• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • littlemisssunshine08
    Mlir skrev 2012-05-03 21:57:54 följande:
    Jepp :) Kan du inte virka rekomenderar jag youtube :) där lägger många ut instruktionsfilmer på hur man virkar. Lärt mig många nya tekniker på så sätt :) Lättast är det om man kan engelska då det finns flest filmer på engelska. Kräver ju även att man vet vad tekniken heter på engelska.

Pysselkisen har en bra lista på virktermer på svenska och engelska :) pysselkiisen.blogspot.se/2010/09/engelska-vir...

bara o kolla vad termern man vill lära sig heter på engelska och sen söka på den på youtube :)
    ja, youtube är bra på mycket! vi pratar bara engelska här hemma (nån svensk svordom slinker väl ut då och då) så det ska nog inte vara några problem. 

tack! 
  • Mini 82

Ja det kändes fel att publicera bilder från boken här... men vilken tur att det finns liknande mönster på hennes blogg. Kan annars rekomendera boken, jättemånga söta mjukdjur och enkla beskrivningar. Ska nog köpa den själv

• Mlir
    Mini 82 skrev 2012-05-03 22:29:29 följande:
    Ja det kändes fel att publicera bilder från boken här... men vilken tur att det finns liknande mönster på hennes blogg. Kan annars rekomendera boken, jättemånga söta mjukdjur och enkla beskrivningar. Ska nog köpa den själv
    Jag har den redan ;)

Men jag kollar mest runt på nätet när jag vill virka efter mönster... finns en uppsjö med gratismönster på engelska :) lite tunnare utbud på svenska.

Har en egen blogg med saker jag gjör. dessvärre har jag inte hunnit uppdatera den ordentligt :P får se om jag får lite tid till det nu när man går mot föräldraledighet :) men nu har jag ju två barn att ta hand om så är inte säkert... när jag var hemma med sonen blev det en hel del bloggande i min privata blogg som nu i stort sett även den ligger i träda :)

mlis.se är min pysselblogg om någon är nyfiken :)
  • Babydreamer

Kan verkligen rekommendera www.garnstudio.com/lang/se/video.php De har jättebra instruktionsvideor för både virkning och stickning. Jag har bara använt mig av den sidan för att lära mig att virka och tycker hittills att det blir ganska bra

• Mini 82

Mlir, kollade lite på din blogg, jättefina saker Den där kuben var ju häftig! Kanske måste ge mig på en sån nån dag.

Här kommer bilden på min babynest. Tyget är ett gammalt påslakan från 70-talet. Väldigt mjukt, gjorde det även öppningsbart i botten så det ska vara enklare att tvätta. Kan tillägga att dynan kostade 60kr från galantplast (30x60x3cm), stoppningen är från två gamla ikeakuddar och resten av materialet hade jag hemma. Så billig blev den:)

(har inte dragit åt snöret så mycket på bilden)

Så här blev apan med sina nya byxor:) Hittade inget bra rött tyg så det fick bli jeans. Lägger nog till en röd t-shirt för att få den lite mer färgglad.

Det var gårdagens projekt! Får se när det finns tid till mer pyssel:)
  • littlemisssunshine08
    Mini 82 skrev 2012-05-05 09:15:38 följande:
    Mlir, kollade lite på din blogg, jättefina saker Den där kuben var ju häftig! Kanske måste ge mig på en sån nån dag.

Här kommer bilden på min babynest. Tyget är ett gammalt påslakan från 70-talet. Väldigt mjukt, gjorde det även öppningsbart i botten så det ska vara enklare att tvätta. Kan tillägga att dynan kostade 60kr från galantplast (30x60x3cm), stoppningen är från två gamla ikeakuddar och resten av materialet hade jag hemma. Så billig blev den:)

(har inte dragit åt snöret så mycket på bilden)

Så här blev apan med sina nya byxor:) Hittade inget bra rött tyg så det fick bli jeans. Lägger nog till en röd t-shirt för att få den lite mer färgglad.

Det var gårdagens projekt! Får se när det finns tid till mer pyssel:)
    jättefint! tjusigt tyg du använde, härligt när det är mjukt och välanvänt! får jag fråga vad du använde för garn och strl på din virknål? tänkte shoppa i dag, men har inte så stor koll på vad jag ska köpa, hehe. nål 3.5? tack!
  • Mlir
    littlemisssunshine08 skrev 2012-05-05 09:20:54 följande:
    jättefint! tjusigt tyg du använde, härligt när det är mjukt och välanvänt! får jag fråga vad du använde för garn och strl på din virknål? tänkte shoppa i dag, men har inte så stor koll på vad jag ska köpa, hehe. nål 3.5? tack!
    ska du virka amigurumis är det bäst at ha en virknål som är mindre än vad som är rekomenderat för garnet. Annars blir det lätt "hål" som stoppningen kan krypa ur. Jag brukar köra med en nål som är 1-2 stl mindre än rekomendationen.... provar virknålen så den precis klarar av att komma runt garnet utan att "tappa" trådar.

Mina favoriter är safran, muskat och paris bland bommulsgarnerna. Safran har jag stl 2 till och muskat och paris kör jag 2,5 Men jag virkar rätt hårt. Går nog med en halv stl större till garnerna utan att det blir hål.
  • Mini 82

Jag använde virknål 4 till apan. Garnet är lite tjockare bomullsgarn från stoff och stil. Upplevde inte att det blev stora hål. Men tar man ett tunnare garn får man nog använda smalare nål. Prova en liten ruta om du är osäker, eller fråga i affären.
    Lycka till

• littlemisssunshine08
    Mlir skrev 2012-05-05 09:32:48 följande:
    ska du virka amigurumis är det bäst at ha en virknål som är mindre än vad som är rekomenderat för garnet. Annars blir det lätt "hål" som stoppningen kan krypa ur. Jag brukar köra med en nål som är 1-2 stl mindre än rekomendationen.... provar virknålen så den precis klarar av att komma runt garnet utan att "tappa" trådar.

Mina favoriter är safran, muskat och paris bland bommulsgarnerna. Safran har jag stl 2 till och muskat och paris kör jag 2,5 Men jag virkar rätt hårt. Går nog med en halv stl större till garnerna utan att det blir hål.
    tack snälla! 

Jag bor utomlands, men ska nog kunna hitta rätt bland garnerna! :) 
Svar på tråden Syjunta för gravida!