• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Twizz
    NinnaBus skrev 2012-04-13 14:12:26 följande:
    Hej!!!

Ni som syr bebiskläder... Lite frågor...

Har hittat ett underbart tyg att sy en dress av.

Men har lite funderingar...

Första är om någon har nån länk till nån bra sida med gratis mönster på "heldress" till baby i stl 56 eller 62.

Sedan undrar jag vad ni använder för kantband. Finns det elastiska eller använder man vanliga "stumma" kantband? Eller går det att göra kantband av tyget man har i kläderna? Kanske är krångligt?

Muddar... Sy av tyget eller var får man tag på bra tyg till muddar?

Mönster till mössa?

Har bara en vanlig symaskin (en gammal från 70-talet). Vilken typ av söm fungerar bäst att sy med för att sömmen ska bli lite elastisk och inte helt stum? Eller fungerar det med vanlig raksöm?    

hej! jag syr en hel del barnkläder och kantar aldrig med stum snedslå så att säga, förutom ibland till min 7 åring.

trikå funkar fint, googla lite så hittar du bra beskrivningar med bilder på hur du kantar :)

heldressmönster har ja inte hittat gratis på nätet utan de köpte jag från mccall (tror ja de heter). finns massa mönster på nätet o även i tygaffärer :)

mudd har jag köpt i tygaffärer. muddväv så att säga, men använder mig även ibland av diverse trikå för att göra mudd då muddväv oftast är enfärgad el randig o man ibland vill ha nåt mer passande för plagget :)
  • LuckyLips
    jag vill men skrev 2012-04-13 14:55:19 följande:
    LuckyLips: hur mycket garnnystan gick det åt i respektive färg/filt??
    jhk88 skrev 2012-04-13 18:31:01 följande:
    Jag undrar, vad var det för tjocklek på garnet och hur mycket av just det gick det åt?
    Det står att det är 28 m=10 cm, och att det är rekommenderat 3 stickor till. Jag använde ca 250g vardera på grön och blå, och ca 100g av det vita för en filt
  • jhk88
    LuckyLips skrev 2012-04-13 19:44:35 följande:
    Det står att det är 28 m=10 cm, och att det är rekommenderat 3 stickor till. Jag använde ca 250g vardera på grön och blå, och ca 100g av det vita för en filt
    Tack så mycket=) Hittade ett underbart garn på Tradera som är blågrönt-melerat. 300 g för 110 kr inklusive frakten. Det är nice price=)
  • NinnaBus
    Twizz skrev 2012-04-13 19:25:47 följande:

hej! jag syr en hel del barnkläder och kantar aldrig med stum snedslå så att säga, förutom ibland till min 7 åring.
    trikå funkar fint, googla lite så hittar du bra beskrivningar med bilder på hur du kantar :)
    heldressmönster har ja inte hittat gratis på nätet utan de köpte jag från mccall (tror ja de heter). finns massa mönster på nätet o även i tygaffärer :)

mudd har jag köpt i tygaffärer. muddväv så att säga, men använder mig även ibland av diverse trikå för att göra mudd då muddväv oftast är enfärgad el randig o man ibland vill ha nåt mer passande för plagget :)

Tack.
    Får googla lite till och se vad jag kan hitta då...   
  • Diddi Puff

Du kan använda tunn interlock att bandkanta med det finns bland annat hos liandlo. De har mönster med.

• TantLjusgrön
    NinnaBus skrev 2012-04-13 14:12:26 följande:
    Hej!!!

Ni som syr bebiskläder... Lite frågor...
    Har hittat ett underbart tyg att sy en dress av.
    Men har lite funderingar...
    Första är om någon har nån länk till nån bra sida med gratis mönster på "heldress" till baby i stl 56 eller 62.
    Sedan undrar jag vad ni använder för kantband. Finns det elastiska eller använder man vanliga "stumma" kantband? Eller går det att göra kantband av tyget man har i kläderna? Kanske är krångligt?
    Muddar... Sy av tyget eller var får man tag på bra tyg till muddar?

Mönster till mössa?

