• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Mini 82

Ninnabus, vilket fint set:) Håller med de andra om att tvillingnål är smidigast på trikå. Ser proffsigt ut:)
    Har en industrimaskin så jag kan inte ha det på min... Får nog dra fram den gamla singern ur gömmorna. Brukar annars sy muddar med overlocken och strunta i stickningar.

Cilia85, vilka utsöta mössor och tofflorna var jättefina.

• Twizz
    Cilia85 skrev 2012-05-10 18:36:32 följande:
    Har mest virkat och stickat tidigare men har börjat sy barnkläder i höstas. Har inte hunnit sy några plagg till bebisen ännu för jag velar lite vilka modeller och storlekar jag vill göra (stl50-56 växer de ju ur så fort så jag vet inte om det är lönt att sy). Hur gör ni andra? Syr ni mycket i de minsta storlekarna???

Har mycket kvar sen sonen också så man vill ju inte göra för mycket som blir liggande :P Virkade en babyfilt och hjälmmössa förra gången som även detta pyre får använda oavsett kön (har för övrigt 8 filtar till så det behöver jag ju verkligen inga fler fastän det är kul att göra dem). Har testat att göra hjälmmössor efter en gammal jag hade själv som bebis som var fläckig, därmed hade jag hjärta att sprätta upp den och rita av med modifiering.Den sista gjorde jag matchande tofflor i ull till med samma tyg som innerfoder.

Gud vilken fin filt! önskar jag kunde virka! :(

Gillar verkligen ditt mönster på hjälmmössa. Kanske borde försöka mig på att göra ett eget :)
  • Dullidutt

Ni som sytt babybody: Vad använder ni för kantband? Jag frågade i tygaffären och fick då någon form av bomullsband, men det är ju helt stumt? Ska det inte vara lite elastiskt? Vad heter sådant och var köper man det?

• Cilia85
    Twizz skrev 2012-05-10 23:34:28 följande:
    Gud vilken fin filt! önskar jag kunde virka! :(
    Gillar verkligen ditt mönster på hjälmmössa. Kanske borde försöka mig på att göra ett eget :)
    Tack! :)

Det finns massa beskrivningar på mormorsrutor som är enkla att virka ifall du vågar testa :) Säg till om du vill ha hjälp att förklara!
  • Trolltoka
    Dullidutt skrev 2012-05-11 07:20:34 följande:
    Ni som sytt babybody: Vad använder ni för kantband? Jag frågade i tygaffären och fick då någon form av bomullsband, men det är ju helt stumt? Ska det inte vara lite elastiskt? Vad heter sådant och var köper man det?

Du skär/klipper till egna band utav trikå
    trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 4/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • Mlir
    Dullidutt skrev 2012-05-11 07:20:34 följande:

Min tygaffär (som har mycket trikåtyger) har kantband som är elastiska. Har dock inte provat dem.
  • Mini 82

Tycker det är smidigast att klippa egna kantband av trikå, kom ihåg att klippa på tvären (alltså vinkelrät mot trådraken) det går att använda skråband i bomull också men då är de ju stumma.

• Tallbarr12

Mitt absolut bästa tips angående trikåremsor är att använda en skärmatta, rullkniv och linjal! Det blir sååå mycket enklare och rakare än att klippa (iaf för mig...) Tror mina kommer från stoff och stil rätt billigt.

Svar på tråden Syjunta för gravida!