• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • akada

Hejsan allihopa! Har följt den här tråden ett bra tag men inte orkat pyssla så mycket själv då jag hade det tufft fram till v 20 ungefär, och längre ändå.
    Nu däremot går jag in i v 30 imorgon och har börjat få en massa energi så pysslandet har kommit igång.
    Har sytt nån dregglis, en filt, en amningskudde och har planer på ett babynest
    Mitt nästa projekt blir dock ett spjälskydd!
    Men jag behöver tips! Har inga barn sen förr så jag vet inte så mycket. Hur högt bör det vara? Och ska man stoppa in det "under" madrassen så det blir som fastklämt eller ska det vara ovanpå madrassen?
    Har köpt sån platt fibervadd i en sybutik, tror ni det räcker med ett lager eller bör man ha två?
    Hur har ni andra gjort som sytt eget?
    Väldigt tacksam för lite tips!!

• Mlir
    akada skrev 2012-05-11 16:17:10 följande:
    Hejsan allihopa! Har följt den här tråden ett bra tag men inte orkat pyssla så mycket själv då jag hade det tufft fram till v 20 ungefär, och längre ändå.
    Nu däremot går jag in i v 30 imorgon och har börjat få en massa energi så pysslandet har kommit igång.
    Har sytt nån dregglis, en filt, en amningskudde och har planer på ett babynest
    Mitt nästa projekt blir dock ett spjälskydd!
    Men jag behöver tips! Har inga barn sen förr så jag vet inte så mycket. Hur högt bör det vara? Och ska man stoppa in det "under" madrassen så det blir som fastklämt eller ska det vara ovanpå madrassen?
    Har köpt sån platt fibervadd i en sybutik, tror ni det räcker med ett lager eller bör man ha två?
    Hur har ni andra gjort som sytt eget?
    Väldigt tacksam för lite tips!!
    Jag var tvungen att sätta fast min mellan madrass och spjälpr annars drog sonen upp den så den inte gjorde någon nytta :) fast han började rätt snabbt använda den som gosedjur och låg o kramade om den :) Jag körde visserligen på köpta. Ikeas mått då jag har en ikeasäng. Skulle jag sy en själv skulle jag nog göra den något högre då det försvann några centimeter på att den var nedklämd.
  • akada

Okey tack hörrni. Blir en ikea säng här med, och ahr kollat på deras skydd. Ena var abra 21 cm högt och det känns ju alldeles för lite. jag har funderat på 25 eller kanske t.om 30cm högt om man stoppar in det i madrassen. Vad tror ni om det?

• elinp88

Fixarfia, den här sängen är som på en ställning, men en typ papplåda i som bebisen ligger i så att säga.

• Fixarfia

Mitt spjälsängsskydd. Klädde ett gammalt med fleese och gulligt stoff&stil-tyg. Fickorna är bra att förvara nappar i! Och andra leksaker längre fram.

Den här sov min pappa i 1956 :) 
    Har bytt tyget och ersatt den gamla madrassen i botten. Den hade från början en suflett och ett rynkat draperi runt sig, men jag har valt att skala ner det hela lite...
    Den går under benämningen Texasvagnen 

Mitt babynest! 
    Gjord i mjukaste trikå, stoppad med vadd från kuddar.
    Jag har inte skumgummi i botten utan två lager vadd. Blev mycket mjukare och formar sig efter bebisen, som sover i den varje natt mellan oss i sängen. Har ett litet lakan i den pga läckande blöja emellanåt...
  • elinp88

Jag satte faktiskt igång med syendet förut, förhoppningsvis blir det någorlunda bra. Ska lägga in en bild, när jag är NÖJD. Tyvärr kan det hända att jag behöver lägga upp tyget lite till längds ner, då det vart för långt. Nu ligger det i maskinen och tvättas, och för en gångs skull hoppas jag att det ska krympa till lite.
    För tillfället har jag tyvärr heller ingen bild på sängen över huvudtaget, jag tänkte inte på att ta en när jag testade draperiet på den.
    Tanken var även att det skulle blivit lite mer rynkigt, än vad det vart nu, men eftersom det ska stå mot en vägg, så kan man ju sträcka ut tyget på insidan, och rynkat det mera utåt.
    Jag har även typ ett "spjällskydd", som ska ligga i lådan, som jag har planerat att sy ett nytt överdrag till i samma tyg som draperiet, och även tänkt sy som ett fack i tyg, som man kan knyta fast och ha på kortändan. Detta kan man förhoppningsvis även hänga på spjällsäng sen.

• Gadget

Åh här vill jag vara med!  Hade först tänkt sticka lite till bebisen i magen, men jag stickar så långsamt och är lite för otålig för att tycka att det är roligt. Så jag plockade fram symaskinen och sydde två filtar, det är vad jag hunnit med än så länge. Men nu har jag lite stuvbitar och tänkte kanske göra några dregglisar eller gosedjur eller så.
    Någon som har något bra mönster på dregglisar?

• Twizz
    Fixarfia skrev 2012-05-11 19:04:55 följande:
    Mitt spjälsängsskydd. Klädde ett gammalt med fleese och gulligt stoff&stil-tyg. Fickorna är bra att förvara nappar i! Och andra leksaker längre fram.Den här sov min pappa i 1956 :) 

Har bytt tyget och ersatt den gamla madrassen i botten. Den hade från början en suflett och ett rynkat draperi runt sig, men jag har valt att skala ner det hela lite...

Den går under benämningen Texasvagnen Mitt babynest! 

Gjord i mjukaste trikå, stoppad med vadd från kuddar.

Jag har inte skumgummi i botten utan två lager vadd. Blev mycket mjukare och formar sig efter bebisen, som sover i den varje natt mellan oss i sängen. Har ett litet lakan i den pga läckande blöja emellanåt...

Imorgon ska jag styla om vårt spjälskydd! fick verkligen inspiration nu! :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!