• Anonym (pojkflickan ts)

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Ja, ni ser ju rubriken. Min man hävdar alltså att jag är en sk. "pojkflicka".

Jag hade nyss varit hos frisören och glad i hågen kom jag hem och visade upp min nya frisyr, varpå min man kommenterade mitt nagellack på fötterna (turkost)
    MAN - "Jasså, har du vuxit ur pojkflickerollen?"
    JAG - "What?"
    MAN - "Ja, du har ju alltid varit en pojkflicka"
    JAG - "Säger du det? Hur är JAG en pojkflicka?"

Varpå han skrattar och "tittar under lugg" och försäker släta över genom att säga att HAN gillar det.

Jag skiter väl i vad han gillar, jag vill fan heller inte vara en jävla pojkflicka!

En pojkflicka för mig är, som ni säkert förstått vid det här laget, inte någonting positivt. Jag ser framför mig Pippi Långstrump som vuxen, eller en feminin verson av Jim Carrey... jag ser en person som inte vårdar sitt yttre, någon med kort hår bara för att det är praktiskt, med korta naglar bara för att det är lättare, med foträta skor, med säckiga kläder och sportBH. Jag tror inte att den personen är jag, jag vill absolut inte att den personen ska vara jag.

Jag vill vara feminin och blomstrande. Jag vill inte att MIN MAKE ser mig som en pojke, som en töntig sportig tjej som älskar allt praktiskt.

I mina ögon är jag ingen pojkflicka. Jag sminkar mig dagligen, rakar ben och mus dagligen, använder klackar så gott som dagligen, har alltid välordnad frisyr och fina naglar. Min röst är ljus och pipig. Jag förstår inte vad min man menar så jag har försökt fråga ut honom men han svarar bara "eeh, du vet vad jag menar, hahaha"

Vad definerar ni som en pojkflicka? En "sån" som jag?

Något tips på hur man gör för att inte vara en pojkflicka? Vad kan jag göra för att bli mer feminin?

• Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)
  • Anton Chigurh

En pojk-flicka är en tjej som gillar vapen och som gärna använder vapnen själv och det skall fanimej vara grovkalibriga saker, inga jävla 22:er o likn bröte, kaliber .50  tex, det är fina grejer det !!! 

En pojk-flicka klär sig lite "utmanande" alltså inte sexy-utmanande, utan den litta "tuffa" stylen, ni fattar säkert va jag menar, och pojk-flickan tar inte skit utan vidare. Nä.

Lite av epiteten på en pojk-flicka, kan lägga fram fler om så önskas, men har TS bara en stänk av nyss nämnda egenskaper har hon förklaringen till gubbens kommentarer. Och dom är på intet vis nedsättande. Tvärtom.

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Anonym (hmm)

Kan det vara sättet du för dig på?
    Att vara pojkflicka behöver ju inte vara negativt alls. Jag vet inte...jag är tjejen som inte pallar långa naglar, kan ta vara på mig själv, byter däck osv, men jag har alltid fått höra att det är sättet jag för mig på som är så kvinnligt. Jag har inte hört pojkflicka utan snarare att jag är kvinnlig på riktigt. Det är verkligen inget som jag gör med mening. Jag kan prata vulgärt, jag är inte särkskilt pryd, jag är inte hjälplös, men av någon anledning så uppfattas jag som "oerhört feminin". Jag tror alltså att ju mer man anststränger sig för att vara "kvinna" desto mer konstlat blir det, och uppfattas mer obekvämt och inte särskilt äkta...förstår du min tanke. Du är född kvinna, du känner dig kvinnlig...när du blir trygg i det och verkligen bekväm i det, så tror jag att du kommer uppfattas riktigt kvinnlig! En tanke bara. Eftersom han kommenterade turkost nagellack kanske han menar att du nu släppt det där ansträngda och blir dig själv, och det är feminint när en kvinna är på det sättet.

• Anonym

För mig är pojkflicka något som sitter i energin och livsinställningen, inte i utseendet eller hur "feminin" personen är. 
    Typ Cameron Diaz i "Den där Mary": busig, humoristiskt, sportig, full av energi och den där typen som både använder högklackat och läppstift och kan anordna en ölrapningstävling för att hon tycker att det är kul. Klättrar säkert i träd och byter däck på bilen om det behövs också. I kjol! 

• TessaS

En pojkflicka för mig är nån med lite jävlarnamma. Som inte låter folk sätta sig på henne. Det är ett sätt att vara för mig, inte att se ut.

Men... är du inte själv nöjd med vem du är då? För om du är det så ska du ju inte ändra dig för att en person uppfattar det som pojkflicka? Jag är väldigt "oflickig" och hade förmodligen uppfattat dig som ett flickigt våp... Ska du ändra dig då också?
    Varför inte bara vara den du är? Din kille gillar ju dig uppenbarligen också precis som du är...?

