NinnaBus skrev 2012-04-13 14:12:26 följande:
Hej!!!
Ni som syr bebiskläder... Lite frågor...
Har hittat ett underbart tyg att sy en dress av.
Men har lite funderingar...
Första är om någon har nån länk till nån bra sida med gratis mönster på "heldress" till baby i stl 56 eller 62.
Sedan undrar jag vad ni använder för kantband. Finns det elastiska eller använder man vanliga "stumma" kantband? Eller går det att göra kantband av tyget man har i kläderna? Kanske är krångligt?
Muddar... Sy av tyget eller var får man tag på bra tyg till muddar?
Mönster till mössa?
Har bara en vanlig symaskin (en gammal från 70-talet). Vilken typ av söm fungerar bäst att sy med för att sömmen ska bli lite elastisk och inte helt stum? Eller fungerar det med vanlig raksöm?
Jag tycker du ska ta ett trikåtyg, antingen det du syr i nu eller något som matchar i färgen. Klipp det i remsor (ca 4cm) åt det håll som tyget
inte är strechigt, annars blir det bara bubbligt och uttänjt.
Mät halsringningen och klipp sedan en lite kortare remsa så att det håller sig sträckt.
Sedan lägger du remsan räta mot räta med ringningen och syr ca en cm in med en elastisk söm.
Efter det viker du över remsan runt ringningen och nålar fast den så att det blir jämnt. Det snyggaste är nu (tycker jag) att sy från framsidan med en tvillingnål så du får två raksömmar bredvid varandra, blir dessutom en elastisk söm. Du kan vika tyget dubbelt på baksidan för att få en snygg avslutning om du vill, du kan prova dig fram.
Ärmar tycker jag det är snyggast att bara vika in själva tyget och sy med tvillingnål.
Hoppas det gick att förstå

inte alltid lätt att förklara sömnad med ord.