• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • jhk88
    Tallbarr12 skrev 2012-04-15 17:49:35 följande:
    Eftersom ni ändå pratade mormorsrutor (och nån efterfrågade fler foton...) så nålade jag ihop dom mormorsrutor jag gjort hittills och fotade :)

Rutorna är gjorda i svart Drops Fabel och självrandande Drops Delight i olika varianter. Jag kan leta fram länken till mönstret om nån är intresserad, det var lite svårt att hitta...

Åhh, de är jättefina=)
  • ToK

Vad ni är duktiga!! :) Jag är lite sugen på att sy en amningskudde, är det fler som gjort det? Såg det några sidor bak i tråden men orkar inte bläddra hur långt bak som helst, haha. Vad ska man fylla kudden med och vilka är de bästa måtten?

• carooo

Nu har jag ju redan fått min lilla pluttOtto och är inte lika flitigt med symaskinen längre men tittar in här lite då och då på allt fint som tillverkas. Själv gjorde jag detta lektäcke i helgen... stort, mjukt och gossigt att ha på golvet. mått ca 130x110

mer bilder i bloggen...

• Edds

jätte fint carroo !!! Jag skall göra ett lapptäcke till vagnen men också ett som man kan ha på golvet =) Jätte fint var ditt !

• Edds

föressten hur virkar man ihop mormorsrutorna? Jag har ju gjort några stycken nu som jag tänkte sätta ihop, men blev himla kluven över hur jag skall göra så det blir snyggast !

• Tjobabi

Vad fint ni kan virka! Jag har inte tålamod till det...
    Edds, du har fina färger som "gillar varandra" så det finns en uppsjö att kombinera dom. Ett alternativ är ju att köra samma typ av ruta på diagonalen i ränder, med två rutor man växlar. Gillar dina färger!

Tallbar12, härliga rutor!

Twizz, du får berätta sen hur tårtan togs emot! En jätte fin present!

Carro och ni andra som syr lapptäcken, hur ska man tänka egentligen? Jag har en vision om att sy ett lapptäcke till min dubbelsäng...rutor i storleken runt 20x20cm eller nåt åt det hållet. Jag fattar raksöm och zick-zack men sen är det kört... Några tips?

• Tallbarr12

Edds: Med den typen av rutor du gör så ska man kunna virka ihop rutorna "on the go" så att säga, medan man gör yttersta varvet på en ruta så virkar man ihop den med andra rutor runt om på nåt sätt. Har aldrig gjort det själv men det verkar smidigt. stickskolan.se/2011/01/foga-ihop-mormorsrutor/

Jag har bara virkat ihop med smygmaskor på baksidan, men då blir det inte helt platt. Jag funderar på att sy ihop mina, i bakre maskbågen, men känns inte som att det blir lika hållbart som om man skulle virka ihop dom.

• Fixarfia

Jag har för mig att jag virkade ihop mina i bakre maskbågen... Den blir lite knölig men det fixar man lätt med ett strykjärn och ånga Glad

Jättefina Tallbarr12!! Sånna vill jag också testa!

Mina rutor är inga äkta mormorsrutor utan kalls Daisyrutor.
    Hittade mönster på den här bloggen:  http://myrosevalley.blogspot.se/2010/06/daisy-rutan-svenska.html

Carooo - supersnyggt! Måste skriva upp lapptäcke på min att-göra-lista :)

• Tallbarr12

Då ska jag testa att virka ihop några och ånga rejält! Vill mycket hellre virka ihop än sy...

• faithfully
    carooo skrev 2012-04-15 20:18:36 följande:
    Nu har jag ju redan fått min lilla pluttOtto och är inte lika flitigt med symaskinen längre men tittar in här lite då och då på allt fint som tillverkas. Själv gjorde jag detta lektäcke i helgen... stort, mjukt och gossigt att ha på golvet. mått ca 130x110

mer bilder i bloggen...

Jättefint lapptäcke! Blev riktigt inspirerad. Har planerat för att göra vanliga rutor bara eller någon rolig form för att få det annorlunda med detta var ju jättefint :) Har du sytt fast djuren med maskin? Ser ut som att det är stoppning under vissa djur, eller är det bara tyg på tyg?
Svar på tråden Syjunta för gravida!