• Anonym (pojkflickan ts)

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Ja, ni ser ju rubriken. Min man hävdar alltså att jag är en sk. "pojkflicka".

Jag hade nyss varit hos frisören och glad i hågen kom jag hem och visade upp min nya frisyr, varpå min man kommenterade mitt nagellack på fötterna (turkost)
    MAN - "Jasså, har du vuxit ur pojkflickerollen?"
    JAG - "What?"
    MAN - "Ja, du har ju alltid varit en pojkflicka"
    JAG - "Säger du det? Hur är JAG en pojkflicka?"

Varpå han skrattar och "tittar under lugg" och försäker släta över genom att säga att HAN gillar det.

Jag skiter väl i vad han gillar, jag vill fan heller inte vara en jävla pojkflicka!

En pojkflicka för mig är, som ni säkert förstått vid det här laget, inte någonting positivt. Jag ser framför mig Pippi Långstrump som vuxen, eller en feminin verson av Jim Carrey... jag ser en person som inte vårdar sitt yttre, någon med kort hår bara för att det är praktiskt, med korta naglar bara för att det är lättare, med foträta skor, med säckiga kläder och sportBH. Jag tror inte att den personen är jag, jag vill absolut inte att den personen ska vara jag.

Jag vill vara feminin och blomstrande. Jag vill inte att MIN MAKE ser mig som en pojke, som en töntig sportig tjej som älskar allt praktiskt.

I mina ögon är jag ingen pojkflicka. Jag sminkar mig dagligen, rakar ben och mus dagligen, använder klackar så gott som dagligen, har alltid välordnad frisyr och fina naglar. Min röst är ljus och pipig. Jag förstår inte vad min man menar så jag har försökt fråga ut honom men han svarar bara "eeh, du vet vad jag menar, hahaha"

Vad definerar ni som en pojkflicka? En "sån" som jag?

Något tips på hur man gör för att inte vara en pojkflicka? Vad kan jag göra för att bli mer feminin?

• Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)
  • Falangist

Tja, smaken är olika.

För mig är en pojkflicka något väldigt fint - en tjej man inte sätter sig på, en som sportar och ser frisk och välväxt ut, som inte är räddhågsen, som inte försöker dölja att hon har ett välutvecklat intellekt, som inte behöver smink för att dölja sin osäkerhet, som gärna provar nya saker, som lika gärna har manliga som kvinnliga vänner, som är ärlig och orädd, som inte bär smycken och som såklart inte trivs i blommigt.

En feminin kvinna är för mig motsatsen till det ovanstående och inget jag skulle eftersträva. Men som sagt, vi är olika.

• Anonym (Jag)

Verkar som de flesta som ser det som negativt att bli kallad pojkflicka lägger den största vikten vid utseendet.

• Anonym (Indra)

Varför är det positivt att kallas "pojkflicka? Att kallas "flickpojk" borde vara lika positivt, eller?

• Falangist
    Anonym (Indra) skrev 2011-07-06 19:57:28 följande:
    Varför är det positivt att kallas "pojkflicka? Att kallas "flickpojk" borde vara lika positivt, eller?
    Ja, det borde vara lika positivt, eftersom det också indikerar att man är en sammansatt personlighet med många strängar på lyran.

Men som du säkert vet är det inte alls lika positivt att vara en "flickpojke". Det beror sannolikt på att kvinnor och därmed det kvinnliga tenderar nedvärderas i vår kultur. Därmed blir det tvetydigt när pojkar och män närmar sig eller tar till sig "det feminina", alltså en deklassering av det maskulina, som värderas högre och därmed inte bör nedlåta sig till det feminina.

Så otroligt trist att vi fortfarande befinner oss där.
  • enny signatur

Pojkflick aräknar jag som någon som inte är så fast i könsroller och mer tuff av sig, helt klart  bara positivt ord för mig.

• Anonym

En pojkflicka enligt mig är något positivt. En tjej som inte är rädd för att få lite skit under naglarna, har skinn på näsan och inte försöker vara nån jävla kissiebimbo.

• Anonym (Indra)
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-06 19:53:56 följande:
    En pojkflicka är en flicka som ser ut och uppför sig som en pojke - ingenting smickrande
    Varför är det fel att uppföra sig som en pojke?
    Hur uppför sig pojkar vs flickor?
  • Anonym (men?)

tror du inte han menar att du har lätt att prata med killar har du det? lätt att förstå dem? eller var du busig & klättrade i träd som liten? Annars tror jag bara han retas ;) för att få igång dig typ

• klickas

Många här verkar tro att pojkflickor sportar?

Det tycker jag inte har något med saken att göra. De "pojkflickor" jag dejtat genom åren (jag föredrar faktiskt lite mindre feminint på mina kvinnor, de är känns så sköra och jag är inte direkt smidig) men det starkaste draget hos de jag upplevt har varit nördighet en. Intresset!

Istället för att prata om relationer, killar, smink, utseende, bantning etc, så deltar de mer i diskussionen, skiter vilket kön det är de pratar om och pratar gärna om allt möjligt gällande teknik, historia, politik och vetenskap.

Det är en pojkflicka för mig. Generellt sett sitter det inte i kläderna utan i attityden. Kläderna brukar dock som regel följa med

• Micalela

Jag är väldigt femenin i det yttre - långt hår (hårförlängning) stora tuttar ( opererade) sminkad osv - jag får ändå höra att jag är väldigt "manlig" - men det är jag - i sättet.
    Dvs jag är inte typisk tjejig och gillar heller inte  "tjejiga saker". Jag sitter hellre med killar än tjejer när vi umgås med kompisar och så vidare - och det är inte för att få uppmärksamhet utan helt enkelt för att jag har roligare med killar.

micalela.blogg.se 

Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)