• Anonym (pojkflickan ts)

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Ja, ni ser ju rubriken. Min man hävdar alltså att jag är en sk. "pojkflicka".

Jag hade nyss varit hos frisören och glad i hågen kom jag hem och visade upp min nya frisyr, varpå min man kommenterade mitt nagellack på fötterna (turkost)
    MAN - "Jasså, har du vuxit ur pojkflickerollen?"
    JAG - "What?"
    MAN - "Ja, du har ju alltid varit en pojkflicka"
    JAG - "Säger du det? Hur är JAG en pojkflicka?"

Varpå han skrattar och "tittar under lugg" och försäker släta över genom att säga att HAN gillar det.

Jag skiter väl i vad han gillar, jag vill fan heller inte vara en jävla pojkflicka!

En pojkflicka för mig är, som ni säkert förstått vid det här laget, inte någonting positivt. Jag ser framför mig Pippi Långstrump som vuxen, eller en feminin verson av Jim Carrey... jag ser en person som inte vårdar sitt yttre, någon med kort hår bara för att det är praktiskt, med korta naglar bara för att det är lättare, med foträta skor, med säckiga kläder och sportBH. Jag tror inte att den personen är jag, jag vill absolut inte att den personen ska vara jag.

Jag vill vara feminin och blomstrande. Jag vill inte att MIN MAKE ser mig som en pojke, som en töntig sportig tjej som älskar allt praktiskt.

I mina ögon är jag ingen pojkflicka. Jag sminkar mig dagligen, rakar ben och mus dagligen, använder klackar så gott som dagligen, har alltid välordnad frisyr och fina naglar. Min röst är ljus och pipig. Jag förstår inte vad min man menar så jag har försökt fråga ut honom men han svarar bara "eeh, du vet vad jag menar, hahaha"

Vad definerar ni som en pojkflicka? En "sån" som jag?

Något tips på hur man gör för att inte vara en pojkflicka? Vad kan jag göra för att bli mer feminin?

• Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)
  • Anonym

det är väll bara din man som har svaret på denna fråga.

• MLT

Jag har spelat fotboll och innebandy många år, kan mecka med min egna bil, är tekniker samt truck- och traversförare, jobbar inom industrin osv, men inte fan är jag en pojkflicka. Tycker det ordet är så konstigt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-06 18:20:56 följande:
    För mig är pojkflicka en ficka som inte är så förbannat vän och medgörlig utan mer vild och självständig! Alltså något positivt!
    Det är så trist att egenskaper som betraktas som manliga ska vara postiva medan det alltså inte är lika positivt med de sk kvinnliga egenskaperna. Varför måste egenskaper bindas till könen? Är det inte helt enkelt så att alla människor är olika och besitter olika sotrers egenskaper, obundet till könet? (Frågan är inte enbart riktad till dig utan snarare en reflektion kring ditt inlägg.)
    Jag tycker ord som pojkflcika är idiotiska . Inte är man väl mer pojke bara för att man är självständig. 
  • Anonym (hmm)

Jag tycker faktiskt inte "att vara feminin" sitter i attributen eller ämnena man diskuterar utan är ett sätt att föra sig, ett rörelsemönster. Ja, lite hur man rör sin kropp.

• Hannah76

Oj... För mig är inte pojkflicka något negtivt, snarare tvärtom!

Det är en tjej med fart i.Någon som har skinn på näsan och som kan ta hand om sig själv. Tuff men samtidigt mjuk. En busig tjej full av galna upptåg. Inget som hindrar att man är feminin i sitt uttryck.

• mikipiki

Jag är ingen pojkflicka, men jag hade gärna velat vara en.

En pojkflicka för mig är en person som har lätt att umgås med killar, är sportig och spelar dataspel och så vidare. Jag tycker alltså inte att det har så mycket med utseendet att göra faktiskt. Jag har förövrigt fått för mig att pojkflickor är såna som växer upp med äldre bröder och på det viset har fått lite skinn på näsan.

Men som sagt, jag ser det som något positivt att vara pojkflicka.

Dessvärre är man ju själv extremt kvinnlig, lite hjälplös, har "kvinnliga" intressen, gillar att se snygg ut, blyg och ja, jag hade nog helt ärligt talat passat bättre in i samhället på 17-1800-talet Drömmer

En typisk pojkflicka för mig är Lynnette i Desperate Housewives, eller Jane i "Becoming Jane" och dom ser ju inte direkt manliga ut. Okejdå, Lynnette kanske gör, men det är mer hennes sätt som är pojkflickigt för min del, hon är så TUFF!

• Anonym
    Falangist skrev 2011-07-06 20:04:03 följande:
    Ja, det borde vara lika positivt, eftersom det också indikerar att man är en sammansatt personlighet med många strängar på lyran.

Men som du säkert vet är det inte alls lika positivt att vara en "flickpojke". Det beror sannolikt på att kvinnor och därmed det kvinnliga tenderar nedvärderas i vår kultur. Därmed blir det tvetydigt när pojkar och män närmar sig eller tar till sig "det feminina", alltså en deklassering av det maskulina, som värderas högre och därmed inte bör nedlåta sig till det feminina.

Så otroligt trist att vi fortfarande befinner oss där.
  • lille Birger

En tjej som gillar att klättra i träd och spela warhammer.

• Anonym

För mig är en pojkflicka en tjej som sportar.

• Lillafinajag

TS få se en bild på dej då, får vi se om du ser ut som en "pojkflicka".

Själv är jag en pojkflicka ut i fingetspettsarna! and i like it!! ;)

Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)