• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Jennie med ie
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:52:16 följande:
    Jag menar inte att man måste göra abort, vill man behålla barnet är det självklart att man ska göra det. Jag vill också att människor ska göra det som är bäst för de!! Det jag inte håller med om är att ni sitter och tycker att människor som inte vill ha barnet som blivit till efter en våldtäkt, även om hon inte vill ha barnet så anser ni att hon gör fel. Det är det jag stör mig på, människor gör precis vad de vill.
    Så du menade inte det du skrev att det är egoistiskt och fel att inte göra abort?

Ja, i detta fallet gör man som man vill inom rådande lagstiftning. Att man gör som man vill står inte på nåt sätt i motsats till att anse att en handling är fel, hur laglig den än är. Och varenda kotte tycker att någon annan agerar fel nån gång, i nåt sammanhang, garanterat. Det är liksom fullt naturligt.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:52:45 följande:
    Nej givetvis spelar det ingen roll vad barnet blir, jag tog bara upp det som en success story, det finns flera men det var den jag kom på.

Rebecca Kiessling heter hon förresten.
    Givetvis finns det falldär kvinnan och barnet lever ett bra liv och mår bra. Men jag tror det är väldigt ovanligt.
  • Lindis1974

Är det någon här som tycker man ska lagstifta mot abort ?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:55:39 följande:
    Givetvis finns det falldär kvinnan och barnet lever ett bra liv och mår bra. Men jag tror det är väldigt ovanligt.
    När det handlar om fall där kvinnan har ett val så är jag inte alls övertygad om att det är särskilt ovanligt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • miramis

Jag har funderat på det här en hel del på sista tiden. Jag har kommit fram till att jag nog är för fri abort. Jag ser inte ett nyligen befruktat ägg som ett medvetande. Vad jag vet så känner det varken längtan eller saknad. Det har inte någon uppfattning om vad det skulle gå miste om genom att inte födas. Kvinnan som bär på det är däremot en individ med ett medvetande. Det är kvinnan som måste leva med följderna, vilket beslut som än tas. Det befruktade ägget vet inte skillnaden mellan liv och död.

Detta hänger nog ihop med mitt sätt att se på livet i det stora hela och jag tror att anledningen till att jag funderat på detta den senaste tiden är för att jag tyvärr förlorat ganska många släktingar det senaste året. För mig är det tex. inte värst för min älskade farbror som dött. För honom gör det ingen skillnad. Han är tyvärr borta, men det är inget han själv vet om. Han saknar ingen och inget, han känner inget. Det är vi som lever som är medvetna om att han är borta.

Detta svara kanske inte på TS fråga, men jag tror att det här kanske är en bit på vägen för att förstå skillnaden mellan det som ser det befruktade ägget som ett liv med potential, och de som ser det som något som ”inte finns”.

• lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 20:56:39 följande:
    Är det någon här som tycker man ska lagstifta mot abort ?
    Nej. Jag är realist i det fallet och inser att kvinnor gör aborter vare sig det är lagligt eller inte. Skadeverkningarna minskas genom att aborterna är lagliga och medicinskt övervakade.
  • 3 barns mamma84

Skönt att höra

hallonsweet skrev 2011-06-14 20:25:27 följande:
    Jag håller helt med dig i dina åsikter.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • 3 barns mamma84

Det är fel att vissa tycker att kvinnan ska behålla ett barn om hon blivit påsatt av en äklig människa eller om hon annvänt skydd men blivit gravid iaf eller om barnet har något fel.

Min mamma blev våltagen av sin far när hon var 15 år gammal när hon blev 16 år födde hon honom (kejsarsnitt) och jag kan lova er människor att hon hade det TUFT den tiden !! men hon kunde inte gföra något då hon redan var i 8:e månaden när hon insåg att hon var gravid. igen stor mage alls. hon lämnade bor honom till en annan familje. men idag är dom mor och son jag är glad för hennes skull sådanna svin ska dö och inte finnas på jorden alls.

Vi är trots allt människor !!

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Sarah f
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-14 23:03:58 följande:

Det är fel att vissa tycker att kvinnan ska behålla ett barn om hon blivit påsatt av en äklig människa eller om hon annvänt skydd men blivit gravid iaf eller om barnet har något fel.

Det är inte fel att vissa tycker så, det är ett faktum.

Några i tråden som är emot abort säger ändå att kvinnan ska bestämma själv, de bara påpekar att de själva tycker att det är fel. Just detta gör vår fria abort idealisk!
    Du ju får ha vilka åsikter du vill så länge det inte påverkar någon annan. Sen kan man vara osaklig och kalla abort mord och lägga en massa egna värderingar i spermier och ägg och vad man önskar...
    känsklor som är så patinerade och subjektiva kan få styra den enskilde som hyser dem, inte hela samhället.
  • Jag är bara jag

För att livet börjar vid befruktningen. Det finns ingen magisk gräns senare för när man kan säga att livet börjar. Alla anlag finns där från början,hjärtat slår efter bara 21 dagar. Abort är mord enligt mig och INGET jag nånsin skulle göra oavsett skäl. Men att drastiskt gå från fri abort och tillåtet till v.22 är för mycket i ett steg,men som andra länder har v.12 och obligatoriska kuratorsamtal innan ev. abort vore ett bra första steg.Vi har mest aborter i hela Europa-är det nåt att skryta över att vi inte tillåter våra små att födas?

Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?