• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Cilia85

Har mest virkat och stickat tidigare men har börjat sy barnkläder i höstas. Har inte hunnit sy några plagg till bebisen ännu för jag velar lite vilka modeller och storlekar jag vill göra (stl50-56 växer de ju ur så fort så jag vet inte om det är lönt att sy). Hur gör ni andra? Syr ni mycket i de minsta storlekarna???

Har mycket kvar sen sonen också så man vill ju inte göra för mycket som blir liggande :P Virkade en babyfilt och hjälmmössa förra gången som även detta pyre får använda oavsett kön (har för övrigt 8 filtar till så det behöver jag ju verkligen inga fler fastän det är kul att göra dem). 

Har testat att göra hjälmmössor efter en gammal jag hade själv som bebis som var fläckig, därmed hade jag hjärta att sprätta upp den och rita av med modifiering.

Den sista gjorde jag matchande tofflor i ull till med samma tyg som innerfoder.
  • dazazz

NinnaBus, visst är det en sådan med tre vred fram och utbytbara proppar bak? I så fall finns det en sådan söm som Trolltoka visar som funkar utmärkt på trikå. Kommer inte ihåg hur och min maskin är tyvärr på sommarstället men jag vet att det går om det är en sådan.

3exters namnlappar har jag bara hört gott om men inte beställt själv.

• NinnaBus
    Trolltoka skrev 2012-05-10 16:52:20 följande:
    Vilket sött set Ninnabus!    Du har ingen söm som ser ut typ _//_//_? 
    Tack!!
    Jo, sådan söm har jag. Använde den i sidosömmarna. Det var den som drog tyget minst.
    Men den är ju inte så snygg att använda när man ska sy på "kantbandet"/mudden...
    Mamma föreslog elastisk raksöm. Men den drog nästan lika mycket som vanlig raksöm. 
    Fungerar det bättre om man syr med tvillingnål?   
    VilkenLycka skrev 2012-05-10 18:08:10 följande:
    Ett tips när man syr i trikå/elastiska tyger kan vara att minska pressarfotstrycket så sträcks inte tyget lika mycket när man syr.
    Aha... Tack för tipset. Det måste jag testa nästa gång...

• NinnaBus
    dazazz skrev 2012-05-10 18:49:40 följande:
    NinnaBus, visst är det en sådan med tre vred fram och utbytbara proppar bak? I så fall finns det en sådan söm som Trolltoka visar som funkar utmärkt på trikå. Kommer inte ihåg hur och min maskin är tyvärr på sommarstället men jag vet att det går om det är en sådan.

3exters namnlappar har jag bara hört gott om men inte beställt själv.

Jodå. Det är en sådan maskin. Bara att ställa alla rattar på blått om man har A i där bak
  • dazazz

NinnaBus, om du har den med "propparna" så verkar det vara den blå på "propp" A, såg en bild på nätet :)

• dazazz

Ah, du hann svara :) Jag har för mig att jag använde tvillingnål till att sy fast kantbanden!

• Hallonpajen

NinnaBus: Jag har en overlock men syr alltid fast kantband med tvillingnål och lågt pressarfotstryck - det blir hur proffsigt som helst och drar sig inte alls. Elastisk raksöm har jag alltid haft svårt att få till...

Dazazz: Jag har beställt mina namnband från www.minanamnband.se och är nöjd, men de är säkert lika bra på 3exters.

• NinnaBus

dazazz och Hallonpajen - Jag får införskaffa en tvillingnål innan det blir fler babykläder sydda då
    Jättetack för alla tips från alla.

• Trolltoka
    Cilia85 skrev 2012-05-10 17:44:56 följande:
    Åh vad duktigt av dig att rita själv :)

Hehe, jo det är sant att omlott är dubbelt tyg, men jag har sett bodys som inte ser ut att vara dubbelt tyg över hela framkroppen...kanske bara tar miste helt enkelt?!

Är så illa tvungen om jag vill kunna sälja

Är nog beroende på hur skärningen i ringningen är
    trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 4/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
Svar på tråden Syjunta för gravida!