• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Edds

okej här kommer en bild ! Jag behöver TIPS !

har börjat göra dessa mormorsrutor, skall göra ett överkast till spjälsängen hade jag tänkt, men ju mer jag gör dessa rutor så börjar jag fundera om jag verkligen skall ha de helfärgade? Eller skall jag göra en mer stilren med bara vit mitten, rosa/blå/brun mellandel och vitt ytterst, sen när jag skall sätta ihop dom gör jag det med vitt, och kanske då har några helvita rutor bara?

börjar bli lite osäker på de helblå, helrosa och helbruna.. har ni nå förslag? Jag har liksom fastnat lite...
  • Elsa1981

Edds - jag gillar nog de som är vita i mitten sen två varv blå/rosa/brun o sen vit bäst. Jag sade nog gjort så som du sa, flest sådana och sen kanske några helvita. Men det blir nog fint hur du än gör det!

• littlemisssunshine08
    Edds skrev 2012-04-15 10:01:29 följande:

har börjat göra dessa mormorsrutor, skall göra ett överkast till spjälsängen hade jag tänkt, men ju mer jag gör dessa rutor så börjar jag fundera om jag verkligen skall ha de helfärgade? Eller skall jag göra en mer stilren med bara vit mitten, rosa/blå/brun mellandel och vitt ytterst, sen när jag skall sätta ihop dom gör jag det med vitt, och kanske då har några helvita rutor bara?

börjar bli lite osäker på de helblå, helrosa och helbruna.. har ni nå förslag? Jag har liksom fastnat lite...
    jättefina! du kan ju ha första vit och sen den med vitt blått vitt (som du har nu) och sen en blå, nästa blå rosa typ och sen nästa helrosa. så att varannan är enfärgad och varannan med flera. sen att den färgen finns i den helfärgade som du har i den flerfärgade.. oj vad svårt, men så att de liksom följer varandra lite.. förstår du hur jag tänker?
  • littlemisssunshine08
    O Hanna O skrev 2012-04-12 23:40:21 följande:
    Har hunnit pyssla lite!

Barnvagns mobil nummer 2, testing testing! bokstäverna är

6 cm stora och broderade på fleece med vadd emellan 

Barnvagnsmobil nummer 1, bokstäverna blev små
    ca 3 cm och hjärtarna ca 2,5 cm! 

Två tecken till barnvagnen, ett med gamla broderier
    och ett med en broderard spets kant!
    jättefina lakan! får jag fråga vad du hade för mått? 
  • Fixarfia
    Edds skrev 2012-04-15 10:01:29 följande:

Fina! 
    Jag hade gjort ett täcke med antingen enbart enfärgade eller ett med tvåfärgade med vitt som bas-färg.

Så här blev mitt: (växtfärgat ullgarn)

• Edds

fixarfia: Guu vad fint ditt täcke blev, jag kommer också sätta ett vitt bakstycke.. men har inte lika avancerade rutor som du;) detta är första gången jag gör dessa så de ska bli kul att se hur det blir ! =)

Jag tror det blir något i stil med överskådligt vitt och sen ltie färginslag, det kändes som de hela färgade rutorna tog in sig fel.. ja jag vet inte, vi får se !!

• saramy

Täcket blev verkligen fint. Eftersom jag själv sitter och virkar (enfärgade) mormorsrutor är det roligt att se hur andras täcken blir. För en nybörjare som jag känns det extra kul att rutorna går så snabbt att göra och att de ser proffsiga ut.

Edds: Vi verkar ha valt liknande färger, fast jag har inget brunt i mitt täcke. Det borde jag ha tänkt på, brunt passar ju så bra till rosa.

• Tallbarr12

Eftersom ni ändå pratade mormorsrutor (och nån efterfrågade fler foton...) så nålade jag ihop dom mormorsrutor jag gjort hittills och fotade :)

Rutorna är gjorda i svart Drops Fabel och självrandande Drops Delight i olika varianter. Jag kan leta fram länken till mönstret om nån är intresserad, det var lite svårt att hitta...

• trossan

Tallbar12- oj vilka fina rutor!!! Jag tar gärna ett mönster!
    Hur många ska du göra totalt?

• Tallbarr12

Tack! Jag gillar dom rutorna!

Jag lyckas inte länka till mönstret, men googla på daisy flower charity square så får iaf jag upp en länk till en pdf som första sökresultat. Rutorna är lite drygt 12 cm stora, så funderar på att göra 5x7 st. Har gjort 10 hittills så jag har några kvar Men bf är i oktober så jag har gott om tid!

Efter 7-8 rutor så kunde jag mönstret utantill, det ökade verkligen tillverkningshastigheten! Inget var är det andra likt, men jag gillar att göra dom! Speciellt i det självrandande garnet, man vet ju inte förrän man är klar med en ruta hur den kommer se ut!

Svar på tråden Syjunta för gravida!