• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Edds
    Tallbarr12 skrev 2012-04-15 20:48:39 följande:
    Edds: Med den typen av rutor du gör så ska man kunna virka ihop rutorna "on the go" så att säga, medan man gör yttersta varvet på en ruta så virkar man ihop den med andra rutor runt om på nåt sätt. Har aldrig gjort det själv men det verkar smidigt. stickskolan.se/2011/01/foga-ihop-mormorsrutor/

Jag har bara virkat ihop med smygmaskor på baksidan, men då blir det inte helt platt. Jag funderar på att sy ihop mina, i bakre maskbågen, men känns inte som att det blir lika hållbart som om man skulle virka ihop dom.
    jaaa de där ska jag testa nästa gång jag gör något sånt här, nu har jag ju dock gjort hur många rutor som helst klara så jag får nog helt enkelt virka ihop dom på något vis ! ..
  • Två vuxna och fyra barn

Hej!
    Är det nån som vet vart man kan köpa silicon ringar och spännen till napphållare??
    Har sökt på internet men hittar verkligen inget.

• emec

Snart ska min bebis titta ut, men det enda jag har sytt under graviditeten är påslakan och örngott, som jag har visat tidigare i tråden. Men för några år sedan sydde jag den här omlottklänningen till en kompis dotter. Jag syr väldigt sällan, men har för mig att den var ganska enkel, även för en sällansömmerska som jag.

• Twizz
    Tjobabi skrev 2012-04-15 20:39:48 följande:
    Vad fint ni kan virka! Jag har inte tålamod till det...

Edds, du har fina färger som "gillar varandra" så det finns en uppsjö att kombinera dom. Ett alternativ är ju att köra samma typ av ruta på diagonalen i ränder, med två rutor man växlar. Gillar dina färger!

Tallbar12, härliga rutor!

Twizz, du får berätta sen hur tårtan togs emot! En jätte fin present!

Carro och ni andra som syr lapptäcken, hur ska man tänka egentligen? Jag har en vision om att sy ett lapptäcke till min dubbelsäng...rutor i storleken runt 20x20cm eller nåt åt det hållet. Jag fattar raksöm och zick-zack men sen är det kört... Några tips?

Babytårtan togs emot med tårar och glädje :) det blev ett betydligt bättre mottagande än vad jag hoppats på. Men svårt att sy grejer till andra tycker jag, man vill ju att de ska gilla allt och inte känna sig tvingade att använda det. Men jag tror jag prickade rätt stilmässigt ;)
  • Fixarfia
    Twizz skrev 2012-04-17 17:48:32 följande:
    Babytårtan togs emot med tårar och glädje :) det blev ett betydligt bättre mottagande än vad jag hoppats på. Men svårt att sy grejer till andra tycker jag, man vill ju att de ska gilla allt och inte känna sig tvingade att använda det. Men jag tror jag prickade rätt stilmässigt ;)
    Härligt! Solig Kul när man prickar rätt!!
  • Twizz

Btw ni som sytt blöjfodral, har ni sytt på någon form av handtag? jag sydde handtag på den jag gjorde, tänkte väl mer att det kunde vara behändigt att kunna bära den som en liten väska. (handtag på kortsidan) Återkommer med en bild :)

• Tussilago78

emec - vad fin klänningen var! Finns det mönster någonstans?

• emec
    Tussilago78 skrev 2012-04-17 19:19:30 följande:
    emec - vad fin klänningen var! Finns det mönster någonstans?

Tackar!

Jag köpte en babyklänning på Lindex eller H&M och ritade av, sen la jag till lite sömsmån. Sen lämnade jag tillbaka klänningen till butiken. Kan säkert betraktas som mönsterstöld, men det tänkte jag inte alls på då. Dessutom känns mönstret inte särskilt unikt, så det var nog ingen större fara.

Man kan ju ha knappar istället, men det tyckte jag verkade klurigt. Så jag sydde kardborrband i den inre omlottdelen, och snörning i den yttre.
Svar på tråden Syjunta för gravida!