För mig är rätten till fri abort en grundpelare i ett modernt samhälle. Förbud mot abort minskar heller inte antalet aborter, det ser vi ju i länder där abort är förbjudet. Det enda ett förbud gör är att det istället uppstår en marknad av illegala aborter. Oftast utförda av klåpare med smutsiga instrument. En procedur som ofta slutar med att även kvinnan dör.
I en perfekt värld skulle ingen bli gravid mot sin vilja och alla barn skulle födas friska. Nu är inte det här en perfekt värld. I vår värld finns det massor med kvinnor som inte bestämmer när och om hon vill ha sex. I vår värld gör folk misstag, de gör dumma chansningar och även om de faktiskt skyddar sig är inte skydden perfekta. I vår värld födds barn sjuka.
Ett barn ska aldrig vara ett straff. Detta oavsett om kvinnan är slarvig, oansvarig, blir våldtagen eller har frivilligt sex där skyddet falerar. Alla barn borde få födas önskade och av föräldrar som har möjlighet att ta hand om dem. Det är så lätt att säga att abort är fel för allt liv är heligt, men är allt liv värt att leva? Är det värt att föda fram ännu ett barn som kommer att svälta ihjäl innan det hinner bli ett år. Är det värt att föda fram ett barn som kommer att vanvårdas, misshandlas och mördas av sina föräldrar. Är det värt att föda fram ett barn som kommer ligga kopplad till maskiner under konstant smärta tills den tillsist dör av sin sjukdom?
Jag finns till tack vare att vi inte hade fri abort 1960 i Sverige. Jag har också på nära håll sett konsekvenserna av vad det innebär att födas oönskad och få växa upp med en mamma som inte är kapabel att ta hand om en. Det är ingen vacker syn.