• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Tallbarr12
    Moniqe1979 skrev 2012-05-05 21:39:06 följande:
    Jag köpte några strechiga linnen/toppar på rea på H&M som jag "vände uppochner" så nedre fållen på toppen blev övre fållen på mudden. vart betydligt billigare än att köpa tyg för ändamålet och var ju då redan tubformat. kom bara ihåg att klippa fronten längre än ryggen....

Smart, men jag har redan mängder med tyg hemma som behöver göras åt...
  • Mini 82

Jag har också en massa tyg hemma, tror att mudden kom från en gammal tröja faktiskt
    Det blir säkert kanonbra vilket som

• Trolltoka

Måste ju komma ikapp dom redan passerade veckorna, så här är en omlottbody (inte knappad ännu). En hel del fel på den, men kommer bli fler med lite modifieringar  
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Tallbarr12
    Trolltoka skrev 2012-05-07 08:34:44 följande:

Måste ju komma ikapp dom redan passerade veckorna, så här är en omlottbody (inte knappad ännu). En hel del fel på den, men kommer bli fler med lite modifieringar  
    jättefin!!

Här går det framåt med byxmodifieringarna. De ena byxorna (som var minst viktiga, behövde nåt att öva på...) har fått mudd i midjan som blev lite stor, men dom ska bli ett par shorts och jag kommer väl växa en del innan sommarn så det blir nog bra :) Så nu återstår bara att lägga upp dom i lagom längd! De andra byxorna har jag nålat vart jag vill klippa i överkant men drar mig lite för att sätta saxen i dom då jag vill att dom ska bli bra...

Förresten, dom byxorna jag inte klippt till än är i ganska glest linnetyg. Tror ni det är en bra idé att sy en söm jämte där jag ska klippa så dom inte töjer sig nåt fruktansvärt i midjan? Blir ju en del klippande på skrådden...
  • Mini 82

Trolltoka, vilken fin liten body:) älskar tyget.

Tallbarr, har du en overlock till att sy mudden tror jag inte du behöver "försy" de brukar ju dubbelmata och "kompensera för töjningen om du förstår hur jag menar... Men är det väldigt stretchigt kan du stryka på nåt mellanläggsband kanske? Men annars tror jag det är lugnt. Försöka att inte dra så mycket i tyget bara.

Sydde lite igår, lägger upp bilder sen när jag sitter vid datorn

• Tallbarr12
    Mini 82 skrev 2012-05-07 09:41:55 följande:
    Trolltoka, vilken fin liten body:) älskar tyget.

Tallbarr, har du en overlock till att sy mudden tror jag inte du behöver "försy" de brukar ju dubbelmata och "kompensera för töjningen om du förstår hur jag menar... Men är det väldigt stretchigt kan du stryka på nåt mellanläggsband kanske? Men annars tror jag det är lugnt. Försöka att inte dra så mycket i tyget bara.

Sydde lite igår, lägger upp bilder sen när jag sitter vid datorn

Jo jag syr med ocerlock, men när man syr dit mudden så sträcker man ju eftersom mudden ska vara lite mindre än byxorna... Aja får testa mig fram.

Jättefin body trolltoka! Använder du nåt särskilt mönster till omlottbodyn?
  • littlemisssunshine08
    Trolltoka skrev 2012-05-07 08:34:44 följande:

jättefin! syr du kantband med coverlock eller en sån special-pressarfot?
  • Trolltoka

Tack tjejer! 

RItar alla mina mönster själv. Så detta var ett prov-ex, som ändå får funka till bebis, så är lite modifieringar som krävs

Om man ändå haft en cover-maskin... Jag gör så att jg ökar skärbredden på overlocken till max, överlockar fast ena kanten (räta mot räta) viker sen över tyget ner på baksidan och syr fast med tvillingnål  

trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *~*N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 4/1-13*~*
  • littlemisssunshine08
    Trolltoka skrev 2012-05-07 09:57:35 följande:
    Tack tjejer! 

RItar alla mina mönster själv. Så detta var ett prov-ex, som ändå får funka till bebis, så är lite modifieringar som krävs

Om man ändå haft en cover-maskin... Jag gör så att jg ökar skärbredden på overlocken till max, överlockar fast ena kanten (räta mot räta) viker sen över tyget ner på baksidan och syr fast med tvillingnål  
    åh, samma här... 

vilket bra tips, det ska jag använda mig av, tack!  
  • Lalla77

Är det någon som sytt mammakläder? Tycker det finns så dåligt utbud att jag är sugen på att sy min egen klänning.
    Men vart kan man hitta mönster?! 

Svar på tråden Syjunta för gravida!