?
    Det hade inte gjort någon skillnad för mig men det viktigaste är ju självklart att mamman orkade och ville behålla barnet. Då är det ju bra, men hade hon inte velat och hade blivit tvungen att föda det mot sin vilja hade det givetvis vart fel. Pro life-kvinna, advokat eller annat. Spelar ingen roll vad barnet blir, huvudsaken är ju att barnet och mamman mår bra i så fall.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:46:11 följande:
    Ja, för ni kränker kvinnans egenvärde genom att anse att en sexuellt utnyttjad människa bör behålla barnet de bär på för att det är ett liv.
    Medans du inte kränker henne genom att anse att hon gör fel om hon INTE väljer att göra abort... Det haltar det där.

Som jag skrivit innan: Kvinnan bör göra vad HON vill och vad HON anser rätt. Jag säger däremot vad jag anser vore det rätta att göra.
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:48:11 följande:
    Lägg gärna inte ord i dessa "man"s munnar.
    Jag anser inte att hon är skyldig till nånting, hon är inte skyldig att göra på ett sätt för att jag tycker att det vore det rätta, hon är inte skyldig att varken dela min åsikt eller agera utifrån den. Och jag är fullt kapavel att se både kvinnans och embryots/fostrets värde.
    Jag tycker ju att det blir en kränkning mot hennes egenvärde eftersom du sitter och tycker att hon bör sätta barnets liv till världen istället.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Självklart är det upp till alla att göra precis som de vill. Men jag kan bara inte förstå hur man kan göra det. Givetvis kanske man hoppas att det ska komma något gott ur den hemska situationen, frågan är om det är rätt att gambla med ett liv för att se om det kommer något gott ur det, det är ju ingen garanti. 
    Samma invändning kan göras för alla barn, särskilt de som föds/kommer födas under så kallade "utsatta förhållanden".
    Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.
    Vilket bara är en invändning mot de som tycker att det är fel att göra abort och egentligen inte har så mycket med det jag skrev att göra. Jag har lättare att förstå den positionen än "abort är fel utom vid våldtäkt, för livet är heligt". Det är en inkonsekvent position.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:50:29 följande:
    Jag tycker ju att det blir en kränkning mot hennes egenvärde eftersom du sitter och tycker att hon bör sätta barnets liv till världen istället.
    Läs ovan.
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:50:12 följande:
    Medans du inte kränker henne genom att anse att hon gör fel om hon INTE väljer att göra abort... Det haltar det där.

Som jag skrivit innan: Kvinnan bör göra vad HON vill och vad HON anser rätt. Jag säger däremot vad jag anser vore det rätta att göra.
    Jag menar inte att man måste göra abort, vill man behålla barnet är det självklart att man ska göra det. Jag vill också att människor ska göra det som är bäst för de!! Det jag inte håller med om är att ni sitter och tycker att människor som inte vill ha barnet som blivit till efter en våldtäkt, även om hon inte vill ha barnet så anser ni att hon gör fel. Det är det jag stör mig på, människor gör precis vad de vill.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:49:11 följande:
    Det hade inte gjort någon skillnad för mig men det viktigaste är ju självklart att mamman orkade och ville behålla barnet. Då är det ju bra, men hade hon inte velat och hade blivit tvungen att föda det mot sin vilja hade det givetvis vart fel. Pro life-kvinna, advokat eller annat. Spelar ingen roll vad barnet blir, huvudsaken är ju att barnet och mamman mår bra i så fall.
    Nej givetvis spelar det ingen roll vad barnet blir, jag tog bara upp det som en success story, det finns flera men det var den jag kom på.

Rebecca Kiessling heter hon förresten.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:50:37 följande:
    Samma invändning kan göras för alla barn, särskilt de som föds/kommer födas under så kallade "utsatta förhållanden".
    Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.
    Vilket bara är en invändning mot de som tycker att det är fel att göra abort och egentligen inte har så mycket med det jag skrev att göra. Jag har lättare att förstå den positionen än "abort är fel utom vid våldtäkt, för livet är heligt". Det är en inkonsekvent position.
    Alltså jag tycker precis som ni här inne att alla människor gör precis som de vill. Jag kan bara inte förstå de som är emot när det gäller en våldtäkt och kvinnan INTE vill behålla barnet. Att fortfarande sitta och säga att det är fel anser jag är fel. Det är det som upprör mig och det är där jag tycker det är brist på empati från den sidan.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?