hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
Självklart är det upp till alla att göra precis som de vill. Men jag kan bara inte förstå hur man kan göra det. Givetvis kanske man hoppas att det ska komma något gott ur den hemska situationen, frågan är om det är rätt att gambla med ett liv för att se om det kommer något gott ur det, det är ju ingen garanti.
Samma invändning kan göras för alla barn, särskilt de som föds/kommer födas under så kallade "utsatta förhållanden".
hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.
Vilket bara är en invändning mot de som tycker att det är fel att göra abort och egentligen inte har så mycket med det jag skrev att göra. Jag har lättare att förstå den positionen än "abort är fel utom vid våldtäkt, för livet är heligt". Det är en inkonsekvent position.