• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • VilkenLycka

Mlir: Inte alla overlockmaskiner har speciella nålar. Jag har två vanliga symaskinsnålar till min maskin en Hyskylock från början av 90-talet. Hoppas du har samma tur!

• VilkenLycka

Tillägg. Däremot är det väldigt noga att trä maskinen i rätt ordning. Går en tråd av måste man trä om hela maskinen från början. I alla fall de jag testat.

• Twizz
    faithfully skrev 2012-05-14 11:30:32 följande:
    Snart får jag äntligen komma igång med lapptäcke och spjälskydd som jag redan hittat tyg för. Saknar bara lite band och att tygerna ska tvättas. :) En vecka kvar på jobbet

Funderar just nu på vad spjälskyddet ska fyllas med, hade tänkt 1-2 cm tjockt skumgummi men förstår att många använder vadd. Tycker att IKEAs verkar "påsa" sig och hänga slappa efter ett tag och vill helst undvika det. Hur gjorde ni?

Jag sydde ett nytt spjälskydd igår och använde mig av 3 cm tjock skumgummi. Ville att det skulle vara rejält! :) är så trött på supertunna spjälskydd, mer en "grej man ska ha", än en grej du behöver eftersom de är så fruktansvärt dåliga. 30 cm högt blev det och går nerför madrassen med :)
  • Mlir

Var inte nålen det var fel på ;) utan jag som på nått sätt måste klippt av tråden mot den inbyggda saxen varje gång jag satte i tyget... fråga mig inte hur...

Denna är oxå en hyskylock men det var inga vanliga nålar... iaf inte samma som är till min andra symaskin. Så är glad att den inte var trasig..

Men tror inte jag behöver trä om hela maskinen för en tråd är trasig? De har ju olika kanaler i maskinen? Kan det spela så stor roll då.

JAg fick det iaf o funka till slut är bara trådspänningen jag bråkar med nu... en av trådarna på rätsidan kommer lite tokigt.. tror det är den andra tråden från vänster som är fel. Men blir bara tokigare om jag ändrar trådspänningen så kanske får nöja mig med så det ser ut.

Känner mig dock väldigt motarbetad.. Nu när jag bestämt att jag ska våga sy nått ja då hittar jag inte min mönstertidning. Som stått på samma plats i över ett år och väntat på att jag ska ha tid o sy igen... :( och det enda mönstret jag hittar är från 68-98 vill ju sy något som bebisen kan använda på en gång....

Så blir väll till o rita av ett plagg imorgon istället.. men tycker resultatet brukar bli bättre när jag utgår från ett riktigt mönster...

• VilkenLycka

Ang. trädning av maskinen så kan det säkert variera men jag tror att det handlar om hur trådarna löper över varandra när man syr. Min maskin är fyrtrådig och den måste träs i ordningen (om man tänker att tråden står i hållarna från vä-hö 1,2,3,4) 3,4,1,2. Så går fyran av måste jag trä om alla för att den skall hamna rätt. Har provat att bara ta den som gått av men det har aldrig funkat.

Det är så trist när det krånglar, då tappar man bara sugen.

Själv håller jag på med att klä om min Emmaljunga barnvagn och peppar, peppar än så länge har det gått utan missöden. Skall bli så kul att lägga vår lilla Ärta i den! 

• Mlir

vilkenLycka: på vilket sätt funkar det inte efteråt om du inte trär om alla? Det enda jag inte få o funka nu är ju att få trådspäningen så sömmen inte drar sig. Är en tråd som drar sig lite... inte hela tiden men lite då o då. Kanske är något man får godkänna? för när jag ändrar trådspänningen har det blivit värre.

• VilkenLycka

Sömmen blir inte rätt. Nu var det länge sen jag försökte och min maskin har också strulat en del men min erfarenhet är att enklast är bara att börja om från början och göra det rätt.
    Hur menar du att sömmen drar sig. Är det i bredd eller längs med sömmen? Till viss del kan det bero på tyget också. Har du någon instruktionsbok att titta i? 

• SophiaI

Min coverlock måste också träs i viss ordning, men det beror ju också på vart tråden gått av. Om det bara är vid nålarna räcker det ju att trä om där, men är det i början får jag trä om allt för att slippa strul.

• Lalla77

Tack så mycket! ska testa och sätta knappnålar där jag ev ska göra mun, nos och se hur det ser ut.
    Men gissar att i slutändan är det ungarna som bestämmer  

• limali

Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!

Svar på tråden Syjunta för gravida!