• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Sarah f
    Jag är bara jag skrev 2011-06-15 14:32:08 följande:
    För att livet börjar vid befruktningen. Det finns ingen magisk gräns senare för när man kan säga att livet börjar. Alla anlag finns där från början,hjärtat slår efter bara 21 dagar. Abort är mord enligt mig och INGET jag nånsin skulle göra oavsett skäl. Men att drastiskt gå från fri abort och tillåtet till v.22 är för mycket i ett steg,men som andra länder har v.12 och obligatoriska kuratorsamtal innan ev. abort vore ett bra första steg.Vi har mest aborter i hela Europa-är det nåt att skryta över att vi inte tillåter våra små att födas?
    Obligatoriska kuratorssamtal? Hur skulle de fungera?
  • KristenTjej84

För att jag anser att barn är unika gåvor från Gud. Med en plan från ovan, oavsett hur dom blivit till.
    Dock har jag mer förståelse och sympati för de kvinnor som gjort abort pga våldtäkt eller incest, då de redan gått igenom ett helvete.
    Men så som jag har uppfattat det så utförs 90% av alla aborter i sverige, på helt livsdugliga små barn som kunde ha blivit vad som helst. Resultatet av två människors kärlek.
    Men att de bara inte tyckt att det var passande att ha barn just då. 

• Dr Mupp

För mig är rätten till fri abort en grundpelare i ett modernt samhälle. Förbud mot abort minskar heller inte antalet aborter, det ser vi ju i länder där abort är förbjudet. Det enda ett förbud gör är att det istället uppstår en marknad av illegala aborter. Oftast utförda av klåpare med smutsiga instrument. En procedur som ofta slutar med att även kvinnan dör.

I en perfekt värld skulle ingen bli gravid mot sin vilja och alla barn skulle födas friska. Nu är inte det här en perfekt värld. I vår värld finns det massor med kvinnor som inte bestämmer när och om hon vill ha sex. I vår värld gör folk misstag, de gör dumma chansningar och även om de faktiskt skyddar sig är inte skydden perfekta. I vår värld födds barn sjuka.

Ett barn ska aldrig vara ett straff. Detta oavsett om kvinnan är slarvig, oansvarig, blir våldtagen eller har frivilligt sex där skyddet falerar. Alla barn borde få födas önskade och av föräldrar som har möjlighet att ta hand om dem. Det är så lätt att säga att abort är fel för allt liv är heligt, men är allt liv värt att leva? Är det värt att föda fram ännu ett barn som kommer att svälta ihjäl innan det hinner bli ett år. Är det värt att föda fram ett barn som kommer att vanvårdas, misshandlas och mördas av sina föräldrar. Är det värt att föda fram ett barn som kommer ligga kopplad till maskiner under konstant smärta tills den tillsist dör av sin sjukdom?

Jag finns till tack vare att vi inte hade fri abort 1960 i Sverige. Jag har också på nära håll sett konsekvenserna av vad det innebär att födas oönskad och få växa upp med en mamma som inte är kapabel att ta hand om en. Det är ingen vacker syn.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Jennie med ie

Tjabba frågar om allt liv är värt att leva. Mitt svar på det är: kanske inte, men det är enligt mig bara den enskilda personen som ska avgöra att dess liv inte är värt att leva så att det ska sluta (och ett foster kan ju inte ta den ställningen), att det är fel av oss att avgöra att någon _annans_ liv inte är eller kommer att vara värt att leva.

• Sisotowbell

För min egen del är abort ingenting jag skulle vilja ha på mitt samvete men vad andra gör, det får de stå för och
    leva med. Moraliskt så anser jag nog att abort är inte försvarbart, att ta på sig den rollen om vad som är liv eller inte, värt eller inte är nog ganska drygt. Liv är ju alltid bara liv, så har det alltid varit i naturen men människan har alltid haft svårt för att låta det naturliga ha sin gång.

• Lilo82

Jag är för fri abort, och är glad att vi i Sverige har den valmöjligheten. Jag är också rädd för den våg av bakåtsträvande konservatism som går igenom Sverige just nu.

Ni som är emot abort får vara emot abort men i så fall BARA då det gäller er egen kropp. Blir ni gravida så har ni all rätt att säga "Jag är emot abort så jag vill behålla barnet". Men ni har ingen som helst rätt att försöka diktera för andra hur feeeeel de gör. Valet att göra abort är nog tillräckligt svårt ändå, både psykiskt och fysiskt än att ha en samling rabiata människor som säger att det är mord.

• Jennie med ie
    Lilo82 skrev 2011-06-20 11:44:21 följande:
    Ni som är emot abort får vara emot abort men i så fall BARA då det gäller er egen kropp. Blir ni gravida så har ni all rätt att säga "Jag är emot abort så jag vill behålla barnet". Men ni har ingen som helst rätt att försöka diktera för andra hur feeeeel de gör.
    Nej jag hävdar min rätt att vara emot abort även när det gäller andra. Jag tycker att handlingen är fel även när andra utför och genomgår den. Däremot anser jag mig inte som du säger ha rätt att diktera vad andra ska göra, de ska göra vad DE anser vara det rätta (inom ramen för vår abortlagstiftning såklart). Vilket som sagt inte utesluter att jag tycker det är fel...
  • Shule ya Furaha

Alla människors liv börjar med befruktningen, och jag tror på allas lika värde utan undantag.

• Kallisté
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:54:49 följande:
    Ja, i detta fallet gör man som man vill inom rådande lagstiftning. Att man gör som man vill står inte på nåt sätt i motsats till att anse att en handling är fel, hur laglig den än är. Och varenda kotte tycker att någon annan agerar fel nån gång, i nåt sammanhang, garanterat. Det är liksom fullt naturligt.
    Just den biten verkar vara oerhört svårt för folk att förstå. Jag är själv emot otrohet och blir upprörd när någon jag känner vänstrar men jag tycker ändå inte att det ska vara olagligt.
  • Shule ya Furaha
    Lilo82 skrev 2011-06-20 11:44:21 följande:
    Jag är för fri abort, och är glad att vi i Sverige har den valmöjligheten. Jag är också rädd för den våg av bakåtsträvande konservatism som går igenom Sverige just nu.

Ni som är emot abort får vara emot abort men i så fall BARA då det gäller er egen kropp. Blir ni gravida så har ni all rätt att säga "Jag är emot abort så jag vill behålla barnet". Men ni har ingen som helst rätt att försöka diktera för andra hur feeeeel de gör. Valet att göra abort är nog tillräckligt svårt ändå, både psykiskt och fysiskt än att ha en samling rabiata människor som säger att det är mord.

Jag har all rätt att säga, eller  vädja till dig att  inte döda den lilla människan som växer i dig.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?