• linas fina

Jag gillar inte ordet överhuvudtaget. Man kan väl vara tjej på en massa olika sätt helt enkelt. Vissa gillar kort hår andra långt osv osv. 

• Anonym (hehe)

Kära TS.
    Har du möjligen förväxlat "pojkflicka" med "truckflata"? :p

Pojkflicka är inget negativt alls för mig (inte truckflata heller egentligen, men motsatsen till femme (=butch) ).
    Fast jag vet inte, du låter väl inte direkt som en typisk pojkflicka (min definition)..
    Vad har du på dig för kläder? Hur var din frisyr innan du gick till frisören (och hur ser den ut nu?) och brukar du inte ha nagellack annars?

• Douglas

Pojkflickor är aningen maskulina i beteendet. Att vara en pojkflicka har inget med utseende att göra, det är ett beteende som vissa tjejer har. De spelar hellre tvspel och dricker öl än att måla naglarna. De har ibland bristande hygien (likt män), de gillar att aktiviera sig och sporta. Men tydligaste tecknet på en pojkflicka är att hon trivs bäst med manliga kompisar och ogillar och snackar skit om feminina kvinnor och deras gruppbeteenden. En pojkflicka är extremt stolt över att vara pojkflicka (alltså är ts inte en pojkflicka). Pojkflickan är lite mindre hämmad än den vanliga flickan och det är svårt att få hon att skämmas. Pojkflickan är mer vågad i sängen än en vanlig flicka. Pojkflickan har dock svårt att bli lycklig i kärleksrelationer, det är svårt att utveckla kärlekskänslor för en pojkflicka det stannar ofta i kompisrelationer och sexuella förbindelser.

• Anonym (Jag)
    Douglas skrev 2011-07-06 17:56:51 följande:
    Pojkflickor är aningen maskulina i beteendet. Att vara en pojkflicka har inget med utseende att göra, det är ett beteende som vissa tjejer har. De spelar hellre tvspel och dricker öl än att måla naglarna. De har ibland bristande hygien (likt män), de gillar att aktiviera sig och sporta. Men tydligaste tecknet på en pojkflicka är att hon trivs bäst med manliga kompisar och ogillar och snackar skit om feminina kvinnor och deras gruppbeteenden. En pojkflicka är extremt stolt över att vara pojkflicka (alltså är ts inte en pojkflicka). Pojkflickan är lite mindre hämmad än den vanliga flickan och det är svårt att få hon att skämmas. Pojkflickan är mer vågad i sängen än en vanlig flicka. Pojkflickan har dock svårt att bli lycklig i kärleksrelationer, det är svårt att utveckla kärlekskänslor för en pojkflicka det stannar ofta i kompisrelationer och sexuella förbindelser.
    Är det vad du tycker eller finns det med i ex. SAOL eller nåt?
  • roffe

En pojkflicka är för mig en kvinna som kan ta hand om sig som inte är ett typiskt jobbigt jäkla fruntimmer. En kvinna som kan skruva upp saker, skarva sladdar, byta oljan i bilen och fortfarande vara snygg och välvårdad.

Har ni sett fotbollsbrudarna på galor? Dom är eleganta, kvinnliga, men kan försvara sig och möblera om själva utan ett gäng karlar till hjälpredor :P

Jag är hyfsat tjejig av mig, långa naglar, sminkar mig, långt hår osv, men jag kan fixa mycket grejer själv och jag gillar mkt saker killar gillar, t ex vissa typer av tvspel som inte innebär att man ska sälja muffins på tid osv.

Jag ser mig själv som en pojkflicka. Och är stolt över det :) Så sluta sura för att han tycker du är en självständig kvinna.

Jag har ett förhållande som fungerar jättebra, för jag är inte en man som försöker leva med en heterosexuell man, jag är kvinna även om jag har vissa manliga intressen. Man är inte bara p åett sätt hela tiden, alla har många sidor av sin personlighet, jag lagar mat, köper söta trosor osv, men jag kan även kolla på Ufc och heja på snubbarna som slåss.

Så douglar teori om att man inte kan leva med pojkflickor stämmer inte. Alla karlar vill inte ha hjälplösa våp :P Det finns dom som vill ha ett förhållande med 2 personer på samma nivå och inte ett där mannen ska hjälpa kvinnan med allt eller tvärtom :)

• Anonym

jag måste bara påpeka att det finns liksom fler sorters kvinnor än man kan tro om man läser här. Jag är varken särskilt kvinnlig eller manlig, jag har en del egenskaper som klassas som "kvinnliga", en del som klassas som "manliga" och en hel hoper egenskaper som inte hör hemma i någon av de klassificeringarna.

Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)