Har bara en vanlig symaskin (en gammal från 70-talet). Vilken typ av söm fungerar bäst att sy med för att sömmen ska bli lite elastisk och inte helt stum? Eller fungerar det med vanlig raksöm?    
    Jag tycker du ska ta ett trikåtyg, antingen det du syr i nu eller något som matchar i färgen. Klipp det i remsor (ca 4cm) åt det håll som tyget inte är strechigt, annars blir det bara bubbligt och uttänjt. 

Mät halsringningen och klipp sedan en lite kortare remsa så att det håller sig sträckt.
    Sedan lägger du remsan räta mot räta med ringningen och syr ca en cm in med en elastisk söm. 

Efter det viker du över remsan runt ringningen och nålar fast den så att det blir jämnt. Det snyggaste är nu (tycker jag) att sy från framsidan med en tvillingnål så du får två raksömmar bredvid varandra, blir dessutom en elastisk söm. Du kan vika tyget dubbelt på baksidan för att få en snygg avslutning om du vill, du kan prova dig fram.

Ärmar tycker jag det är snyggast att bara vika in själva tyget och sy med tvillingnål.

Hoppas det gick att förstå Skrattande inte alltid lätt att förklara sömnad med ord.
  • NinnaBus
    TantLjusgrön skrev 2012-04-14 13:28:54 följande:
    Jag tycker du ska ta ett trikåtyg, antingen det du syr i nu eller något som matchar i färgen. Klipp det i remsor (ca 4cm) åt det håll som tyget inte är strechigt, annars blir det bara bubbligt och uttänjt. 

Mät halsringningen och klipp sedan en lite kortare remsa så att det håller sig sträckt.
    Sedan lägger du remsan räta mot räta med ringningen och syr ca en cm in med en elastisk söm. 

Efter det viker du över remsan runt ringningen och nålar fast den så att det blir jämnt. Det snyggaste är nu (tycker jag) att sy från framsidan med en tvillingnål så du får två raksömmar bredvid varandra, blir dessutom en elastisk söm. Du kan vika tyget dubbelt på baksidan för att få en snygg avslutning om du vill, du kan prova dig fram.

Ärmar tycker jag det är snyggast att bara vika in själva tyget och sy med tvillingnål.

Hoppas det gick att förstå Skrattande inte alltid lätt att förklara sömnad med ord.
    Jodå. Jag hänger med
    Funderade lite på remsor och hur man får det snyggast. Låter ju vettigt så som du beskrev det. Får testa  
    Har aldrig sytt med tvillingnål. Funderar på hur man ska trä tråden då på min gamla trotjänare...
    Får kika på det... Har ju ingen instruktionsbok till den direkt... 
    Har man dubbla övertrådar och en undertråd då alltså?  
  • Tallbarr12

Jag köpt en skärmarna, en rullkniv och en linjal för nåt år sen, helt ovärderligt när man ska tex göra muddremsor i trikå eller för den delen klippa rakt i andra tyger med... Har för mig jag köpte det billigt på stoff och stil

• TantLjusgrön
    NinnaBus skrev 2012-04-14 20:07:59 följande:
    Jodå. Jag hänger med
    Funderade lite på remsor och hur man får det snyggast. Låter ju vettigt så som du beskrev det. Får testa  
    Har aldrig sytt med tvillingnål. Funderar på hur man ska trä tråden då på min gamla trotjänare...
    Får kika på det... Har ju ingen instruktionsbok till den direkt... 
    Har man dubbla övertrådar och en undertråd då alltså?  
    Vad bra Glad

Att sy med tvillingnål är faktiskt väldigt enkelt, och ja man har dubbla övertrådar och en undertråd. Trä undertråden precis som vanligt. Men du ska ha två övertrådar och på de flesta maskiner finns det två "spår" att trä trådarna i så att de inte trasslar in sig i varandra. Hoppas du hittar rätt utan instruktionsbok. Det kanske går att googla fram någon liknande maskin?

Sedan är det bara att sy! Ställ in raksöm på maskinen. Undertråden blir som sicksack på baksidan av sig själv. Just det, se till att pressarfoten klarar de båda nålarnas bredd.

Lycka till!
Svar på tråden Syjunta för gravida!